Gå til innhold

Tikking mens jeg ser video fra pc på tv


Anbefalte innlegg

Jeg laster ned en del tv-serier fra nettet og ser de på tvn min. (så vidt jeg har forstått er det ikke noe ulovelig i det) Bruker en vanlig stereo-jack som jeg har i en "jack-splitter" i pcn slik at jeg får lyd ut til pc-høytalerne oxo. Til bilde bruker jeg en s-video kabel. Programmet jeg bruker for å se på pc på tv er win-dvd. Kablene er koblet til en sourround-forsterker som jeg har koblet til tv og høytalere *puh*

 

Problemet mitt er at det er en tikking når det kommer høye lyder eller musikk. Når ingen sier noe er det heller ingen tikking. Hva kan dette komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut til å være et problem som er typisk i forbindelse med digitale opptak. Du har sannsynligvis tatt opp med for høyt volum.

 

Digitalt opptak fungerer slik at det mange ganger i sekundet (44100?) gjøres en måling av hvor kraftig lydnivået er. Det er imidlertid begrenset antall nivåer. For 16 bit, som på cd, er dette 2^16 (65536). Hvis lydnivået som tas opp er høyere enn dette vil det få maks nivå, og ikke den høyere verdien som det egentlig skulle hatt. Signalet som tas opp blir derfor ikke den jevne bølgen som det skulle vært, men et klippet og stygt signal.

 

Løsning på problemet er å dempe volumet på lydkilden.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noe problem ved avspilling på pchøyttalerne er teorien min feil. (Hvis ikke pchøyttalerneer noe skikkelig dritt da...)

 

Hvis min opprinnelige teori hadde vært riktig, ville du ikke fått det til uansett valg av program. Skaden ville da skjedd under opptak, ikke under avspilling.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å se hvordan det fungerer i Zoomplayer og lyden i den er god på tvn. Men der har jeg jo det problemet at jeg må dra videobildet over på tvn og må stille det inn der. Tror ikke Zoomplayer støtter jo ikke to skjermer...... Nåt jeg drar bildet helt ut bilr hele skjermen liksom strekete. For at det skal bli bra må jeg se på bildet med en "zoomplayer ramme" rundt. Uansett veldig tungvint og stygt. Men jeg er jo litt lenger på vei da:) Noen som vet om power-dvd støtter to skjermer? Kanskje de hadde fått luket bort lydproblemet.

 

Synd teorien din ikke var riktig tli.... Sånn du beskrev det hørtes det akkurat som om du snakket om lyden min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...