Gå til innhold

Bilder av solnedgang..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du ikke noe videre vinkel enn 70mm? Ikke kit objektivet 18-55mm, en gang? Isåfall, burde du skaffe det.

 

Mtp. innstillinger på kameraet, ville jeg satt det på Tv-modus(?, mener lukkermodus), ISO 200-800(alt etter lyset), F/16-22, og da tilpasser lukkerhastigheten seg selv. Så er det bare p prøve seg :)

Lenke til kommentar

eller punktmåle litt til siden for solen, notere deg hva lysmåleren sier og bruke manuelle innstillinger. Bare husk at lysmengden kan endre seg drastisk på relativt kort tid når solen er på vei ned. Ken Rockwell har faktisk en tutorial på solnedgangsbilder som kan brukes, i hvert fall hvis du vil ha de overmettede fargene han elsker...

Lenke til kommentar
Har du ikke noe videre vinkel enn 70mm? Ikke kit objektivet 18-55mm, en gang? Isåfall, burde du skaffe det.

 

Mtp. innstillinger på kameraet, ville jeg satt det på Tv-modus(?, mener lukkermodus), ISO 200-800(alt etter lyset), F/16-22, og da tilpasser lukkerhastigheten seg selv. Så er det bare p prøve seg smile.gif

 

Har selvfølgelig 18-55mm objektivet også, men gikk ut med 70-300mm objektivet denne gangen. Prøver meg med 18-55mm neste gang. :)

Nå tok jeg ca. 200bilder med ISO på Auto, har fortsatt å filtrere ut de dårlige, gjør det i morgen kanskje.

 

eller punktmåle litt til siden for solen, notere deg hva lysmåleren sier og bruke manuelle innstillinger. Bare husk at lysmengden kan endre seg drastisk på relativt kort tid når solen er på vei ned. Ken Rockwell har faktisk en tutorial på solnedgangsbilder som kan brukes, i hvert fall hvis du vil ha de overmettede fargene han elsker...

 

Takk for tipset. Finner jeg den tutorialen her på akam? Eller må jeg google det?

Lenke til kommentar

tutorialen jeg tenkte på var denne. Scroll litt nedover i artikkelen så finner du tips hvis jeg husker riktig. Ken Rockwell snakker med store ord, og det anbefales å lese siden hans med en klypespiseskje salt...

 

For rene "kokebokoppskrifter" på "slik tar du et sånn og sånn bilde" kan Scott Kelbys bøker om digital fotografering anbefales. Ikke alltid helt teknisk korrekte, men de forteller deg hvilke innstillinger som kan funke i forskjellige situasjoner. Kan ikke huske i farten om det står noe om solnedgangsbilder i dem, men det er godt mulig.

Lenke til kommentar

En annen ting du bør skaffe deg er en fjernutløser, slik at du ikke flytter kameraet en halv millimeter når du tar bildet. Ingen stativ i verden klarer å holde kameraet helt dønn i ro når man trykker inn utløserknappen, uansett hvor hardt man strammer stativet.

 

Den billige løsningen er selvsagt å bruke timer-funksjonen slik at kameraet har falt til ro før eksponeringen starter.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er ikke sikkert du trenger stativet, det er som regel masse lys i en solnedgang, kommer litt ann på hva du eksponerer for. Som det sies her, lær deg å bruke manuell, og sett hvitbalansen til dagslys ( soltegnet ) Bruker du stativet kan du godt bruke Av, blenderprioritet, og velge den blenderåpningen som gir deg de skarpeste bildene. Vanlighvis ligger den midt på treet, F8-F16, over F16 kan det oppstå difraksjoner. Og skyt i raw, ikke jpg, så har du mye større mulighet til justering i ettertid.

 

MEN!!! du skal være meget forsiktig med å se på solen gjennom et teleobjektiv! har du noensinne lekt med et forstørrrelsesglass i solen? Du vil få akkurat samme effekt med en telelinse, alt lyset fokuseres på et sted, f.eks rett i øyet ditt. Nå er det mye mindre energi i en solnedgang enn midt på dagen, men skal alltid være spesielt forsiktig med sol og teleobjektiver. Vidvinkel er det ikke så farlig med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei,

 

Det er ikke sikkert du trenger stativet, det er som regel masse lys i en solnedgang, kommer litt ann på hva du eksponerer for. Som det sies her, lær deg å bruke manuell, og sett hvitbalansen til dagslys ( soltegnet ) Bruker du stativet kan du godt bruke Av, blenderprioritet, og velge den blenderåpningen som gir deg de skarpeste bildene. Vanlighvis ligger den midt på treet, F8-F16, over F16 kan det oppstå difraksjoner. Og skyt i raw, ikke jpg, så har du mye større mulighet til justering i ettertid.

 

 

Joda, det er nok en god del lys i en solnedgang, men å tro at man kan blende ned til et sted mellom 8 og 16 og samtidig droppe stativ...

 

La meg si det sånn, jeg er i tvil... :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+5132
On 4/21/2020 at 7:55 PM, Solkongen said:

Hei, hvordan klarer man å få en flott sol samtidig så alt annet ikke blir helt mørkt ?

Kommer litt an på hvor godt kameraet er, og hvor lyst en vil ha det.

Det enkleste (men kanskje ikke alltid beste) er ofte å bruke HDR-funksjonen på kameraet. Dette krever vanligvis stativ.

Et annet, som av og til fungerer litt avhengig av hvor kresen en er, er å ta bildet som normalt, så gjøre skyggene lysere i etterbehandling (Lightroom, Darktable eller Rawtherapee.) Husk å ta bilder i raw-format. Her kan en gjerne eksperimentere med forskjellige eksponeringer og se hva som gir best resultat i etterbehandling. Ta gjerne flere eksponeringer mens du ser på solnedgangen (gjøre bildet mørkere eller lysere). Dette er den enkleste løsningen hvis den fungerer. Har du et nytt kamera med relativt stor sensor skal det gå helt fint. Ha så lav ISO som mulig.

Et tredje alternativ er å ta en manuell-hdr. Dette krever stativ. Ta tre eller flere eksponeringer av eksakt samme motiv ved å justere blendertida. Legg dem så sammen med HDR-program på PCen.

 

En litt eldre teknikk, som har gått litt av moten, er å bruke en gradien filter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...