Gå til innhold

Rask maskin til hjemmekontor


Anbefalte innlegg

Tenkte å få meg ny PC til hjemmekontor. Vil ha rask maskin (jeg er veldig utålmodig ;)) uten at den skal brukes til spill, stiller heller ikke noe krav til lyd. Her er noe jeg tenkte å sette opp:

 

MSI 875P NEO-FIS2R Hovedkort S478/800mhz

- I875P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,1394,Raid

 

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

2 stykker Corsair XMS3500 DDR-DIMM 512MB PC3200

- 32Meg x 8, CAS 2-3-3-7-T1, 434MHz, 5ns

 

Tekram SCSI 68 pin DC-390U4W Ultra320

- Kontroller PCI Retail

 

Seagate Cheetah 15K.3 36.7GB 68 pins

- Ultra-320 ST336753LW 15000RPM 8MB cache

 

MSI GeForce FX 5600 128MB DDR

- AGP, FX5800-TD, Tv-Out/DVI, Retail

 

Cooler Master CPU-Vifte Socket 478/P-4

- XI4-7H52A, Copper Core - til 3,2GHz

 

Creative Soundblaster 4.1 Digital

- Lydkort PCI Retail

 

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W DA-01B-D P4 / AMD

 

Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x Sort

- CRW-5224A, Intern Bulk (FlextraLink)

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

- Floppydisk Intern

 

Jeg har 2 flatskjermer fra før, så disse skal brukes samtidlig på den masinen.

 

Noen kommentar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal man si?

 

Du har satt opp et oppsett du, i forhold til dine brukskrav, overhodet ikke har bruk for.

 

Man kan ikke kommentere dette oppsettet ut ifra fornuft, fordi det simpelthen ikke er fornuftig... Men, sett bort i fra fornuft, saa er jo alt dette meget godt komponenter, og jeg tviler paa at du vil oppleve heng i word paa en stund for aa si det saann.

 

maa du ha det raaeste, saa er dette veien aa gaa. hvis penger er et tema, saa ville et asus a7v266VM nforce1, 512mb ram og en xp1800 gjoere jobben for deg... Har bygget et par kontormaskiner med lignende specs.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Pengene er ikke et spørsmål. Må også legge til at jeg er veldig ivrig kontorist som kjører samtidlig Photoshop, FTP, Outlook, flere vinduer med Opera og Explorer, Zend Development Studio, Symantec Ghost, SMS Gateway, samtidlig fungerer marskinen som fileserver for hjemmenettverk av 5 maskiner.

 

Derfor slik oppsett.

Lenke til kommentar

Da er det bare å kjøre på!

 

Det ser ut som om du har valgt de riktige komponentene. Hk, ram og cpu er meget bra. Disken er den som gir mest for pengene (SCSI-wise) og er meget rask.

 

Kan jeg foreslå radeon 9700pro istedet for nvidia kortet? Tror vel det er det eneste. Du kan jo også vurdere dvdbrenner. En NEC koster 1600,- nå, og kjører samme innmat/kvalitet som dyrere modeller slik som plextor. Hvis du skulle finne på å holde på med videoredigering kunne det kanskje vært et tips å ha en ekstra disk (120Gb ca).

 

Men siden du sier du skal bruke den som filserver, så har du vel noen disker liggende da kanskje...

 

EDIT: Hva med å kjøpe en strømforsyning fra microplex eller noe? En enermaxx f.eks? Ikke at 360W chieftec er dårlig overhodet, men når du kjører høy stil på resten av innmaten, så hvorfor ikke gi delene de beste arbeidsforholdene de kan få? (stabil spenning)

 

:wink:

Lenke til kommentar

Takk for inlegget DrErling.

 

Du tippet riktig om HD-er som er fra før :-).

Har vurdert Radeon som du nevner, men trodde at siden hk er MSI, så burde den vel ha noen familie følelser for MSI skjermkortet også. Eller hva?

 

That's the question.

Lenke til kommentar

Hmm, har både MSi hovedkort og MSi skjermkort, men tro meg det er 100% tilfeldighet.

 

Tror ikke hardware komponenter har noe familiefølelse. En ting jeg vet er at radeon, eller ATi generelt er meget god på 2D, og flerskjermsløsninger, så jeg tror radeon 9700pro (eller noen av de lavere modellene) er gode løsninger for deg.

 

Synd parhelia fra matrox er så dyrt. Det er vel skjermkort for deg?

 

DrErling

Lenke til kommentar

Hmmm, de siste spørsmålene kan jeg ikke gi noe klart svar på egentlig.

vet at matrox kortet er veldig bra på 2d og flerskjerm, men alt jeg har lest om radeon kortet tilsier at 2d kvaliteten er svært bra her og. Og radeon kortet er helt klart bedre i 3d, det er beyond doubt som de sier i uniten :lol:

 

431w mot 550w er vel mer eller mindre en smakssak. Nå er vel faktisk 431w forsyningene på komplett 460W (de har skrevet feil ja), så hvis du skal analysere strømbruken så finner du mye info på www.microplex.no

 

460W leverer 33A på 12v railen, mens 550W leverer max 36A. Tror fint du klarer deg med 460W. 550W er svart hvis det har noe å si :-)

 

DrErling

Lenke til kommentar

Har ingen ting som helst å gjøre med startit. Tror ikke startit vet at sjappa eksisterer engang.

 

Butikken er allerede innredd nede ved Sven Kvia (Han som selger Opel tror jeg). I et rødt bygg rett nedenfor. Ved siden av en tv-reperatør. 2.etasje.

 

vet ikke når de har åpent enda, men hvis du mailer dem så får du sikkert vite det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...