Gå til innhold

Stemme Miljøpartiet De Grønne til høsten? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Er det noen her på forumet som planlegger å gi sin stemme til Miljøpartiet De Grønne ved neste valg? Isåfall kunne det være fint om du poster her og begrunner ditt valg.

 

Har lenge vurdert MDG ettersom de fokuserer på viktige saker som enten er oversett eller lite prioritert av andre partier. For eksempel miljø, dyrerettigheter og personvern på nettet.

 

Om du er interessert i å få bedre kjennskap til dette partiet, kan du besøke hjemmesiden deres: http://www.gronne.no/

Endret av Hvalspekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg har spurt om i en annen tråd: Om dette partiet skulle ende på rundt 5% etter valget til høsten, (meget usannsynlig, men likevel) ville de ta regjert med de rødgrønne eller de borgelige partiene?

I og med at de er for en progresiv skattekurve og andre sosialistiske tiltak, ville de sannsynligvis slutte seg til de rødgrønne.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å stemme på MDG, men har ikke bestemt meg enda. Jeg føler ikke at noen av de partiene vi har på tinget i dag tar miljøpolitikk alvorlig nok. Verken Venstre eller SV kommer til å stille sterkt nok i eventuelle koallisjonsrejeringer til at de kommer til å få gjennomslag for en mer radikal miljøpolitikk. Det vet de som sitter med styringa i partiene og dermed kommer ingen av "miljø-partiene" til å gjøre miljøvern til en kjærnesak i et eventuelt rejeringssammarbeid.

 

SV kunne ha brukt inneværende rejeringsperiode til å legge om norsk miljøpolitikk, men har heller satset på utbygging av barnehager.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar
Er det noen her på forumet som planlegger å gi sin stemme til Miljøpartiet De Grønne ved neste valg? Isåfall kunne det være fint om du poster her og begrunner ditt valg.

 

Har lenge vurdert MDG ettersom de fokuserer på viktige saker som enten er oversett eller lite prioritert av andre partier. For eksempel miljø, dyrerettigheter og personvern på nettet.

 

Om du er interessert i å få bedre kjennskap til dette partiet, kan du besøke hjemmesiden deres: http://www.gronne.no/

 

 

De kan ikke drive staten Norge som en barnehage. Alle kan ikke ha det samme. Det går heller ikke an å bare fjerne MVA fra produkter i butikkene. Likevell så syntes jeg at de rødgrønne burde friske opp med enda mer grønt når de skal gå til valg til høsten. Litt miljøpolitikk trenger faktisk Norge å få inn.

Lenke til kommentar
Er det noen her på forumet som planlegger å gi sin stemme til Miljøpartiet De Grønne ved neste valg? Isåfall kunne det være fint om du poster her og begrunner ditt valg.

 

Har lenge vurdert MDG ettersom de fokuserer på viktige saker som enten er oversett eller lite prioritert av andre partier. For eksempel miljø, dyrerettigheter og personvern på nettet.

 

Om du er interessert i å få bedre kjennskap til dette partiet, kan du besøke hjemmesiden deres: http://www.gronne.no/

 

Ja, jeg skal selvsagt stemme Miljøpartiet De Grønne. Jeg tror ikke at politikk som har skapt de største problemene verden har sett, kan løse de samme problemene. Derfor har jeg lett etter noe nytt.

 

Partiet har en sprek, nytenkende politikk og påfallende godt gjennomtenkt politikk som vil begrense overforbruk og klimautslipp, og samtidig sørge for at vi møter de utfordringer som kommer (pga forbruksmønster) på en best mulig og rettferdig måte. Det er De Grønne i Frankrike (Ecologie-Europe) Eva Joly kom inn i EU-parlamentet for, og det er ikke rart at hun valgte nettop dete partiet!

 

MDG er eneste "De Grønne - parti" i Norge, og fikk gjennomslag for en alleuropeisk innsats mot oljeleting- og boring nord for polarsirkelen. Partiet har blitt voksent men beholder sin modige omtanke, og verden trenger radikal nytenking.

 

Jeg er overbevist om at dette er et parti for fremtiden. Partiet gikk forbi SP i en meningsmåling i Vestfold nylig, og jeg tror det kun er et tidsspørsmål før partiet går forbi SP, V, SV og Krf i nasjonal sammenheng. Neppe ved dette valget, men kanskje ved neste. I år betyr sannsynligvis min stemme mest penger i partiets kasse, - til å drive valgkamp for, slik at det kan komme tilbake sterkere neste gang.

 

hjerte.jpg

Lenke til kommentar

Jeg stemmer ikke MdG, men jeg vil anbefale alle som bryr seg om bare miljø og ikke om f.eks. skattepolitikk og lignende til å stemme på dem. Ellers kommer de til å bruke din stemme som argumentasjon for politikk som du ikke ønsker, mens en stemme på MdG er en stemme for miljø. .

Lenke til kommentar
Jeg stemmer ikke MdG, men jeg vil anbefale alle som bryr seg om bare miljø og ikke om f.eks. skattepolitikk og lignende til å stemme på dem. Ellers kommer de til å bruke din stemme som argumentasjon for politikk som du ikke ønsker, mens en stemme på MdG er en stemme for miljø. .

 

Nei, ikke vær bekymret for at en stemme til MdG ikke også er en stemme for en bedre skattepolitikk :-) !

 

Historien har vist at hovedfokus som "arbeid for alle", "markedsliberalisme", "sosial likhet"... "skattepolitikk"... har vist seg å være korttenkt. - Hvis man kjøper inn farlige maskiner for å tjene penger eller sette folk i sving, kan arbeidsmiljøet bli ivsfarlig. Der er verden nå. Miljøpolitikk handler om å tenke helhetlig og langsiktig. Man må tenke: Hva er best for miljøet: For oss og alt vi omgir oss med, og våre etterkommere: For naturen, for undertrykte i vårt eget samfunn, for folk i andre deler av verden, og for kommende generasjoner. - Det er det som er miljøpolitikk. Sjekk partiprogrammet. Der finner du en god del også om grønn økonomi!

n46818767155_5896.jpg

post-190166-1246647843.jpg

Lenke til kommentar
Som jeg har spurt om i en annen tråd: Om dette partiet skulle ende på rundt 5% etter valget til høsten, (meget usannsynlig, men likevel) ville de ta regjert med de rødgrønne eller de borgelige partiene?

 

"De Grønne tar med seg elementer både fra liberalisme og sosialisme, men tar nok et nødvendig steg videre: Grønn politikk betyr solidaritet både med natur og dyr, med undertrykte i vårt eget samfunn, med folk i andre deler av verden, og med kommende generasjoner", og har ellers blitt omtalt som "sosialliberale". Jeg tror ikke de vil sitte i noen regjering med mindre de får gjennomslag for en merkbar miljøpolitisk kursentring.

 

n46818767155_5896.jpg

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med disse kikkertpartiene?! Har kun fokus på 1 ting!

Vel, det har kanskje noe med at mange mennesker mener at dette er en sak som er meget viktig, samt at de store partiene vi har i dag i alt for liten grad er villig til å prioritere miljøvern. Selv de partiene som hevder at de har en mijøprofil er ikke villige til å gjøre det til en kampsak når de sitter i rejering. Dette skaper grobunn for partier som MDG.

 

Forresten var det en ganske interresant debatt om akkurat denne problemstillingen mellom Halgeir Langeland(SV) og redaktøren i Putsj (et magasin av Natur og ungdom) i dagsnytt 18 den 2 juni. Direktelink til podkast.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar
Ok, slemKaffe. Miljø er det viktigste her i Norge? Man skal ikke prioritere eldrebølgen, sykt økende innvandringa? Bare vie synet vårt til miljøet?

Ja, hvis vi ødelegger miljøet på planeten vår, hva slags livsgrunnlag har fremtidige generasjoner da? Jeg mener at det å skape bærekraftige løsninger i samfunnet vårt er den viktigste utfordringen vi som art står ovenfor i de neste 100 årene. Hvis vi fortsetter med et globalt ressursforbruk på samme nivå som i dag, uten politisk vilje til satse på fornybar energi og økt grad av gjenbruk/resirkulering kan vi vinke farvel til ideen om et sivisert samfunn, en rettsstat og menneskerettighter.

 

Selvsagt er det andre viktige saker, men dette er den saken jeg virkelig brenner for og som jeg mener bør være bærebjelken for resten av samfunnsutviklingen i Norge (og resten av verden).

 

Dessuten, per i dag er MDG så små at det har relativt lite å si om de ikke jobber med hele spektreret av politiske tema. Om de i det hele tatt klarer å komme inn på tinget og skulle ende opp i en regjeringsposisjon blir det ganske sikkert som en del av en rødgrønn koallisjonsrejering, og da er det naturlig at det i hovedsak er AP/SP/SV som vil legge føringene for alt som ikke omfatter miljøpolitikk. Som tidligere SV stemmer synes jeg det virker helt ok.

 

Og når det gjelder den sykt økende innvandringen til Norge så er jeg ikke så veldig bekymret, den store økningen i antall innvandrere de siste årene skyldes importert arbeidskraft, altså i hovedsak håndtverkere fra polen og liknende:

innvandring1.png

(sakset fra http://www.ssb.no/innvandring/ )

Lenke til kommentar
Ok, slemKaffe. Miljø er det viktigste her i Norge? Man skal ikke prioritere eldrebølgen, sykt økende innvandringa? Bare vie synet vårt til miljøet?

 

Eldrebølge og innvandring er også en del av miljøet vårt. FrP ser ikke dette. - Ikke lengre enn sin egen nesetipp. Hadde de gjort det, hadde de vel forsøkt å dempe klimakrisen om ikke annet så av frykt for klimaflyktninger? Grønn politikk reduserer problemene med eldrebølgen gjennom redusert forbruk, tilrettelegging for eldreomsorg hjemme og samfunnslønn.

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre... men hvor mye forurenser vi nordmenn i forhold til resten av landene :) ?

Vi er verdens 3 største eksportør av naturgass, og verdens 11 største oljeeksportør. Hva tror du skjer med allt det fossile brennstoffet vi pumper opp av havbunnen vår?

 

Hvis man ser på forbruk og utslipp i forhold til antall innbyggere så er vi nordmenn blandt de landene med høyest forbruk og utslipp. Her er to tabeller jeg fant på wikipedia:

- Norge er verdens 13 største forbruker av energi per kapita.

- Norge kommer på 12.plass i CO2-utslipp per kapita.

 

I tillegg er det verdt å merke seg at mye av det vi forbruker her i Norge blir produsert i en helt annen del av verden (som feks. Kina), i land som gjerne har mye slappere krav når det gjelder miljøvern og utslipp (og ofte også under helt grusome arbeidsvilkår, morderne slaveri er et ganske dekkende begrep for situasjonen til mange fabrikkarbeidere i Kina).

 

Edit:

Burde selvsagt også nevne at det viktige her er ikke hvor mye vi forbruker/forurenser i forhold til andre land, men å tilpasse det høye forbruket her i Norge til et bærekraftig nivå.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar

Det blir feil å se på forbruk og utslipp per innbygger. Man må jo se på enkelte lands utslipp og forbruk, da det er styresmaktene i landene som kan lage bestemmelser og også være med på å gjøre det gunstigere for folk å velge en grønn livsstil. Når du ser på den lista over utslipp er det jo nesten ingen av de 13 første landene, med untak av USA og Canada som utgjør noen betydelig "trussel". Utslipp fra verstingen Qatar har jo kun en tredjedel av innbyggertallet til Norge. Vi må ta de som slipper ut mest, og på den listen er Norge og for den saks skyld Qatar mye lenger nede.

Endret av TheDale
Lenke til kommentar

Dagens politikk dreper våre etterkommere, og det er ingen unnskyldning at andres politikk også dreper. Man må ta sin del av ansvaret, jobbe for at andre tar sitt, og gjøre forberedelser. Utsiktene kunne vært bedre. Noe av det flotte med grønn politikk er at den nettopp er helhetlig og langsiktig, og tar hensyn både til oss, våre etterkommere, naturen og medmennesker i andre land. Ikke rart dagens politikk og regjeringsalternativer ikke klarer å løse verdens utfordringer, når fanesakene er "markedsliberalisme", "arbeid for alle", "ny læreplan", "full barnehagedekning", "mer politi" o.l. - Det er jo korttenkt det!?

Lenke til kommentar

Miljøspørsmål blir ikke prioritert av de norske partiene? Venstre er det eneste politiske partiet i verden som har gått ut av en regjering på grunn av et miljøspørsmål! Det er også det eneste stortingspartiet med en virkelig radikal miljøpolitikk, så jeg vil heller anbefale potensielle De Grønne-velgere å stemme Venstre til høsten. Det eneste norske partiet som har kredibilitet i miljøsammenheng.

 

Viste dere forresten at når Venstre satt i regjering sist innvilget de løyver til 16 nye vindmølleparker. Dagens regjering, med "miljøpartiet" SV, har ikke invilget en eneste vindmøllepark, men har tvert i mot lagt ned 9 av 10 vindmølleprosjekter i Norge. Skandale!

Lenke til kommentar

At Eva Joly har valgt De Grønne (Ecologie Europe) viser at De Grønne i høyeste grad er seriøse. Det er noe annet å prøve å løse klimakrisen, den økonomiske krisen og matvarekrisen med Venstres, FrP og Høyres markedsliberalisme, spør du meg. - Det er jo nettopp dette som har skapt krisene? På en annen side får man neppe mange lykkelige mennesker av SVs politikk, og troverdige har de ikke vist seg å være. Nei, Miljøpartiet De Grønne er tingen!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...