Gå til innhold

Hvilken kampsport skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er føler meg ganske forvirret over mye/motstridende/mangel på informasjon. Men jeg har altså lyst til å begynne på en eller annen form for kampsport. Helst en litt voldelig en :p Misforstå meg rett, jeg har bare lyst til å slå/sparke/kaste og litt sånn, det er selvfølgelig ikke noe jeg kommer til å praktisere utenfor treningene, med mindre jeg blir angrepet :p Jeg vurderer aikido, judo(kwai), kali sikaran, hapkido, kung fu, jijitsu og kendo, og lurer altså på hva jeg skal velge. Jeg er ikke interessert i boksing og bryting og sånn, fordi jeg heller vil lære meg smidighet og kanskje lette, men effektive slag, ikke bare slå løs? Dessuten er jeg ganske liten og ikke så veldig sterk, og vil lære meg å utnytte det, evt bygge på det. Jeg vil ha en kjapp og morsom kampsport, kanskje med våpen/pinner? Det er jo hovedsaklig fordi det virker morsomt, og evt å bruke som forsvar hvis noe skulle skje.

Så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med disse kampsportene, og kanskje kan fortelle litt om dem/sammenligne dem, evt anbefale noe for meg? :)

Endret av filippak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler hapkido eller taikwondo. :thumbup:

 

Hapkido er mye utnytting av motstanderens styrke. Mange grep og kast. Mye bøying av håndledd, finger, albueledd, nakke m.m så det er en fordel med smidighet.

 

Taikwondo er mye mer styrke, spark og slag. Det er sporten hvis du vil bli varm og svett. det er en del knusing av plater, stein, tre m.m så hvis du har benskjørhet skal du være litt forsiktig.

 

Vil gjerne høre hva det blir til...

 

Det ligger ett institutt på Lilleaker.

 

Se: www.mudo.no

 

Hvis du drar dit spør etter master Henrik!!!

 

Husk: alltid hils til mesterne! :ph34r:

 

Var dette det svaret du ventet på?

Lenke til kommentar

Hapkido er et godt alternativ, som Han som vet alt (:p) sier. Irriterer ræva av meg at jeg ikke får trent det, siden det ikke er noen klubber i Oslo :(

 

Kali Sikaran er også et VELDIG godt alternativ. Har en kamerat som trener dette, og han er blitt rimelig tøff etterhvert.

 

http://www.oslokalisikaran.com/ <-- her står det en del om sporten

 

Det er mye sparring og ordentlig trening, litt voldelig og hardt.

Lykke til!

 

//Blarcky :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Jeg er ikke interessert i boksing og bryting og sånn, fordi jeg heller vil lære meg smidighet og kanskje lette, men effektive slag, ikke bare slå løs?[/b]

 

Dessuten er jeg ganske liten og ikke så veldig sterk, og vil lære meg å utnytte det, evt bygge på det.

 

Jeg vil ha en kjapp og morsom kampsport, kanskje med våpen/pinner?

 

Boksing er jo definisjonen på lette men effektive slag. :)

 

Nåværende styrke er da ingen hindring - du skal da trene for å bli bedre, ikke bli holdt tilbake av slik du er nå? Størrelse har ingenting å si for treningen sin del.

 

Med våpen/pinner tenker jeg straks i retning av Kali/Escrima/Silat.

 

Ellers er bryting/juo/jj/bjj veldig morsomt uansett størrelse og kansje det beste grunnlaget rent selvforsvarsmessig. Tae kwon do blir for mye sport i mine øyne, selv om de er utrolig flinke til å tøye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aikido: du lærer å bruke motstanderen sin kropsvekt mot en selv, du vill også bruke pinne osv ettervært som du kommer litt inn i det.

er en ganske unyttig kampsport, sånn med tanke på selvforsvar. hvis ikke du har trent det leeeenge.

Kan bli litt kjedelig siden alt må være rett å riktig for å få inn en teknikk.

 

Kravmaga: du lærer slag, spark, nedtagninger osv veldig tilrettelagt til selvforsvar, politiet og forsvaret bruker kravmaga.

Veldig morsomt, siden alt du lærer fungerer og er lett å lære og veldig effektivt.

 

Boksing: Kan fort bli veldig kjedelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du begynt på noe nå? Siden du spurte, kan jeg fortelle hva kendo er. Kendo stammer fra kenjutsu - med historie tilbake til samuraiene, på samme måte som at judo stammer fra jujutsu. Det er hovedsaklig to disipliner innen kendo, kata og keiko. Kata er mønster hvor man bruker bokken (bokuto, eikesverd) og hvor man mot motstander går en arrangert kamp. Keiko er kampøvelser eller frikamp. Her bruker man shinai (bambussverd) og man har på seg full rustning. Ellers legger kendo mye vekt på etikett, disiplin osv. Og ikke minst, KIAI!

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Bare sånn til info så er vestlig boksing og thaiboksing (eller muai thai) 2 vidt forskjellige ting...

http://www.youtube.com/watch?v=iBExHg5A-Bw&feature=fvw

Dette er thaiboksing ;)

 

Ang hvilken kampsport du burde velge, så vil jeg anbefale deg å kikke nærmere på kali sikaran.

Har har man et bevegelsesmønster som har mange likheter med muai thai samtidig som man legger en del vekt på stickfighting, kniv, etc... Og også grappling/bakkekamp.

Men er du ute etter en konkuransesport bør du se etter noe annet da kali sikaran er et rent selvforsvars-system og ikke en ringsport...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva er krav maga, da?

Krav maga er, som Noxius86 sier, ganske enkelt effektivt selvforsvar. Fokus er at det skal være lett å mestre, det skal være effektivt mot alle former for angrep (slag, spark, kvelninger, stikk-, slag- og skytevåpen, samt ulike varianter av disse angrepene). Man trener gjerne "surprise attacks", der man blir angrepet kontinuerlig og må forsvare deg mot de ulike angepene, våre treninger har vært lagt opp til å inneholde endel styrke- og kondisjonstrening, fallteknikk etcetera. Man terper ikke tusen ganger på hver teknikk, fordi det først og fremst handler om å effektivt komme seg unna, men det er selvsagt også viktig å være stø på hva du gjør. Best av alt (synes jeg): man slipper å måtte lære seg alle mulige japanske uttrykk og seremonielle gester for å drive med dette, i motsetning til f.eks. judo som jeg også driver med.

 

Når det er sagt, så er vel ikke krav maga noe som appellerer til en som ønsker seg en "smidig" disiplin, da det hovedsaklig er basert på grovmotorikk slik at man skal kunne anvende det med høy puls i stressede former - noe som forøvrig også er grunnen til at man gjerne trener litt styrke og kondisjon før man går over på surprise attacks. Merk også at grunnlaget for mine uttalelser her er egne erfaringer fra der jeg har trent, andre klubber kan ha andre rutiner.

 

Husk at de fleste klubbene i landet opererer med 18-årsgrense.

Lenke til kommentar

Smidighet, koordiansjon, spark slag, kast, leddlås, fallteknikker......?

Vanskelig å få alt i en pakke. :-p

Men....

 

Tai Chi, helst Yang eller Chen style. Fordelen etter min mening er spesielt smidighet og koordinasjon. Selv om det ser ganske pusete ut er det ikke nødvendigvis det. Styrke ser kanskje ikke viktig ut men ER viktig. Derimot så er poenget å bruke styrken som ett middel for att teknikken skal være kraftig som mulig. I en kamp da.

 

Wing Chun Kung Fu (ikke prøvd selv)

 

Han Mo Do. Ny kampsport av ex koreaneren yong suuk (eller hva han nå het) som har emigrert til finland. Veldig stort i Finnland og ikke så stort her desverre. Vet ikke hvor du bor men har du muligeten så har du her en glimrende mulighet. Kamsporten består av utvalgte teknikke fra mange ulike koreanske kampsystemer som taekwondo og hapkido etc og du har dermed alt som øverste setning sier. Det bygger på filosofien om endeløs terping, styrketrening som en del av treningen og gradering, hurtig utføring av teknikker, og fullkontakt sparring i det endeløse når du har kommet ett par beltegradergrader opp.

 

Taekwondo, fantastisk viss du har lyst å lære spark teknikker, siden det er det de hovedsaklig fokuserer på. Også spenst, smidighet er viktig som alltid i tilleg til koordinasjon.

 

Brazilian Jiu Jitsu er fantastisk viss du vil lære leddlås teknikker samt grappling, eller bakkekamp. Har gjort underverk for meg når jeg og en kompiss av meg begynner å lekeslåss. Han er 1.95 og jeg er 1.65. HAHAHAHAHA! :-p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Jeg er føler meg ganske forvirret over mye/motstridende/mangel på informasjon. Men jeg har altså lyst til å begynne på en eller annen form for kampsport. Helst en litt voldelig en :p Misforstå meg rett, jeg har bare lyst til å slå/sparke/kaste og litt sånn, det er selvfølgelig ikke noe jeg kommer til å praktisere utenfor treningene, med mindre jeg blir angrepet :p Jeg vurderer aikido, judo(kwai), kali sikaran, hapkido, kung fu, jijitsu og kendo, og lurer altså på hva jeg skal velge. Jeg er ikke interessert i boksing og bryting og sånn, fordi jeg heller vil lære meg smidighet og kanskje lette, men effektive slag, ikke bare slå løs? Dessuten er jeg ganske liten og ikke så veldig sterk, og vil lære meg å utnytte det, evt bygge på det. Jeg vil ha en kjapp og morsom kampsport, kanskje med våpen/pinner? Det er jo hovedsaklig fordi det virker morsomt, og evt å bruke som forsvar hvis noe skulle skje.

Så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med disse kampsportene, og kanskje kan fortelle litt om dem/sammenligne dem, evt anbefale noe for meg? :)

anbefaler Taekwondo!

Lenke til kommentar

Vel, det er veldig stor forskjell på kampsporter og mange forksjellige meninger om effektivitet osv., så det kommer helt an på hva du har lyst til å trene. Jeg deler de grovt i tre forskjellige grupper :

 

tradisjonell kampsport: (judo, jiu jitsu, tae kwon do, karate, o l. )

 

Mye fokus på mønstre, tradisjoner og disiplin. Et annet fellestrekk er at de gjerne er orginalt utviklet i Asia og utøves i gi, den viden kjente kamppyjamasen.

 

Ringsport: (boksing, kickboksing, thaiboksing, BJJ, SW, MMA o l.)

 

Mye fokus på ringmatcher, fitness, kondisjonsarbeid. Som regel fullkontaktsporter. De fleste av disse er utviklet i den vestlig, er mindre estetiske enn førstnevnte og gjerne litt mer voldsomme.

 

selvforsvar/kampsystemer: (sambo, krav maga, til dels wing chun o l.)

 

Effektivitet og situasjonskontroll fremfor alt. Mye realistisk trening. Dette er kampsystemer som gjerne benyttes av politi og militære, da de er enkle å beherske, kan læres raskt og effetive i konflikter. Krav Maga er nok det mest utbredte av disse formene.

 

Jeg driver selv aktivt med thaiboksing og har hatt æren av å gå noen kamper i thailand, og er nok en liten lobbyist for den sporten. Jeg syntes Muay Thai (som det heter på Thai) er en fabelaktig bra sport. Det er en hard og godt sport som oppfordrer til trening, samt at den har med seg litt av den østlige feel'en. Muay Thai skiller seg fra andre stående "kampsporter ved å ha med stående bryting (kjent som Clinch), albuer og knær. Går også under kallenavnet "the art of eight limbs". :) Absolutt noe jeg kan anbefale å trene. :)

 

Det er mine to cent, i hvert fall.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hapkido er et godt alternativ, som Han som vet alt (:p) sier. Irriterer ræva av meg at jeg ikke får trent det, siden det ikke er noen klubber i Oslo :(

 

Kali Sikaran er også et VELDIG godt alternativ. Har en kamerat som trener dette, og han er blitt rimelig tøff etterhvert.

 

http://www.oslokalisikaran.com/ <-- her står det en del om sporten

 

Det er mye sparring og ordentlig trening, litt voldelig og hardt.

Lykke til!

 

//Blarcky :cool:

 

Hapkido i oslo: www.sangrok.no - Ligger på Lilleaker - som "Han som vet alt" sa - spør etter Master Henrik

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...