Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må innrømme at det nå svir litt å ha akkurat kjøpt D5000 :D

Hvorfor svir det å ha kjøpt ett bedre kamera?

 

"Visste" jo at man ville komme med ett nytt kamera i 1000-serien og siden D5000 er tett opp i D90 i pris og bildekvalitet var det naturlig at en lillebror til D5000 kom.

Lenke til kommentar
Må innrømme at det nå svir litt å ha akkurat kjøpt D5000 :D

Hvorfor svir det å ha kjøpt ett bedre kamera?

 

"Visste" jo at man ville komme med ett nytt kamera i 1000-serien og siden D5000 er tett opp i D90 i pris og bildekvalitet var det naturlig at en lillebror til D5000 kom.

 

Jo forsåvidt, hadde nok uansett ikke rukket å komme på markedet til ferien i midten av juli.

 

Størrelsesmessig hadde jeg foretrukket noe nærmere D40.

Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt om nikon hadde utviklet en ny sensor, si f.eks 8mpix og bedre på høy iso enn d300, d5000 og d90.. men det skjer nok neppe :p

Mener mange overdriver fordelen med lite støy kontra høy oppløsning.

 

Mye støy vises godt når man forstørrer bildene en del MEN det er jo ikke bedre at man ser piksler.

 

Hadde vært morsomt om man kunne definere mengde støy og sette en benevnelse på det. PÅ den måten kunne de regne ut en optimal oppløsning med en viss teknologi der både støy og oppløsning omtrent gir samme begrensning i forstørrelse (skjønte noen hva jeg mente nå?).

Lenke til kommentar
Jo forsåvidt, hadde nok uansett ikke rukket å komme på markedet til ferien i midten av juli.

 

Størrelsesmessig hadde jeg foretrukket noe nærmere D40.

Selv så er 1000-serien det samme som vribar skjerm.

 

Hadde vært fint om D5000 også fikk en storebror med værtett hus, ala D300.

Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt om nikon hadde utviklet en ny sensor, si f.eks 8mpix og bedre på høy iso enn d300, d5000 og d90.. men det skjer nok neppe :p

 

Er det ikke Sony som limer sammen Nikons sensorer? Har alltid forundret meg på hvorfor ikke Nikon selv har den fulle kompetansen såpass store som de er (dukker og plukker opp støv på gulvet :innocent: )

 

Tor

Lenke til kommentar
Er det ikke Sony som limer sammen Nikons sensorer? Har alltid forundret meg på hvorfor ikke Nikon selv har den fulle kompetansen såpass store som de er (dukker og plukker opp støv på gulvet :innocent: )

 

Tor

I følge DxO-Mark ser det ikke ut til at Nikon har grunn til å ha søvnløse netter pga at de må outsource sensorproduksjonen til bl.a. Sony. :)

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
Hvorfor det ? D3000 ser ut til å være et enklere og billigere kamera enn D5000. En D40 erstatter, tipper jeg.
Nikon trenger i hvert fall å ha en modell i det helt grunnleggende lavprissegmentet.

 

D3000 vil vel trolig bli en oppgradering av D60 (jeg vil ikke bli overrasket hvis det stemmer som du sier at den bruker en variant av 10 Mp-sensoren til Nikon), og jeg tipper D60 vil bli værende en stund på markedet som billigmodell på samme måte som D40 var det.

Lenke til kommentar
Er det ikke Sony som limer sammen Nikons sensorer? Har alltid forundret meg på hvorfor ikke Nikon selv har den fulle kompetansen såpass store som de er (dukker og plukker opp støv på gulvet :innocent: )
Selv om jeg vet du bare troller, så skal jeg svare seriøst på denne.

 

Det er bare Canon av de klassiske kameraprodusentene som har sin egen produksjonslinje for bildebrikker, de andre designer gjerne sensorene selv, men outsourcer selve produksjonen til større produsenter. Nikons 10 og 12 Mp DX-sensorer er produsert hos Sony. Den eldre 6 Mp-sensoren vet jeg ikke, og 12 Mp FX-sensoren er produsert i en annen fabrikk. Pentax samarbeider med Samsung, og får sensorene sine produsert hos dem. Olympus vet jeg ikke, jeg tipper Panasonic produserer i hvert fall en god del av sensorene deres.

 

Nikon kunne nok satt opp en egen produksjonslinje for integrerte kretser, de er tross alt en av verdens største leverandører av steppere til fotolitografi, og du skal ikke se bort fra at Sony-fabrikkene som produserer sensorene har steppere laget av Nikon. Det blir en ren økonomisk beslutning. Skal du først bygge opp en fabrikk for produksjon av ICer, så bør du ha såpass med bestillinger eller eget behov til at den kan kjøres tilnærmet kontinuerlig. Canon har en såpass stor produktportefølje utover stillbildekameraer (video, scannere etc.) at det antageligvis er lønnsomt for dem å ha egen produksjonslinje. Store elektronikkprodusenter som Samsung, Panasonic og Sony har levert store mengder av alskens typer integrerte kretser lenge før de begynte med kameraproduksjon. De har store produksjonslinjer fra før av, og å produsere noen millioner bildebrikker når du er vant med å produsere milliarder av f.eks. minnebrikker er nok ikke noe stort problem.

 

Nikon, som tross alt har optikk som kjernekompetanse, har antageligvis kommet frem til at produksjonsvolumet ikke er tilstrekkelig til at det lønner seg å sette opp en egen produksjonslinje fremfor å få outsource produksjonen. Det samme gjelder antageligvis Pentax. Olympus skal jeg ikke uttale meg så sterkt om, jeg har ikke så mye kjennskap til dem. Men de er vel også i stor grad en optikkprodusent, med mye medisinsk optikk o.l. i produktporteføljen sin i tillegg til kamerautstyr. Til sammenligning, så har tydeligvis Panasonic (som er gigantiske på elektronikk) funnet ut at det er like greit å hente inn litt tysk ingeniørkunst når de skulle ha designet optikken sin. Å samarbeide med andre som har annen kjernekompetanse enn deg selv kan fort være en bedre løsning enn å prøve å gjøre alt selv...

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Nikon trenger i hvert fall å ha en modell i det helt grunnleggende lavprissegmentet.

 

D3000 vil vel trolig bli en oppgradering av D60 (jeg vil ikke bli overrasket hvis det stemmer som du sier at den bruker en variant av 10 Mp-sensoren til Nikon), og jeg tipper D60 vil bli værende en stund på markedet som billigmodell på samme måte som D40 var det.

Med Nikon D60 til 3500 kr uten VR har vel Nikon en modell i det grunnleggende lavprissegmentet.

 

At ett 1000-serie kamera vil erstatte en 10-serie som D60 tror jeg lite på. 1000-serien er nok en serie med vribar skjerm som kommer til leve side om side med 10 og og kanskje 100 serien. Det føles ihvertfall logisk for min del.

Lenke til kommentar

Helt ærlig, jeg tror Dx000-betegnelsen ble valgt rett og slett fordi Nikon er i ferd med å gå tom for betegnelser (og jeg lurer på hva etterfølgeren til D90 ender opp med å hete - D100 er en gammel og utgått semipromodell), og antagelig vil Dx000-modellene i fremtiden være Nikons innstegsmodeller. Jeg tviler sterkt på at en tilfeldig feature som hvorvidt kameraet har vridbar skjerm eller ikke er bestemmende for betegnelsen. Det er rett og slett ikke Nikons måte å gjøre ting på.

 

D60 er i stor grad der D40 var for et år-halvannet siden, som billig innstegsmodell i samme segment som EOS 1000D og Pentax K-m. Jeg tror ikke Nikon kommer til å fortsette å produsere den noe særlig mye lenger, men den kommer til å være i markedet en god stund.

 

Jeg tror ikke D5000 kommer til å falle raskt nok i pris til å bli en superbillig innstegsmodell når D60 etter hvert blir utsolgt, så en modell mellom D60 og D5000 er naturlig.

Lenke til kommentar
Olympus vet jeg ikke, jeg tipper Panasonic produserer i hvert fall en god del av sensorene deres.

Det stemmer bra med at Panasonic som lager sensorene til Olympus; ihvertfall FourThirds sensorene. Tidligere modeller hadde sensorer laget av Kodak. Dvs. om Kodak kun designet de, eller om de også produserte de; det vet jeg ikke.

 

Forøvrig en god oppsummering av sensor-produksjon.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...