Gå til innhold

Kor mykje støyer ei 2400rpm vifte reg. til 1500rpm....


Anbefalte innlegg

...i forhold til ei 1600rpm reg. til samme turtal?

 

Har bestemt meg for å kjøpe papst 120mm kabinettvifte som eg skal regulere turtal via temp regulator.

Men kva for ei skal eg velge... dei kostar det samme- 188kr på Microplex.

Vifte alt. A: 94m3/t som støyer 26db ved 1600rpm

Vifte alt. B: 140m3/t som støyer 38db ved 2400 rpm

 

Vil vifte B regulert til f.eks. 1500rpm støye like mykje som vifte A ved samme turtal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjette på at viftene støyer tilnærmet like mye ved samme turtall. Hvis viftene har samme fysiske utforming og størrelse, så er det kun motorene som skiller dem. Som regel er disse ganske stillegående, det er selve "propellen" som lager mest støy.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjette på at viftene støyer tilnærmet like mye ved samme turtall. Hvis viftene har samme fysiske utforming og størrelse, så er det kun motorene som skiller dem. Som regel er disse ganske stillegående, det er selve "propellen" som lager mest støy.

 

Takker for svar...

 

Ja.. det var slik eg og tenkte, men ville no høyre likevel. Ved å da velge den største vifta, får eg eit meir fleksibelt system, men eg vil ikkje at det skal gå på bekostning av støynivået.

 

Vil det bli problemer med å regulere ned turtallet så mykje kansje?

Det blir no nesten ei halvering av turtalet.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjette på at viftene støyer tilnærmet like mye ved samme turtall. Hvis viftene har samme fysiske utforming og størrelse, så er det kun motorene som skiller dem. Som regel er disse ganske stillegående, det er selve "propellen" som lager mest støy.

 

Takker for svar...

 

Ja.. det var slik eg og tenkte, men ville no høyre likevel. Ved å da velge den største vifta, får eg eit meir fleksibelt system, men eg vil ikkje at det skal gå på bekostning av støynivået.

 

Vil det bli problemer med å regulere ned turtallet så mykje kansje?

Det blir no nesten ei halvering av turtalet.

 

Det kan være problemer med å regulere ned turtallet. Jeg har et par Enermax vifter som jeg ikke får skrudd så langt ned som jeg ønsker. De stopper rett og slett helt opp.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjette på at viftene støyer tilnærmet like mye ved samme turtall. Hvis viftene har samme fysiske utforming og størrelse, så er det kun motorene som skiller dem. Som regel er disse ganske stillegående, det er selve "propellen" som lager mest støy.

 

Takker for svar...

 

Ja.. det var slik eg og tenkte, men ville no høyre likevel. Ved å da velge den største vifta, får eg eit meir fleksibelt system, men eg vil ikkje at det skal gå på bekostning av støynivået.

 

Vil det bli problemer med å regulere ned turtallet så mykje kansje?

Det blir no nesten ei halvering av turtalet.

 

Det kan være problemer med å regulere ned turtallet. Jeg har et par Enermax vifter som jeg ikke får skrudd så langt ned som jeg ønsker. De stopper rett og slett helt opp.

 

 

Hmm.... frykta at nokon ville bekrefte mistanken min...

 

Finnest det testar på nett av kabinettvifter? Eg har leita, men finn ikkje noko.

Kor rette er desse verdiane, 94m3/t f.eks.

 

Kor mykje trenger man.... er det "overkill" med noko meir enn denne minste vifta? Eg begynner ikkje å svette om prosessoren ligger på 50 - 60 grader.

Lenke til kommentar
Du kan jo se på denne testen av 80mm vifter på amdmb.com.

 

Jeg vil dog si at selv 94m3/t er ekstremt mye. Det er vel fare for orkan inne i kabinettet og at IDE kablene dine vil løsne med denne viften på fullt...  :D

 

Høyrest flott ut.... :D da kan eg skru ned så pass at den ikkje høyrest, og likevel ha god kjøling. Er ute etter å fjerne flest mulig av viftene i PC-en. Bedre med ei stor enn mange små. No er skjermkortet viftelaust, og no står PSU for tur. Snart blir det prosessor viftene som går fløyten :D ... jaja no tar det vel litt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...