Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Handler innimellom på ein liten butikk her i byen, han som driver den butikken er kjøpmann av gamlesorten. Der blir varen scanna og plassert rett i pose i staden for å legge varen på bandet.

Tar minimalt med ekstra tid for han som er dreven på det, og posen er alltid pakka og klar eg er ferdig å betale.

 

Så mykje av irritiasjonen ved at kunden ikkje pakker varene før etter at dei har betalt kunne vært unngått ved å yte litt ekstra service. Forskjellen på at kassamedarbeidaren legger ei scanna vare direkte i ein åpen pose kontra å skyve samme vare nedover bandet er svært minimal.

På mitt lokale supermarked pakkes alt i poser, og bæres ut til bilen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom akkurat fra en Coop Obs! butikk hvor det var stappfult av kunder og mange kasser åpne.

 

Eg stiller meg i en "dobbel kasse"(type to kasser med to køer, side om side) - men kun den ene kassen er åpen. Fremfor meg er det to eldre damer med stappfulle handlevogner. For trøtt til å bytte og egentlig med god tid så smører eg meg med tolmodighet og smiler til begge de fremfor meg når blikkene våres møtes.

 

På siden av meg, i den stengte kassen, stiller det seg plutselig en litt yngre fyr(type 25-28 år). Han stiller seg ikke bak meg slik en normalt gjør, men ved siden av meg i en åpenbar stengt kasse.

 

Dama hans(tror eg det var) spør hva han holder på med. "De åpner nok flere kasser snart og da kommer det folk her og da er vi først" svarte han.

 

Eg tenkte med meg selv at det fikk han vente lenge på siden det var godt og vel 7-8 kasser av 10-12 stk åpne, og hadde de hatt flere som kunne sitte i kassen så hadde de hatt det - køene var til tider lange. Men han om det.

 

Mens vi står der så begynner han sakte men sikkert å bevege seg nærmere meg, og fremfor meg. Eg innser ganske fort at han faktisk holder på å ganske åpnebart snike seg inn RETT FREMFOR meg! Ikke noe eg hadde tenkt å ha noe av, så eg stiller meg slik at skal han "flette" mer nå så må han dulte merkbart borti enten meg eller hun fremfor meg. Dvs eg var ganske tett oppi hun forran meg.

 

Akkurat i det hun fremfor meg skal til å legge på sine varer så smiler hun til meg og spør om eg vil slippe til før henne med mine to varer. "Ja - TUSEN TAKK!" utbryter eg, og takker henne veldig. Eg sier at det var veldig snilt av henne og hun svarer med at det bare skulle mangle. Så ler vi litt overflatisk mens eg legger varene på.

 

Så kommer det fra uventet hold. "Kan eg og få slippe til først?". Det kom fra han som prøvde å snike seg inn fremfor meg. Eg visste ikke om hun før meg såg hva som skjedde eller ikke, men nå fikk eg bekreftet det.

 

"Nei, du kan stille deg bakerst til du har lært deg manerer!" smalt det kontant og direkte fra dama.

 

Eg og kassadama kikket bare på hverandre og eg er overbevist over at vi tok en high five i hodene våres.

 

Karma is a bitch.

 

Sto på Kiwi, og opplevde ei kjærring som stilte seg opp på en tom kasse, begynte å legge på varer mens hun sto å snakka høylytt til vedkommende som satt i kassa som vi andre sto i kø på "NÅ MÅ DU RINGE ETTER FLERE FOLK!"

 

Vi var kanskje 4 stk i køen, men der hadde tydeligvis ikke hun tid til å stå..

 

Folk må være helt fullstendig tilbakestående.

Endret av Simkin
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Handler innimellom på ein liten butikk her i byen, han som driver den butikken er kjøpmann av gamlesorten. Der blir varen scanna og plassert rett i pose i staden for å legge varen på bandet.

Tar minimalt med ekstra tid for han som er dreven på det, og posen er alltid pakka og klar eg er ferdig å betale.

 

Så mykje av irritiasjonen ved at kunden ikkje pakker varene før etter at dei har betalt kunne vært unngått ved å yte litt ekstra service. Forskjellen på at kassamedarbeidaren legger ei scanna vare direkte i ein åpen pose kontra å skyve samme vare nedover bandet er svært minimal.

På mitt lokale supermarked pakkes alt i poser, og bæres ut til bilen din.

Men de pakker og bærer det veldig sakte?

Lenke til kommentar

Man skal ikke kimse av posesnakk. Bare så vidt jeg fikk pose av hun som betjente kassa i kveld, det kunne tenkes jeg fikk plass i det pakketøyet jeg allerede hadde. Hvor mange varer tror du jeg har igjen når jeg kommer hjem, spurte jeg. Så fikk jeg en pose.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte hater jeg at jeg trenger jobben og må oppføre meg mot kundene. Kom en gammel mann og skrek og sa jeg må lære meg å gjøre jobben osv og sette tilbake søppeldunken riktig og at det ser helt jævlig ut og at vi er helt tette i hodet, som om vi er mindre verdt enn han. Får lyst å løfte søppeldunken, og si "her, ta imot" og kaste den rett i trynet på vedkommende.

 

For ordens skyld, så stod søppeldunken inntil/i et hull i veggen, og når jeg satt den tilbake stod den maks 20cm ut fra veggen enn det den stod. Absolutt ikke gjort slik at jeg tenker "nå skal jeg ødelegge dagen til gamlingen"...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skriver dette som kunde, og ikke som ansatt:

Bor et sted der det nettopp er åpnet en liten nisjebutikk som jeg gjerne vil benytte. De har en facebookside med litt info, deriblant en epost-adresse. Jeg har skrevet mail der jeg spør om noen av deres produkter, men de gidder jo ikke å svare.. fatter ikke hvordan en entusiastdrevet liten sjappe tror de kan overleve uten å følge opp facebook/mail. Nå har det gått så lang tid at jeg antagelig kommer til å bestille på nett fra utlandet istedenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig. Og selgere - uansett nivå - må klare å beherske en minimum av teknologi.

 

Sitter med ett prosjekt i en frivillig organisasjon hvor vi sannsynligvis skal investere godt over 150k i utstyr. En lokal bedrift som vi ønsker å benytte har fått forespørsel om å levere en gitt produsent og modell, eller tilsvarende. I prosessen så unngår selger å gi pris på det vi ber om, klarer ikke å sende link til produktet de vil selge hverken pr SMS eller pr e-post og insisterer på enten å ta all dialog pr telefon eller på fysisk oppmøte. Når eg ber om å få ting på e-post(helst) så sier vedkommende helt ærlig at "det der teknologi greiene forstår h*n seg ikke på". Selv SMS får ikke vedkommende til.

 

Når det er sagt er vedkommende fantastisk serviceinstilt. Ringte meg til og med fra sykesenga for å gi beskjed at h*n ikke kunne komme som avtalt med noen brosjyrer, men eg kunne enten komme hjemmom på kvelden eller så kunne ektefellen levere de litt senere.

 

Eg takket nei. Eg er lite interessert i brosjyrer. Eg vil ha nettadressen og når produsentene leverer mange forskjellige varianter med forskjellige produktnr så er det faktisk svært viktig at detaljene er korrekt. Og de skal eg ha skriftlig.

 

Vedkommende jobber i en bransje som ikke er så teknologikrevende så personen har absolutt kunder, og bedriften har vært tilstede lenge og kommer til å være det mye lengre. Det er bare litt slitsomt når eg vil ha det digitalt og selger er så analog som det går ann :p

Lenke til kommentar

Nei det er relativt spesialisert det vi ser etter akkurat der og andre har ikke nødvendigvis erfaring nok til å kunne levere tilfredstillende løsninger til bruksområdet vårt.

 

Det vi er på jakt etter er tørrdrakter som skal brukes til søk og redning. Dette er likestilt med sikkerhetsutstyr for vår del og forskjellen på rett og feil produkt kan være at vi enten må avbryte ett oppdrag eller sette egne mannskap i fare. Området vi jobber i er svært værutsatt og krever annet utstyr enn i rolige Oslo-fjorden eller enda kaldere Finnmark. :)

Lenke til kommentar

Var innom Rema i dag, og kom til å overhøre en samtale mellom en kunde og en som jobbet der. Hun som jobbet der drev og pakket ut en del varer fra en vogn, og kunden spurte om en spesiell vare (fikk ikke med meg hva det var, men det er ikke interessant.) Han fant ikke det han lette etter, så hun som jobbet der lette gjennom vognen for å se om hun hadde varen der. Det hadde hun ikke. Kunden takket for hjelpen i en høflig tone, og hun dama foreslo hun kunne sjekke på lageret. Kunden takket, og hun stakk ut for å lete. Jeg er ikke akkurat fyren som spionerer på folk, men brukte litt tid på å finne varene jeg skulle ha. Er heller ikke en spesielt stor butikk vi snakker om, så jeg så da damen kom tilbake tomhendt. Hun beklaget at de ikke hadde varen inne, og kunden takket høflig for hjelpen igjen.

 

Hva feiler det folk, egentlig? Siden når har folk begynt å oppføre seg som normale, oppegående individer? Hvis denne tråden er representativ for folk flest hadde jeg nesten forventet at fyren skulle komme tilbake med en drøss MC-folk og rasere butikken. :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

(..) sette tilbake søppeldunken riktig (..)

Da jeg var hjemme mens søppelbilen kom nå i sommer, ga jeg fyren bakpå bilen tommel opp etter at han hadde tømt vårt søppel og satt dunkene tilbake der de stod. Han smilte og ga meg tommelen opp tilbake :) Syns det er viktig å være hyggelig og vise at vi setter pris på jobben folk gjør, i alle slags jobber.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...