Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil Tele2 ADSL... Andre med erfaringer?


Anbefalte innlegg

Etter mykje "fram og attende" så fikk jeg omsider ADSL fra Tele2. men gleden var relativt kortvarig. Sliter med stabilitetsproblemer, og de man treffer på 1.-linjesupporten på Tele2's kundeservice sliter av og til med å vite hva f.eks. WAN er.. Nok om det.

 

Problemet mitt er at alle led'ene som skal lyse på Zyxel 650r modemet mitt lyser som de skal, inkludert DSL-led'en, men funker internett? Nei...

 

Hvis jeg går inn på Zyxel'en via Telnet og ser på statusen så ser alt riktig ut, bortsett fra at modemet ikke har fått tildelt noen WAN IP! Linjen er oppe, hastighetene opp & ned er som de skal og støynivået er meget bra begge veier.

Så hva er feil? Hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at det er noe med utstyret i sentral/annet sted som ikke gir modemet mitt den IP-adressen det så sårt trenger, men det KAN kanskje være modemet det er noe feil med også?

 

Noen der ute som har opplevd noe lignende og har erfaringer å dele med en frustrert stakkar? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva er feil? Hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at det er noe med utstyret i sentral/annet sted som ikke gir modemet mitt den IP-adressen det så sårt trenger, men det KAN kanskje være modemet det er noe feil med også?

 

Noen der ute som har opplevd noe lignende og har erfaringer å dele med en frustrert stakkar?  :(

 

Tele2 sine routere slipper deg ikke inn kanskje?

Det er vel maskinen og ikke modemet som skal få IP.

Lenke til kommentar

Skulle skifte frå Telenor til Tele2 tirsdag. Skunda meg heim frå jobb og slo

på alcatel-modemet og SMC Barricaden min. Fekk linje til sentralen.

Skifta over frå PPPoE til DHCP på ruteren men fekk aldri IP.

 

Sjekka linja til sentralen, men den hadde same hastigheit som før:

480/128. Burde ha vorte endra til 864/128.

 

Fekk overbevist Tele2 om at det ikkje var feil hjå meg. Dei bad meg då

prøve dagen etter. Og då fungerte det.

 

Hastigheita er litt opp og ned synast eg. Men med Nextgentel sitt helge-

tilbod så kan det vel kanskje gå utover oss andre litt.

 

Ellers har linja holdt seg stabilt.

 

Bent

Lenke til kommentar

...Snakket med Tele2 kunderservice igjen i dag. Etter å ha vært grundig gjennom smørbrødlista deres ("ja, jeg HAR slått adsl modemet på...") kunne de ikke finne noe feil noe sted.

 

De har "oversendt feilen til Oslo" så skulle DSL-gutta der se på det på mandag. Da skulle de se om de kunne få kontakt med ADSL modemet mitt fra sentralen, og kunne de ikke det så gikk saken videre til Telenor... Dette kan ta tid, skjønner jeg... :-?

 

Det jeg derimot IKKE skjønner er hva det er som kan være problemet så lenge linjen er oppe og går med minimalt med støy. *sukk* :shrug:

Lenke til kommentar

De har "oversendt feilen til Oslo" så skulle DSL-gutta der se på det på mandag. Da skulle de se om de kunne få kontakt med ADSL modemet mitt fra sentralen, og kunne de ikke det så gikk saken videre til Telenor... Dette kan ta tid, skjønner jeg... :-?  

 

Det jeg derimot IKKE skjønner er hva det er som kan være problemet så lenge linjen er oppe og går med minimalt med støy. *sukk*  :shrug:

 

At modemet ikke er gitt tilgang via Telenor sitt utstyr er jo også en mulig feilkilde, var ikke uvanlig at dette ble glemt hos nye kunder i fjor sommer/høst.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er Telenor sin feil, av og til virker det unektelig som om det meste av ondskap i verden kan spores tilbake til dem...

 

Men det har jo fungert i et par uker før dette skjedde, så i så fall må de jo ha slått av tilgangen der igjen? :o

Lenke til kommentar
Det er godt mulig det er Telenor sin feil, av og til virker det unektelig som om det meste av ondskap i verden kan spores tilbake til dem...

 

Men det har jo fungert i et par uker før dette skjedde, så i så fall må de jo ha slått av tilgangen der igjen? :o

 

Vel, akuratt det har skjedd med meg men det er nok ikke så veldig sannsynlig på ei linje som er i drift.

Lenke til kommentar
Etter mykje "fram og attende" så fikk jeg omsider ADSL fra Tele2. men gleden var relativt kortvarig. Sliter med stabilitetsproblemer, og de man treffer på 1.-linjesupporten på Tele2's kundeservice sliter av og til med å vite hva f.eks. WAN er.. Nok om det.

 

Problemet mitt er at alle led'ene som skal lyse på Zyxel 650r modemet mitt lyser som de skal, inkludert DSL-led'en, men funker internett? Nei...

 

Hvis jeg går inn på Zyxel'en via Telnet og ser på statusen så ser alt riktig ut, bortsett fra at modemet ikke har fått tildelt noen WAN IP! Linjen er oppe, hastighetene opp & ned er som de skal og støynivået er meget bra begge veier.

Så hva er feil? Hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at det er noe med utstyret i sentral/annet sted som ikke gir modemet mitt den IP-adressen det så sårt trenger, men det KAN kanskje være modemet det er noe feil med også?

 

Noen der ute som har opplevd noe lignende og har erfaringer å dele med en frustrert stakkar? :(

 

 

Hvordan telneter du til Zyxel 650r modemet?

Ip?

Har et sånt fra Bluecom og kunne tenke meg og se litt på oppsettet. :o

Lenke til kommentar

Zyxel-modemet har, med mindre du har endret det, LAN IP'en 192.168.1.1.

 

For å få tilgang til det må du endre IP-oppsettet på maskinen din fra at den bruker DHCP til at den får en manuelt angitt fast IP i samme serien (192.168.1.*) som Zyxel'n, f.eks.:

 

IP: 192.168.1.10

Subnetmask: 255.255.255.0

 

Når du har gjort dette så kan du starte en command prompt og der skrive:

C:>TELNET 192.168.1.1

 

(Du kan jo evt. prøve å pinge 192.168.1.1 først for å se om du har kontakt)

 

Default passordet i zyxel er noe så kreativt som "1234".

 

Lykke til, og husk å skift IP oppsettet på maskinen din tilbake til dhcp når du er ferdig. :)

Lenke til kommentar

Bruker Tele2 PPPoE for autentisering mot sentralen? Er det kun et modem, eller kombinert ruter/modem Tele2 opererer med? Siden du sier at modemet/ruteren har både WAN IP og LAN IP regner jeg med det er en ruter, som NATer trafikk for intern-nettverket på 192.168.1.*.

 

Hvis ruteren ikke får tildelt IP-adresse er det muligens en feil ved autentiseringen (PPPoE eller annen autentiseringsprotokoll). Har man tilgjengelig en feil-logg i modemet? Der bør det evt. stå om det er problemer med autentiseringen - dvs. passord og brukernavn ble avvist.

Lenke til kommentar

Tele2 bruker ikke PPoE og jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle modemet. Det kan operere som en router med NAT, DHCP server og det hele, men det gjør det ikke i Tele2's oppsett virker det som.

 

DHCP-serveren er også slått av i Zyxel'n, fordi Tele2 gir ut 3 dynamiske IP-adresser fra sentralt hold.

Dvs. at hvis du kobler Zyxel'n i en switch så får maskinene som er tilkoblet automatisk IP adresser fra en sentral DHCP-server, IKKE fra Zyxel-modemet, selv om det KAN settes opp til å være en DHCP server, evt. relaye videre fra en annen DHCP server på (lokal)nettet.

 

På Zyxel'n er det bare en LAN utgang, i utgangspunktet er det tenkt fra Tele2's side at man skal bare ha en maskin tilkoblet modemet. Jeg har da også koblet fra min 3com router/switch siden man ikke får noen support fra Tele2 hvis man har koblet modemet i en switch... :-?

 

Tanken er da at hvis PC'en min er koblet rett i modemet, så skal PC'en min få IP adresse fra Tele2 sentralt. Men det gjør den altså ikke, uansett hvor mange ganger jeg restarter og/eller kjører ipconfig /renew eller restarter modemet.

 

Det jeg, i et slikt oppsett, heller ikke forstår er hvorfor modemet skal ha en WAN ip, men jeg mener altså bestemt at det hadde det dengang det virket...

 

Alt jeg ber om er en IP adresse! :shrug:

 

Det er forresten heller ingen feilmeldinger i loggen...

Lenke til kommentar

En WAN IP på modemet/ruteren/whatever kan trenges for at Tele2 skal kunne logge inn og administrere/overvåke/feilsøke i boksen sin.

 

Det samme gjelder for flere "managed switch"-er, selv om switcher i utgangspunktet ikke skulle trenge IP-adresser.

 

Hvis det ikke er noen feilmeldinger har jeg ingen umiddelbare idéer utover det allerede nevnte til hva som kan være feil.

 

Må du "ringe opp" fra PC-en(e) dine når du kobler deg til nett, eller er det ruteren som autentiserer seg mot sentralen automatisk? Har du prøvd å skru av/på strømmen (for å tvinge ruteren til å autentisere seg/forhandle IP-adresse® på nytt)?

Lenke til kommentar

Ingen "oppringing" fra PC'en er nødvendig, alt skjer automatisk.

Takk for forklaringen med hvorfor modemet trenger en WAN ip, det virker absolutt logisk. :)

 

Og strømmen har jeg slått av og på flere ganger.

 

Snakket i går kveld med naboen som fikk adsl fra Tele2 omtrent samtidig med meg. Hos han fungerte det fint.

 

Nei, må vel bare vente til mandag og se om de klarer å finne ut av det i deres ende, tror jeg.

Lenke til kommentar
...Ok, hvis modemet IKKE skal ha IP så synes jeg det er enda merkligere at ikke ting fungerer så lenge DSL linjen er oppe. Hm. Jaja...:-/

 

Kan de kontakte /fjernstyre modemet hvis det ikke har en IP?

 

Det er da vel ikke værre en at maskinen din ikke oppnår kontakt med DHCP-serveren til Tele2, at linja er oppe mellom deg og sentralen betyr ikke at du har kontakt med inmternett gjenom din ISP.

Og du er sikker på at du ikke har noen brannmurer eller noe annet som hindrer deg i og få IP?

Modemene er vel neppe så mye og konfigurere i og med de er satt opp som en bridge og uansett så er det Telenor Networks som har ansvaret for disse og ikke Tele2.

Lenke til kommentar
Det er da vel ikke værre en at maskinen din ikke oppnår kontakt med DHCP-serveren til Tele2, at linja er oppe mellom deg og sentralen betyr ikke at du har kontakt med inmternett gjenom din ISP.

Nei, må unektelig gi deg rett i dette. Men jeg tror jo samtidig at naboen, som har samme sentral, også har samme DHCP server?

Og du er sikker på at du ikke har noen brannmurer eller noe annet som hindrer deg i og få IP?

Ja, helt sikker. Har også prøvd med 3 ulike maskiner, alle totalt blottet for alt som har med brannmurer å gjøre. Har også prøvd med en router, som også normalt sett får en IP-adresse, men heller ikke denne får.

 

Modemene er vel neppe så mye og konfigurere i og med de er satt opp som en bridge og uansett så er det Telenor Networks som har ansvaret for disse og ikke Tele2.

 

Ok... Tilbake til å kjefte på Telenor, altså. :shrug:

 

Well, skal uansett bli spennende å høre hva det er som gjør det!

Skal legge igjen et innlegg her hvis jeg får vite noe fornuftig; noe annet enn at "nå er det oppe igjen & virker".

 

...Med mindre det er jeg som har gjort noe innmari flaut & dumt ,da... (Ikke utenkelig det heller...) ;)

Lenke til kommentar

Nei, må unektelig gi deg rett i dette. Men jeg tror jo samtidig at naboen, som har samme sentral, også har samme DHCP server?

 

Joda, men dette har jo ingen sammenheng på noe vis.

DHCP-serveren står en eller annet sted hos Tele2 og kommer du ikke i kontakt med Tele2 sitt nett så hjelper det lite.

Om det er TNN eller Tele2 sin feil burde supporten på Tele2 finne ut ganske kjappt.

Lenke til kommentar

Jeg mistet kontakt med DHCP til Tele2 på Torsdag...ringte support og fikk SMS på Fredag at feilen var fikset...men dengang ei, samma dritten...ringte igjen og de skrev en ny feilmelding....fikk tlf fra Telenor sånn litt over 16.00 idag hvor de lurte på om det fungerte nå for det var et kort eller noe som hadde hengt seg opp i sentralen deres.....så nå funker det igjen så lenge det varer....så lenge Telenor er inne i bildet forventer jeg lite positivt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...