Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klimaanlegg kjøler ikke. Nok kjølemedie...


Anbefalte innlegg

Fikk etterfylt kjølegass hos en som driver med klimaanlegg for 4-5 dager siden, og da konstaterte han at det var halvfullt før han begynte å fylle. Jeg har nettopp kjøpt bilen, en 1999 mod Audi A6, så jeg vet ikke når det sist var service på klimaanlegget.

 

Anyway - det fungerte fint 2-3 dager, men så begynte jeg å merke at kompressoren stadig koblet seg inn og ut. Hørte en svak klikkelyd når den slo seg av og på, samt at jeg merket det på turtallet. På det verste har kompressoren koblet inn og ut hvert 3 sekund. Nå i kveld, kjører ikke kompressoren i hele tatt, og "ECON"-modus er aktivert hele tiden - får ikke slått den av.

 

Noen ideer om hva det kan være, og hva det vil koste å fikse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne nesten høres ut som en pressostat som slår inn og ut.

 

Hvis du har fått fylt på for mye kuldemedium kan du få væskedråper inn på kompressoren. Det er ikke bra.

 

HVordan konstanterte han hvor mye fylling som var igjen på anlegget? Den eneste nøyaktige måten jeg vet om er å vakuumere hele greia, og så fylle nøye på det som er spesifisert.

 

Det kan såklart også være helt andre ting. Tett tørkefilter?

Lenke til kommentar

Han koblet til en haug med instrumenter og målere, det er alt jeg vet :)

Snakket med Møller i dag og de mente det hørtes ut som lekkasje.

 

Skal se om jeg får tak i en UV-lampe, slik at jeg kan se om sporstoffet er synlig noe sted, for jeg ba han om å tilsette dette da han fylte på.

Lenke til kommentar

Det tyder på at det er lekkasje, spesielt siden det fungerte fint i 4-5 dager før det kuttet ut igjen.

Kompressoren er også styrt av trykket i anlegget og blir det for lavt vil kompressoren koble ut.

 

Kan forøvrig tipse om dette : http://relekta.no/Default.aspx?ID=42&q=leakguard

 

Du kan være heldig å slippe å skifte ut komponenter siden du sa anlegget var halvfullt da han fylte opp første gang. "LeakGuardTM er spesielt tilpasset lekkasjer som merkes over en periode på 6-12 mnd., d.v.s. ca. 700 g. pr år."

 

Det er ca 0,9-1,2 kg. i et vanlig ac-anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...