Gå til innhold

realfagspoeng for 3mx


conolo

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 2MX på vgs men ikke 3MX, og skal ta 3MX som privatist nå til høsten. Kan jeg da ta bort karakteren i 2MX og samtidig få 0,5 poeng for faget? Dvs at jeg får 1,5 poeng hvis jeg har 3MX på vitnemålet? Jeg fikk bare 4 i 2MX etter middelmådig innsats og vet jeg kan klare 5 i 3MX dersom jeg bare gjør noen oppgaver. Jeg vil derfor slippe å ta opp 2MX som koster penger og energi, og jeg vil ved å bare ta 3MX kunne stryke vekk 2MX-karakteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar feil Herr Brun. Tar man eksamen i 3MX kan man bli fritatt for mattefag på lavere nivå og likevel få realfagspoeng for fagene; da vil ikke karakteren fra fagene telle.

 

Eks. Du har karakter 2 i 1MX, 4 i 2MX og 6 i 3MX. Du kan få det til å se slik ut på vitnemålet:

1MX - Fritatt

2MX - Fritatt

3MX - 6 - SEKS

 

Kilder:

§4-13

Side 32

Din lokale videregående skole

Endret av sanzu
Lenke til kommentar
Men han er jo ikke fritatt fra 2MX, han har allerede tatt det. Da står karakteren.

Har du til vane å uttale deg om ting du ikke har greie på? Selv har jeg et vitnemål med fritak for 2MX og 1MX, og ja jeg hadde karakter i 2MX fra før... (:

Endret av sanzu
Lenke til kommentar

Aha.

I fag der det i Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå, kan privatistar velje om (eventuelle) karakterar frå lågare nivå skal førast på vitnemål eller kompetansebevis.

Om dette gjaldt også får R94 er jo saken grei.

Lenke til kommentar
Da praktiseres reglene ulikt fra skole til skole. En i klassen min tok 3KJ som privatist, og hadde karakter i 2KJ fra før. Den ble stående.

Regelen gjelder bare for matte og visse språkfag såvidt jeg har forstått det, så det stemmer at man ikke kan få fritatt for 2KJ når man har tatt 3KJ. Det hender dessuten at de som setter opp vitnemål ikke er klar over at man kan få fritatt for matte på lavere nivå når man tar 3MX, men disse menneskene blir veldig behjelpelige når de innser at de ikke hadde gjort jobben sin skikkelig...

Lenke til kommentar
Da praktiseres reglene ulikt fra skole til skole. En i klassen min tok 3KJ som privatist, og hadde karakter i 2KJ fra før. Den ble stående.

Regelen gjelder bare for matte og visse språkfag såvidt jeg har forstått det, så det stemmer at man ikke kan få fritatt for 2KJ når man har tatt 3KJ. Det hender dessuten at de som setter opp vitnemål ikke er klar over at man kan få fritatt for matte på lavere nivå når man tar 3MX, men disse menneskene blir veldig behjelpelige når de innser at de ikke hadde gjort jobben sin skikkelig...

 

Snålt nok har begge rett. For å få rett til fritak i 2KJ på bakgrunn av 3KJ må du ha tatt utvidet eksamen som privatist, både skriftlig og muntlig/praktisk (fagkoder AA6248 og AA6249). For mattefagene i R94 er det slik at et fag avlagt som privatist gir rett til fritak for underliggende nivåer. Frem til 2004 var det ikke anledning til å ta ut fag du hadde fått karakterer i, men med innføringen av den nye forskriften til opplæringslova falt denne paragrafen bort.

 

Det er dog verd å merke seg at det i Kunnskapsløftet bare er språkfagene hvor det er anledning til å få fritak på lavere nivå. Du kan altså ikke ta matte R2 og få fritak for de underliggende nivåene. Her er det læreplanene som styrer, og realfagslæreplanene (alle tilgjengelige gjennom grep hos www.udir.no) åpner ikke for fritaksføring.

 

Videre er det verd å merke seg at det ikke er noen automatikk i at du skal ha fritak i R94, du kan nemlig selv velge om karakterer skal bli stående eller ei - det er altså fornuftig å ha oversikt over regelverket før du ber om nytt vitnemål - videregående skoler er uheldigvis ofte dårlig oppdatert på regelverk.

 

Om noen har lyst til å sjekke grunnlagsmaterialet for det jeg sier, er rundskriv LS-20-2002 rundskrivet som gir all mulig informasjon om vitnemåls- og kompetansebevisføring i R94.

 

-lb

Lenke til kommentar
Snålt nok har begge rett. For å få rett til fritak i 2KJ på bakgrunn av 3KJ må du ha tatt utvidet eksamen som privatist, både skriftlig og muntlig/praktisk (fagkoder AA6248 og AA6249)

Åja, jeg tolket det som at man ikke fikk realfagspoeng for 2KJ hvis man tok 3KJ direkte ved å bestå både skriftlig og muntlig eksamen. Det er altså feil? Det virker i alle fall fornuftig at man da skal få fritatt for 2KJ.

Endret av sanzu
Lenke til kommentar
Snålt nok har begge rett. For å få rett til fritak i 2KJ på bakgrunn av 3KJ må du ha tatt utvidet eksamen som privatist, både skriftlig og muntlig/praktisk (fagkoder AA6248 og AA6249)

Åja, jeg tolket det som at man ikke fikk realfagspoeng for 2KJ hvis man tok 3KJ direkte ved å bestå både skriftlig og muntlig eksamen. Det er altså feil? Det virker i alle fall fornuftig at man da skal få fritatt for 2KJ.

 

Med både skriftlig og muntlig/praktisk eksamen i 3KJ, har du rett til å få ført fritak for 2KJ. På vitnemål skal det da føres "Fritatt" i rubrikken for karakter, mens det på kompetansebevis skal føres en merknad om at du har rett til fritak. Merknaden er spesifisert i et brev fra udir, og jeg klarer ikke huske eksakt hva den er, men den går etter tonen "XX er et fag som gir rett til fritak for underliggende nivå". Legg merke til at om du har 2KJ (eller 2mx, 2mz, 1mx eller noen andre fag du ønsker å få tatt ut) på vitnemålet med karakter, så MÅ du få ført et nytt vitnemål hvor karakterene er fjernet. Opptaksorgan har ikke anledning til å fjerne karakterer.

 

Se LS-20-2002 pkt 2.1.5 (side 30)

Høyeste nivå for privatister

I en del fag kan privatister velge om de bare vil gå opp på høyeste nivå og få godskrevet omfanget også på lavere nivå, eller om de vil ta eksamen i fagene på de lavere nivåene også. Hvis privatisten har karakter på lavere nivå i faget, skal denne føres på vitnemålet (§ 4-24 i forskriften til opplæringsloven).

 

Hvis privatister bare går opp på høyeste nivå, vil de også få godskrevet eventuell fordypning i faget og eventuelle

realfagspoeng. Ordningen med høyeste nivå for privatister gjelder følgende fag:

 

Felles allmenne fag

• Engelsk

Her dekker 5-timers studieretningsfag i engelsk på VKI og/eller VKII i AA opp for kravet til 5 timer engelsk på grunnkurs. Merk at 3-timersfaget på VKI ikke er høyeste nivå i forhold til grunnkurset.

 

•Matematikk

•B- og C-språk

•Informasjonsteknologi 2A i forhold til Informasjonsteknologi 1A, men

ikke 1B

•Kontorautomasjon II

•Markedsføring II

•Regnskap II

•Kjemi

Det skal føres to karakterer i kjemi på vitnemålet, én i skriftlige og én i muntlige ferdigheter med eksperimentelt innslag. Privatister som har tatt 2KJ (som elev eller privatist), skal ha denne karakteren ført på vitnemålet, men behøver bare gå opp til skriftlig eksamen i 3KJ. Privatister som ikke har karakter i 2KJ, og som går opp bare på høyeste nivå i kjemi, må gå opp til både skriftlig eksamen og muntlig eksamen med eksperimentelt innslag i 3KJ.

 

For å få med omfanget og få godskrevet fordypningen i fag som kan tas på høyeste nivå, må alle underliggende nivåer føres. De føres da med omfang, men med «Fritatt» i rubrikken for eksamenskarakter.

 

Som du ser står det at privatister som har karakter i lavere nivå, må la denne stå med en henvisning til §4-24 i forskriften (dvs. forskrift til opplæringsloven). Denne paragrafen forsvant i den nye forskriften, og åpnet dermed for at privatister kan velge å fjerne karakterer fra vitnemålet.

 

Håper det ble litt klarere nå.

 

-lb

Lenke til kommentar

Leste LS-20-2002 og så det nå. Må ha oversett det første gangen... (:

 

Så for å oppsummere for realfagene reform 94:

-Man kan få fritatt for matte på lavere nivå om man tar 3MX/3MY/3MZ som privatist

-Man kan få fritatt for 2KJ om man tar skriftlig og muntlig eksamen i 3KJ som privatist (To karakterer)

 

I begge tilfeller må man nevne dette spesielt for dokumentansvarlig som setter opp vitnemål for å være sikker på at det blir gjort.

 

Man får realfagspoeng for fag man er fritatt for på denne måten.

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...