Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

"Å selge" er ikke det samme som "å selge", for å være kryptisk. Det er fult mulig å selge ting på en slik måte at kunden faktisk er fornøyd med at han betaler litt ekstra. Det er da snakk om å sondere terrenget, se ann kunden og fløtesnakke litt for seg. Noen kunder er bare ute etter akkurat hva de har sagt de er ute etter, mens andre kan overtales til noe annet.

 

Noen ganger må man bare selge det billigste uten for mye fortjeneste, bare for å selge. You can't win them all.

 

I forbindelse med salg, er litt spent om jeg klarer å få inn de salgene jeg har sendt tilbud på og snakket med kundene om. Hvis så beløper dette seg på rundt 750 000 kr totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ansatt på RIMI i sommer hatet jeg også de nye kurvene. Ikke at kurvene var ille (for min del), men når en unge klarer dette:

 

http://farm5.static.flickr.com/4030/4472007823_668c0ef89b.jpg

bør da voksne folk klare å putte en type korg i samme type!

Jeg har opplevd noen ganger at folk foran meg i køen til kassen gjør dette. Men når jeg har lagt fra meg varene mine på båndet, så sorterer jeg som regel korgene. Og aldri har jeg opplevd at folk har satt korgene feil etter jeg har sortert dem.

Lenke til kommentar

"Å selge" er ikke det samme som "å selge", for å være kryptisk. Det er fult mulig å selge ting på en slik måte at kunden faktisk er fornøyd med at han betaler litt ekstra. Det er da snakk om å sondere terrenget, se ann kunden og fløtesnakke litt for seg. Noen kunder er bare ute etter akkurat hva de har sagt de er ute etter, mens andre kan overtales til noe annet.

 

Noen ganger må man bare selge det billigste uten for mye fortjeneste, bare for å selge. You can't win them all.

 

I forbindelse med salg, er litt spent om jeg klarer å få inn de salgene jeg har sendt tilbud på og snakket med kundene om. Hvis så beløper dette seg på rundt 750 000 kr totalt.

Nettopp :thumbup:

 

Mye av kunsten er å se ann kundens behov, og så lenge jeg kommer inn i butikken å viser til reklamebladet og sier jeg skal ha den billige fryseren, så må man skjønne at det er småfrekt og og si som han gjorde.

 

Hadde jeg derimot kommet inn i butikken og sagt at jeg er på utkikk etter en liten fryser som ikke kostet all verden, samt at jeg henviste til den dem reklamerte for, så har man større rom for å påvirke salget.

 

Dette er så grunnleggende innen salg at man lærer det på grunnleggende salgskurs gitt av Aetat.

 

Så fort kunden aner ugler i mosen, så jatter han/hun bare med en stund før han/hun sier noe slikt som: "Okay, da vet jeg vertfall det. Tusen takk for hjelpen så langt. Hvor lenge har dere oppe i dag, slik at jeg evt. kan komme innom senere i dag?"

 

Det som skjer er at kunden drar rett hjem, slår på pc'en og klikker seg inn på en nettbutikk og bestiller der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

"Å selge" er ikke det samme som "å selge", for å være kryptisk. Det er fult mulig å selge ting på en slik måte at kunden faktisk er fornøyd med at han betaler litt ekstra. Det er da snakk om å sondere terrenget, se ann kunden og fløtesnakke litt for seg. Noen kunder er bare ute etter akkurat hva de har sagt de er ute etter, mens andre kan overtales til noe annet.

 

Noen ganger må man bare selge det billigste uten for mye fortjeneste, bare for å selge. You can't win them all.

 

Fullstendig klar over det. Det virker bare som svært mange har en veldig forutintatt holdning til selgere generelt. Så fort man foreslår noe annet enn den billigste kampanjevaren kunden først hadde sett seg ut, ja da er man bare ute etter å lure, svindle og spe på bonusen sin. Virker noen ganger som om det går sport i å rakke ned på Elkjøp, Expert, Lefdal osv. Når jeg faktisk hører om folk som går på Elkjøp kun for å kverulere og drite ut selgere, da synes jeg man har sunket for lavt.

 

Bare så det er sagt, nei jeg jobber ikke som selger, og kunne heller aldri tenke meg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg har opplevd noen ganger at folk foran meg i køen til kassen gjør dette. Men når jeg har lagt fra meg varene mine på båndet, så sorterer jeg som regel korgene. Og aldri har jeg opplevd at folk har satt korgene feil etter jeg har sortert dem.

Kudos til deg for å gjøre det!

 

Men argh, det er så irriterende hvor late folk er!

 

Eg og sorterer korgene om de er satt feil. Det er latskap, og enkelte burde skamme seg. Samme med vogner som de bare setter fra seg ved enden av kassen. Hva tror de? At vognene kjører tilbake til start av seg selv? Og hva innbiller folk seg når de ser at det står 6-8 vogner de fra før, som gjør det vanskelig å gå, og bare setter si vogn der i tillegg og går?

 

Når eg er på butikken så tar eg ofte med meg de korgene som står eierløse bort til inngangen. At dette i det hele tatt er et problem for mange skuffer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fullstendig klar over det. Det virker bare som svært mange har en veldig forutintatt holdning til selgere generelt. Så fort man foreslår noe annet enn den billigste kampanjevaren kunden først hadde sett seg ut, ja da er man bare ute etter å lure, svindle og spe på bonusen sin. Virker noen ganger som om det går sport i å rakke ned på Elkjøp, Expert, Lefdal osv. Når jeg faktisk hører om folk som går på Elkjøp kun for å kverulere og drite ut selgere, da synes jeg man har sunket for lavt.

Det hele er snakk om på hvilken måte man selger på. Det er ingen problem å oppnå respekt og troverdighet som selger, men da må man ha den kunnskapen en god selger bør ha.

 

Gode selgere vokser ikke på trær og gode selgere vil ha andre jobber enn å stå på Elkjøp.

 

Så lenge ikke Elkjøp vil bruke penger på å betale for dyktige selgere, så gir de heller jobben til unge lovende som dem TROR er gode selgere og gir dem en halveis opplæring.

 

Jeg sier ikke at det er akkurat slik det er, men det er slik jeg har for meg at det er.

Lenke til kommentar

Fullstendig klar over det. Det virker bare som svært mange har en veldig forutintatt holdning til selgere generelt. Så fort man foreslår noe annet enn den billigste kampanjevaren kunden først hadde sett seg ut, ja da er man bare ute etter å lure, svindle og spe på bonusen sin. Virker noen ganger som om det går sport i å rakke ned på Elkjøp, Expert, Lefdal osv. Når jeg faktisk hører om folk som går på Elkjøp kun for å kverulere og drite ut selgere, da synes jeg man har sunket for lavt.

 

Bare så det er sagt, nei jeg jobber ikke som selger, og kunne heller aldri tenke meg det.

 

Som sagt, det er om å gjøre å sondere terrenget og se ann kunden. Dette er basis selger kunnskaper, man skal være på kundens banehalvdel. I Elkjøp eksemplet var selgeren på sin egen banehalvdel, noe som ikke gjør godt for salget.

 

Jeg har god erfaring med en del selgere og drevet med salg i noen år, og enkelte personer gjør seg bare ikke som selgere fordi de mangler perspektivet. De tror de må tjene på alle salgene, men det er ikke nødvendigvis slik. Går man inn med det for øyet at et vært salg skal telle i positiv favør, har du mistet perspektivet. En god selger gjør kunden så fornøyd at de kommer tilbake. Det er loyale kunder man tjener mest på, ikke enkelt salgene.

 

Men, ettersom du ikke gjobber som selger, ser du ikke heller problematikken som andre som driver med salg gjør.

Lenke til kommentar

Sjefen fikk spørsmål her om dagen ang hvordan paprikapulver smakte av en engelsktalende kunde. Sjefen hadde aldri smakt på det og sa som sant var at det hadde han ikke smakt. Kunden blir da forbannet og mente at han burde vite hva alt i butikken smakte. Vel, selv spiser jeg ikke frukt så når folk kommer og spør meg hvordan det smaker så svarer jeg ærlig at jeg ikke spiser det.

 

Ellers har det vært en ganske hyggelig dag på jobben i dag også. Må være det fine været tidligere i dag som gjorde det. Merker folk blir mer blide når sola skinner enn når det regner.

Lenke til kommentar

Dere som jobber på Posten, kommer rekommendert post fortere frem enn vanlig post her i Norge?

Nei, det gjør det ikke. Vanlig A-post har primært en leveringstid på 1-2 dager, mens rekomanderte brev har en leveringstid på ca 2-3 dager. Dette fordi det er strenge rutiner og mer arbeid i forhold til rekomandert og at det ikke blir levert i postkassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjefen fikk spørsmål her om dagen ang hvordan paprikapulver smakte av en engelsktalende kunde. Sjefen hadde aldri smakt på det og sa som sant var at det hadde han ikke smakt.

 

Det smaker grillkrydder uten salt og chili (grillkrydder er stort sett salt + paprikapulver + chilipulver). Så vet dere det til neste gang :D

Lenke til kommentar

Dere som jobber på Posten, kommer rekommandert post fortere frem enn vanlig post her i Norge?

Nei, det gjør det ikke. Vanlig A-post har primært en leveringstid på 1-2 dager, mens rekomanderte brev har en leveringstid på ca 2-3 dager. Dette fordi det er strenge rutiner og mer arbeid i forhold til rekomandert og at det ikke blir levert i postkassen.

Bra at jeg sendte et brev rekommandert for at det skulle frem fortest mulig da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I går og i dag har noen av mine kollegaer vært syke, og det har ført til at enkelte kunder drar setningen "Er det bare deg/dere på jobb her eller" i en sur tone så fort de har stått og ventet mer enn et par minutter. Stress blir det i tilegg, så man er ikke i topphumør (på innsiden).

 

Men så opplevde jeg noe utenom det vanlige. En kunde (litt usikker på nasjonalitet, men snakket engelsk) kom inn og spurte et spørsmål. Jeg svarte, så han takket og sa "This is for you" og rakte meg en rose. Ble litt forfjamset, og det er første gang en mann har gitt meg en rose. Men det var allikevel et lyspunkt i hverdagen.

 

Ja, også solgte jeg et kamera til Karpe Diem... veldig hyggelige gutter. Jeg kjenner ikke til dem, så en av mine kollegaer fortalte meg etterpå hvem de var. De hadde visst vært innom for et år siden og kjøpt et kamera av meg også :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter alt Lefdal-snakket kom jeg på to episoder som kusinen min (som jobbet der) har fortalt meg.

 

Dere husker den oppvaskemaskinreklamen som viste hvordan man kunne få plass til en helt trehjulssykkel i maskinen? Vel, som ett ledd i denne reklamekampanjen fikk butikken til kusinen min en trehjulssykkel som de kunne ha i utstillingsmaskinen. Eneste problem? Den passer ikke...

 

Det var visst ett mareritt, alle ungene som kom innom gikk helt bananas på den, selv om de prøvde å gjemme den/binde den fast og alt mulig rart.

 

Var også en rar skrue innom regelmessig som alltid pleide å skryte av hvordan han kunne kjøpe hele senteret (som denne butikken var en del av), om han så ville. Samt briefe med sine (egentlig) veldig utdaterte telefoner.

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

I går og i dag har noen av mine kollegaer vært syke, og det har ført til at enkelte kunder drar setningen "Er det bare deg/dere på jobb her eller" i en sur tone så fort de har stått og ventet mer enn et par minutter. Stress blir det i tilegg, så man er ikke i topphumør (på innsiden).

 

Men så opplevde jeg noe utenom det vanlige. En kunde (litt usikker på nasjonalitet, men snakket engelsk) kom inn og spurte et spørsmål. Jeg svarte, så han takket og sa "This is for you" og rakte meg en rose. Ble litt forfjamset, og det er første gang en mann har gitt meg en rose. Men det var allikevel et lyspunkt i hverdagen.

 

Ja, også solgte jeg et kamera til Karpe Diem... veldig hyggelige gutter. Jeg kjenner ikke til dem, så en av mine kollegaer fortalte meg etterpå hvem de var. De hadde visst vært innom for et år siden og kjøpt et kamera av meg også :)

 

I sommer traff jeg selveste Torsdag kveld fra Nydalen-Else og Samsaya på jobb.

 

Angående de urimelige sure kundene, så kan du si det som det er, at kollegaene dine er syke. En kollega av meg brakk tåa i sommer, så hun måtte derfor sitte mye på jobben, selv om hun gjerne reiste seg for kunder. En gang kom en sur type og kjeftet på grunn av dette, allerede da han var mange meter unna. Hun var da på vei til å reise seg, men akkurat da slapp hun baken ned på stolen igjen og sa "jeg har brukket tåa, takk". Kunden beklaget seg dypt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...