Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme med folk som bestiller ting på restaurant eller i kiosker med ordene "jeg skal ha ...". Da blir jeg enormt flau på vegne av vedkommende.

Hvorfor det? Føler da det er vanlig, de har en meny, de har priser på menyen, du bytter penger mot maten, du spør ikke om å få kjøpe, du forteller hva du ønsker å bestille.

 

Spørs selvsagt på måten man sier det på, jeg venter som regel til de har spurt om man er klar til å bestille så sier jeg feks "Jeg skulle gjerne hatt x" "Jeg tar en/jeg går for en" litt avhengig av stedet så kan jeg også bare si "en x, takk"

Endret av MariusJS
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjøpte 12 øl og 4 flasker vin sammen med en såpe og noe godis i taxfree-butikken etter forrige flyreise.

 

Var nok litt sliten og surrete, så glemte å spørre om pose, og dama spurte aldri om jeg ville ha en.

 

Så da jeg spurte om en pose mens neste kundes varer ble ekspedert sa hun "Åja, da blir det 2 kroner".

 

Jeg tenkte at rett skal vel være rett, så jeg lot varene ligge og stilte meg bak de to i køen med kortet mitt for å kjøpe en pose til 2 kroner.

 

Da det nesten var min tur sa hun til meg "du skal få slippe å betale for den posen altså".

 

Det er litt komisk at man etter en tusenlapp skal måtte ut med 2 kroner, men jeg ser poenget miljø- og prinsippmessig.

 

Hadde nesten lyst til å spørre han som kom bak meg om han ville spandert en pose på en fremmed...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da føler jeg meg som en skikkelig drittunge. ''Vær så snill kan jeg få??'' 

Vil gjerne ha en ''voksen'' versjon av det. Jeg vet jeg er vanskelig. 

Det høres vel ikke barnslig ut å si "Kan jeg få en ostepølse med Bacon?"

 

Selv bruker jeg nok mest "Jeg tar .." eller "Jeg tror jeg går for .."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres vel ikke barnslig ut å si "Kan jeg få en ostepølse med Bacon?"

 

Selv bruker jeg nok mest "Jeg tar .." eller "Jeg tror jeg går for .."

Men det er jo i samme gate som ''jeg skulle gjerne ha...'' etterfulgt av ett takk, som jeg allerede bruker og som det virker folk reagerer fint på. 

 

''Jeg tar gjerne'' har jeg brukt før, men jeg syns ordet ''tar'' er litt vel hardt når det kommer ut. 

Lenke til kommentar

Man har en jobb. Hjelpe andre. Man blir sur når man blir bedt om å hjelpe.

 

Man skal ha mat. Det er feil å si "jeg skal ha". Hva skal man si da? "Jeg skulle veldig gjerne, hvis det passer eder høyhet, ha litt hjelp/hatt muligheten til å kose meg med en burger. Men kun hvis det er til nytte for dem."

 

Et hei kan man selvsagt klare. Men hvis eg ikke er interessert i smalltalk med vilt fremmede så avstår eg fra det uten at det er frekkere enn å kreve smalltalk fra noen som ikke ønsker det......

 

Edit:eg har dog aldri opplevd noen som sier: du skal hjelpe meg med..... Den var ny for meg.

Endret av Jotun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

På restaurant osv sier jeg alltid at "jeg tar". Dere lever av å servere mat, så hadde jo vært merkelig om dere nektet meg å kjøpe noe. "Kan jeg få..." "Nei, stikk av." :p Mange steder kommer de med menyen i tillegg, eller i det minste har den ved bordene. Det regner jeg som en invitasjon, så jeg har dermed fått mat allerede. Jeg trenger bare velge det jeg vil ha. En meny er jo ikke en liste over maten du ikke får. :p

 

Eller for å vri det litt. Hva når jeg er på Rema? Jeg kommer til kassen med en full handlevogn. Skal jeg da spørre om jeg får lov til å kjøpe varene? :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Edit:eg har dog aldri opplevd noen som sier: du skal hjelpe meg med..... Den var ny for meg.

Jobber et sted hvor vi har selvbetjeningsmaskiner. Vi hjelper gjerne folk i gang, men (stort sett eldre) folk sier "Jeg skal bare bruke den maskinen din der, men jeg må ha hjelp altså". Jeg føler ikke det er så frekt, men de fleste spør om de kan få hjelp, og det er så klart hyggeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg: Hei! :)

Kunde: Kikker surt på meg uten å si noe

*Slår igjennom resten av varene*

Kunden står bak kassaskjermen, så ser ikke annet enn fjeset hans;

Jeg: Trenger du noen poser? :)

Kunde tar to skritt til siden og sier; Du ser vel hva jeg har under armen? (handlenett)

Jeg: Ja, det ser jeg, da trenger du sikkert ikke poser :)

Kunde utbryter surt: Da hadde du vel ikke trengt å spurt om det da?!

Jeg: Jeg så ikke posene bak skjermen skjønner du :) Da ble det xxx kroner.

Kunde: *Scanner medlemskortet* jeg vil betale med Coopay.

Jeg: Har du mobilen med deg? Du får kun betalt med Coopay på mobilen da det er en tjeneste i appen :)

Kunde: Nei, den har jeg glemt *mumler et eller annet og blir enda surere, betaler og går*

 

Enkelte burde hatt et kurs i folkeskikk, ikke ofte det dukker opp slike kunder hos oss, heldigvis. :)

Jeg har svart visse kunder før at 'det er lov å smile og' og smilt til dem. Jobber som søppelmann, så møter mange frekke kunder som tror det bare er utlendinger, og ikke nordmenn som svarer dem tilbake. Da blir dem litt satt ut.

 

Her om dagen var det en gammel gubbe som stoppa søppelbilen og begynte å kjefte 'har dere sett rotet dere laga?' så jeg gikk tilbake og plukka opp 3-4 små biter makulert papir, kasta de, og sa med et stoort ironisk smil 'ha en fin dag videre, godt det er folk som ikke har noe bedre å gjøre' før jeg kjørte avgårde.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jobbet på en multimedia-butikk et par år (den gangen CD-ROM var hot) mens jeg studerte, og på den tiden var det bare 2 dårlige opplevelser med et par sære kunder hvor den ene av dem havnet mellom to stoler p.g.a leverandør, mens den andre var urimelig.

 

Kan virke som dårlig oppførsel har tatt seg noe opp litt i de senere år. Normalt sett er de fleste ekspeditører og kunder helt greie så lenge det ikke er noe spesielt.

Lenke til kommentar

Jobbet på en multimedia-butikk et par år (den gangen CD-ROM var hot) mens jeg studerte, og på den tiden var det bare 2 dårlige opplevelser med et par sære kunder hvor den ene av dem havnet mellom to stoler p.g.a leverandør, mens den andre var urimelig.

 

Kan virke som dårlig oppførsel har tatt seg noe opp litt i de senere år. Normalt sett er de fleste ekspeditører og kunder helt greie så lenge det ikke er noe spesielt.

Det er 1000 sider her, det er ikke noe nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...