Gå til innhold

Kan ikke bruke lyd i senter- og bak-kanalene og EAX


Anbefalte innlegg

Nylig fikk jeg meg ny PC med MSI K7N2-L nForce2 (med SoundSTORM-lydkort) og MegaWorks 550. Jeg merket fort at det ikke var lyd i senter- og bak-kanalene, men så på det som en bagatell. Noen små innstillinger i driverne skulle nok gjøre susen. Problemet var bare at jeg ikke kunne finne dem. Jeg søkte etter dem i Windows, uten hell. Manualen var ikke til stor hjelp, da den åpner med "Klikk på lyd-ikonet nede til høyre på skjermen". Det ikonet var ikke der. Heller ikke en reinstallering av driverne løste problemet. Etter flere forgjeves forsøk på å finne driver-skjermen som manualen tar utgangspunkt i, prøvde jeg med Windows XPs egne lyd-drivere. Jeg satte høyttaler-innstillingen til 5.1, og krysset av på "Rear speakers connected to Line in" og "Center speaker and subwoofer connected to Microphone". Fortsatt ingen lyd. Jeg sjekket om høyttalerne var koblet korrekt, og det var de. "Kanskje driverne ikke fungerer riktig?" tenkte jeg, og lastet ned nyeste versjon med MSIs "Live Update 2". Neida, stille som mus. Noe er stein galt her, men jeg finner ikke ut hva. :shrug:

 

På toppen av et hele kan jeg ikke aktivere EAX i spill. nVIDIA skriver på sine hjemmesider at SoundSTORM støtter EAX2, så jeg skjønner ikke hva som er i veien. :shrug:

 

Jeg begynner å bli frustrert. :( Jeg har brukt mye penger på dette anlegget. Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har prøvd dette, men allikevel:

 

For det første, for å få frem lyd-ikonet nede til høyre på skjermen går du til kontrollpanel, lyder og lydenheter, og merker av vis volumikon på oppgavelinjen.

 

For det andre, i samme panel, klikk på Avansert under høyttalerinnstillinger og velg riktig høyttalerinstilling, altså 5.1.

 

Regner med at dette ikke er problemet, med snarere noe relatert for driverne til on-board lydchippen...I dunno. :cry:

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg prøvd, men senter- og bak-kanalene er like tause uansett. :( Jeg har oppdaget at lydkortet klarer å gi 3D-lyd (ergo: jeg hører om lyden kommer fra høyre eller venstre), men signalene vil liksom ikke ut til alle høyttalerne. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg har endelig klart å få lyd i alle kanalene! :p Jeg koblet ut høyttalerne, startet maskinen, slo den av, koblet inn høyttalerne igjen og startet maskinen på nytt. Windows skjønner nå at jeg faktisk har et 5.1-system, og 3D-lyden fungerer i spill som Morrowind og Max Payne. Men: :( Ikke alle spill gir lyd fra alle kanalene. Jeg snakker her om spill kan bruke 5.1, ikke gamle spill uten denne støtten. I Medal of Honor f.eks. er det akkurat som før, enda jeg har aktivert "Surround Speakers". Og EAX er fortsatt ute av drift. Prøver jeg å stille et spill til EAX får jeg a: en feilmelding som sier at lydkortet mitt ikke støtter EAX. eller b: ingen lyd overhodet.

 

Mange skryter av SoundSTORM. De sier det er et av verdens beste lydkort. Vel, hvordan kan det da ha seg at jeg får slike problemer med det? Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk akkurat samme problem som deg!

Kjøpte nettopp megaworks 550, men klarer ikke å få EAX eller lyd i bakhøytalerne... Uansett hvordan jeg kobler det vil jeg ikke få lyd i bakhøytalerne... Når jeg skal teste oppsettet i nvidia programmet kommer "left surround" og "right surround" ut av subwooferen istedenfor bakhøyttalerne. Hvis jeg stiller det slikt at ting liksom skal være digitalt (også i nvidia programmet), kommer all lyden fra fronthøyttalerne.

 

Noen som kan opplyse oss om problemet? Jeg har søkt på nforcehq etter problemet uten hell. Noen nevnte noe om IRQ settinger, men det var for å fjerne sprakelyd og sånt...

 

Edit: Jeg har asus a7n8x deluxe hk. Dette skal visst støtte dolby surround og være konge på haugen, men diablo2, som har dolby surround merker på esken. Men får jeg 3d lyd? Nei....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...