Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse gammel værutsatt teakdør


Anbefalte innlegg

En oldgammel teakdør(stygg men solid) som står rett mot sør (ikke hovedinngangsdør). Nå er det blitt brukt ovatrol på den, men jeg lurte på å male den med noe sterkt som holder lenge. Eller bør jeg fortsette behandle med Benarolje? Er ikke sikker.

 

Noen foreslo å bruke noe som heter etsegrunn og så male den. Er det bra?

 

Skulle hatt en sterk blank lakk eller noe til dørstokken. Hva er det sterkeste man kan få?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
En oldgammel teakdør(stygg men solid) som står rett mot sør (ikke hovedinngangsdør). Nå er det blitt brukt ovatrol på den, men jeg lurte på å male den med noe sterkt som holder lenge. Eller bør jeg fortsette behandle med Benarolje? Er ikke sikker.

 

Noen foreslo å bruke noe som heter etsegrunn og så male den. Er det bra?

 

Skulle hatt en sterk blank lakk eller noe til dørstokken. Hva er det sterkeste man kan få?

 

Jeg ser at innlegget ditt er gammelt, men jeg svarer nå læll. Kanskje noen andre har nytte av svaret.

Jeg pusset opp en forferdelig dør i forrige huset vårt. Den stod mot nord, og hadde ikke sett slipepapir eller lakk på mange mange år. Det var ikke en veldig solid dør heller, men en tynnere sidedør.

Jeg brukte maling-/lakkfjerner (basol 48 fra gjøco) og skrapte og pusset vekk all gammel lakk.

 

Pass på å ikke pusse for langt ned. Hvis døren ikke er heltre vil det bli VELDIG stygt om du pusser gjennom det øverste laget. Jeg har lagt ved et bilde av en annen dør hvor jeg feilbedømte tykkelsen på dette laget. Døren er fremdeles i bruk siden det bare er en vaskeromsdør, men det ser helt forferdelig ut, selv etter behandling. Hadde det vært hoveddøren ville jeg måttet kjøpe ny.

post-35936-1249988953_thumb.jpg

 

For å behandle den første døren brukte jeg benarolje. To-tre strøk, med litt pussing (og plukking av insekter) mellom hvert strøk. Da jeg var ferdig så døren ut som ny.

 

Lykke til!

 

edit: langtidsholdbarhet kan jeg ikke uttale meg om. Huset ble solgt kort tid etter, så jeg har ikke sett hvordan den ser ut i ettertid.

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...