Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Mister bremsekraft midlertidig i slak nedoverbakke, Touran 04


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et litt snodig problem med en 2004 VW Toraun diesel jeg ikke helt forstår.

 

I en slak nedoverbakke jeg kjører hver dag, holder jeg farten med motorbrems (altså tomgang og 3-4 gir) samt svakt bremsepådrag nesten hele bakken ned. I bunnen av denne bakken har bremsepedalen en tendens til å bli helt hard ved kraftigere bremsing, uten at jeg får noe særlig oppbremsing. Bremsekraften kommer tilbake etter et par sekunder.

 

Jeg mistenker noe bug med bremsekraftforsterkeren, men jeg vet ikke helt hva det kan være. Kan det være at jeg mister vakuum?

 

Problemet oppstår kun i dette tilfellet, ellers virker bremsene som de skal.

 

Alle tips eller triks mottas med takk.

 

-Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Har sjekket nivå på bremsevæska, så greit ut. Det er også en elektronisk peiler i beholderen som gir feilmelding ved lavt nivå.

 

Når bremsekraften forsvinner, er det i en nedkjøring med mange, svake bremsepådrag etter hverandre (så svake at det liksom så vidt jeg legger foten på pedalen). Skulle ikke tro at det var nok til å få koking.

 

 

Har mer følelsen av at det har noe å gjøre med kombinasjonen lengre strekk med bremsing på motor (null gasspådrag) og mange små bremsepådrag etter hverandre.

 

Men jeg vet også generelt lite om dette :)

Lenke til kommentar

Kjenn etter om det lukter brent/svidd fra noen av hjulene etter at du har kjørt en stund (uten mye bremsing). Det KAN være at en av bremsene har hengt seg opp. Det skjedde på Voyageren min. Verkstedet regnet med at bremsepumpen var defekt, byttet denne og bremsevæsken (kokt bremsevæske gir dårlig bremseeffekt).

Lenke til kommentar

Godt tips, men det er nok ikke det. Lukter bare roser og fioler.

 

Sjekk av slanger var lite fruktbart, mest fordi det er ganske kronglete å komme til uten å plukke fra hverandre for mye.

 

Biter i det sure eplet og leverer bilen på verksted over helga, føler jeg må ha det i orden før bilferien starter om et par uker...

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...