Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ventet vitnemål, men fikk kompetansebevis


Anbefalte innlegg

Okey så min greie er at jeg fikk standpunktkarakter 1(stryk) i faget R2(matte), men ble trukket opp til muntlig R2 eksamen hvor jeg klarte å bestå med en 2'er.

 

Alle andre fag og eksamener er bestått.

 

Det som gjør at jeg blir så skeptisk var at i konvolutten jeg fikk av skolen, fikk jeg bare kompetansebevis og ett annet ark hvor jeg kan melde meg opp på særskilt eksamen.

Men jeg trodde nå at når man får stryk på standpunkt men består eksamen i samme fag så vil eksamen overskrive den karakteren og vil si at jeg består i faget?

 

Det som gjør meg enda mer skeptisk er at på toppen av kompetansebeviset mitt står det at jeg har bestått alle 3 årene, blant annet studespesialisering: Her er ett bilde av kompetansebeviset mitt

 

 

aaajzm.jpg

 

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eksamen overstyrer ikke, dersom du ikke har tatt den opp igjen. Da vil eksamenen du tok som privatist overstyre, men dessverre ikke ellers.

 

Er dette noe nytt innen kunnskapsløftet eller lignende? Jeg va nesten skråsikker på at det var slik at eksamen overstyrte, samt flerne av lærerne jeg hadde sa at det ville det.

Lenke til kommentar

Men iht. nye regler teller ikke lenger "gjennomsnittet", men hver enkel karakter. Som tilsier at trådstarter ikke har rett.

 

Det er godt mulig det er andre regler for dette når det gjelder eksamener, men såvidt jeg vet så er det bare privatist eksamener som overstyrer andre karakterer.

 

Jeg håper derimot for trådstarter sin del, at det ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Men iht. nye regler teller ikke lenger "gjennomsnittet", men hver enkel karakter. Som tilsier at trådstarter ikke har rett.

 

Det er godt mulig det er andre regler for dette når det gjelder eksamener, men såvidt jeg vet så er det bare privatist eksamener som overstyrer andre karakterer.

 

Jeg håper derimot for trådstarter sin del, at det ordner seg! :)

 

Hva da med han fyren som la ut post om samme saken som meg i linken til mosleth?

Han fikk da tydeligvis ordnet det og fikk vitnemålet sitt.

Lenke til kommentar

Det ser ut som det :) jeg bare sa det jeg kjenner til ut i fra de regler som fremgår på samordnaopptak.no

 

Karakterpoenga vil bli rekna ut på grunnlag av alle karakterane på vitnemålet. Det vil ikkje lenger bli rekna middelverdi av fag med fleire karakterar.

 

Jeg håper derimot selvfølgelig at det stemmer at han fikk ordnet det, og at du også vil få vitnemål :)

Lenke til kommentar

I følge opplæringsloven er faget bestått hvis du fikk 1 i standpunkt, men besto på eksamen.

Bestått svarer til karakterane 2-6. Departementet kan i spesielle tilfelle bestemme ei anna grense for bestått. Fag med karakteren 1 i standpunktvurdering er bestått når eksamenskarakteren er 2 eller betre. Dette gjeld ikkje dersom eksamenskarakteren er for ein tverrfagleg eksamen.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...3-0724.html#4-8

 

Selv har jeg samme problem, men med den vrien at jeg ikke fikk 1 i noen fag, verken standpunkt eller eksamen. Har egen tråd om det, håper det blir ordnet ettersom jeg allerede er klar for universitet, har betalt bolig osv.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...