Gå til innhold

Hvor mye data bruker A-GPS på mobiler?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

På min LG-arena har jeg installert et open source GPS-program. Telefonen gjør at jeg kan velge mellom standalone GPS, og A-GPS. Jeg har litt vanskeligheter med å få kontakt med satelitter når jeg bruker kun standalone. Kanskje jeg ikke er tolmodig nok(?).

 

Med A-GPS får jeg posisjon ganske kjapt. Den oppdaterer seg ikke voldsomt ofte, men om det er pga. softwaren eller hardwaren vet jeg ikke.

 

Så til poenget: Hvor mye data (og dermed kroner ut vinduet) blir egentlig overført når jeg bruker A-GPS? Det er desverre ingen trafikkmåler (som jeg vet om) på telefonen.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KM900 Arena.

 

På min Nokia N82 bruker den ifølge loggen ca 3-4 kB ut, og 1-2 kB inn ved oppstart. Det er såpass lite at jeg ikke gidder å bry meg om det.... Kan ikke tenke meg at din bruker særlig mer. Når jeg lar den få gjøre dette så bruker den som regel kun 6-10 sekunder på å finne posisjonen... hvilket jeg synes er ganske sprekt, og absolutt er verd den lille datatrafikken.

 

Det har du vel råd til vel? ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke åssen det er med din LG når det gjelder kart og slikt. Men på Nokia bruker jeg Nokia Maps.

Fordelen er at du på forhånd har installert kart over de landene du ønsker på minnekortet, og dermed trenger den ikke å hente noe mer når du er på farten.

Den bruker som nevnt kun få kB ved oppstart for å posisjonere seg, og etter det henter den ikke en tøddel mer over mobilnettet. Den trenger det rett og slett ikke siden alt ligger på minnekortet :-) Og da er det ett fett om jeg står stille eller durer rundt...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det med andre ord slik å forstå, at i min S8000 hvor jeg har programmet på minnekort er det kun i startfasen til ruta er kalkulert at det er datatrafikk og resten går da gjennom route 66 programmet på telefonen?

Er enig i det at det er dårlig med info om dette på nett, brukermanual og teleoperatørene...

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hvor lenge du bruker GPS-en på telefonen, når du først har aktivert GPS-en. Det er kun i det øyeblikket du starter GPS-programvaren (Garmin XT, Route 66, TomTom eller hva du nå bruker), og GPS-en aktiveres, at det blir overført små mengder data. Dette for at GPS-en skal finne satellittene raskere.

 

Som zannas nevner er det snakk om 5-6 kilobytes pr. gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...