Gå til innhold

Mini klimadebatt - Hva er forskjellen på klima, miljø, ozon og CO2?


Anbefalte innlegg

Med tanke på menneskeskapt klimakrise /global oppvarming, så har jeg lurt på: Hvor mange grunnstoffer og kjemiske forbindelser av betydning har mennesket produsert som naturen aldri har sett før /er unaturlig?

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Periodesystemet

 

Tenker på hvordan disse brytes ned /ikke brytes ned i naturen og evt. hvor de havner og hvor farlige de er. Vi vet jo f.eks. at fritt (naturlig) kvikksølv sirkulerer mer eller mindre evig i organismene hvis den ikke taes hånd om. I området her jeg bor er det direkte farlig å spise stor /eldre fisk fra innsjø, spesielt for små barn...

 

kvikksølv i mose

http://www.sft.no/tema____3335.aspx

 

edit: endret feil i emnetittel

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på menneskeskapt klimakrise /global oppvarming, så har jeg lurt på: Hvor mange grunnstoffer og kjemiske forbindelser av betydning har mennesket produsert som naturen aldri har sett før /er unaturlig?

Spørsmålet har så vidt jeg kan se ingenting å gjøre med klimakrise eller global oppvarming. CO2 har jo vært et svært vanlig molekyl på jorda fra lenge før menneskene kom.

 

Angående grunnstoffer og molekyler så er det umulig å svare på. Både fordi "naturlig" og "unaturlig" kan tolkes svært vidt og fordi det ikke går an å telle antall grunnstoffer og molekyler menneskene har produsert. (F.eks hva er definisjonen på produsert og hvordan skal man telle antall molekyler i stoffer med et "uendelig" antall molekylvarianter?)

Lenke til kommentar
Med tanke på menneskeskapt klimakrise /global oppvarming, så har jeg lurt på: Hvor mange grunnstoffer og kjemiske forbindelser av betydning har mennesket produsert som naturen aldri har sett før /er unaturlig?

Det vet vi ikke, kanskje ingen. Kanskje har stjerner kokt opp mye tyngre elementer enn hva vi har klart å skape kunstig her på jorda. Når man snakker om kunstige grunnstoffer, snakker man om grunnstoffer med så kort halveringstid at det ikke vil finnes noen atomer av disse grunnstoffene igjen på jorda hvis de potensielt var her da jorda ble dannet.

 

Her har du en liste.

 

Btw. grunnstoffet 112 (Ununbium), er det tyngste grunnstoffet som faktisk nettopp har blitt annerkjent av IUPAC (de som har "ansvaret" for periodetabellen) og venter nå på et offisielt navn fra gruppen som først oppdaget det i tyskland i 1996.

Lenke til kommentar

"Alle" vet at CO2 er en hovedfaktor mht. global oppvarming, men klima og naturens balanse er mer enn det. Finnes det f.eks. naturlig plast (her på jorda)?

 

Stjerner og hva som ellers muligens måtte finnes der ute i universet, hvorfor er det relevant? Såvidt meg bekjent, så fins det ingen som har mye kunnskap om hva som skjer i et sort hull f.eks. - at eksempelvis KFK-gasser og manglende ozon /høy uv-stråling ikke har noe med klima å gjøre, det kan vel ikke stemme?

 

Var fof. ute etter svar på stoffer som produseres kommersielt (av betydning), og som vi ser i ettertid at kompliserer forholdene her på jorda. edit: det blir vel feil å si kunstige, men jeg tenker praktisk på slikt som tyter ut av loboratorier rundt omkring.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
"Alle" vet at CO2 er en hovedfaktor mht. global oppvarming

Vel, da tar "alle" feil fordi vanndamp er hovedfaktoren.

For og få ting på plass, eller er du uenig i dette: At sotpartikler fra vår aktivitet bl.a. (Karbon) + ymse kilder, binder seg til vanndamp (H2O), stiger opp og blir der lenge. Hindrer varmeutstråling fra jordoverflaten, slik at vi befinner oss i et drivhus som blir varmere med forholdsvis uforutsigelig tempo?

Lenke til kommentar
Stjerner og hva som ellers muligens måtte finnes der ute i universet, hvorfor er det relevant? Såvidt meg bekjent, så fins det ingen som har mye kunnskap om hva som skjer i et sort hull f.eks.

Spørsmålet var ikke begrenset til solsystemet, jorda, jordas overflate, jordas landareal, jordas bebodde landareal eller noe annet. Som nevnt tidligere er spørsmålet vidt åpen for tolkninger. Blant annet at alle stoffer universet har produsert uten menneskehetens hjelp er naturlige stoffer. Forøvrig er menneskeheten (kroppens kjemi) også en form for naturlige stoffer og biprodukter av vårt levesett dermed også en form for naturlige stoffer.

 

- at eksempelvis KFK-gasser og manglende ozon /høy uv-stråling ikke har noe med klima å gjøre, det kan vel ikke stemme?

Klima har med klima (vinter, sommer, temperaturer osv å gjøre). Ozon-laget og UV-stråling har ikke noe med klima å gjøre, men er en problemstilling uavhengig av klimaproblemet.

 

Var fof. ute etter svar på stoffer som produseres kommersielt (av betydning), og som vi ser i ettertid at kompliserer forholdene her på jorda. edit: det blir vel feil å si kunstige, men jeg tenker praktisk på slikt som tyter ut av loboratorier rundt omkring.

Det tyter sjeldent noe ut fra laboriatorier. Fabrikker derimot..

 

Men som sagt så kan man ikke skille mellom naturlige og unaturlige og skaldelige eller uskadelige eller menneskeskapte vs ikke menneskeskapte på noen enkel måte. Du må nesten definere det ennå nøyaktigere.

Lenke til kommentar
H20 påvirker klimaet i størrelseorden 100 ganger mer enn CO2, så å si at det er en hovedfaktor, selv om den er nest størst, mener jeg blir helt feil.

100 x CO2 ? - Hvilken kilde har du referanse til, dvs. hvorfor skulle vi få en slik øket nedsmelting av polene nå?

Lenke til kommentar
Stjerner og hva som ellers muligens måtte finnes der ute i universet, hvorfor er det relevant?

Det er relevant fordi du spurte om grunnstoffer og alle grunnstoffer utenom hydrogen og helium er kokt sammen i stjerner ved fusjon...

You Sir Drink A Lot and my name is 'tjaa' - så det kan det umulig bli særlig greie på. ;)

 

Dvs. det er merkelig hvor enkelt man havner ute i stjernehimmelen når vi diskuterer ting som global oppvarming, hmm :hmm:

 

...det lurer jeg også på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...