Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL til flere maskiner?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha adsl til mimimum 2 maskiner. KJører win xp på (min) og kjører win 2000 på den andre (tror jeg).

Har bluecom adsl. Men hva trenger jeg, siden man får utdelt 3 ip adress av bluecom?

Skal jeg bare kjøpe en switch eller en router og?

Helts en del porter siden det er fint med hjemme lan og at man kan gå på internett.

Hva trenger jeg og kjøpe. Noen som kan gi meg linker på det jeg skal kjøpe.

Da hadde det vært enklere for meg siden jeg må bestille dette så snart som mulig.

Vil også ha en forklaring på hvorfor jeg kjøper det osv.. Er det ikke veldig risikabelt hvis jeg bare kjøper en switch?

Vær så snill og farklar litt.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bombur61, ikke svar hvis du ikke vet hva som er riktig. Han betaler for 3 ip'er, å foreslå internet connection sharing, 2 nettverkskort osv. er direkte feil. Med dette vil alle maskinene få delt ip ut, og ene maskinen må alltid være på osv osv osv. Kan liste opp ulemper til i morra (hvis jeg hadde orket :)

 

TeSp, en switch vil fungere til dette.

 

Hadde selv upc med 3 ip'er og brukte switch til at hver av de skulle få en ip fra upc sin dhcp

Lenke til kommentar

1. Har kjørt 3 pc'er 24/7 online i 3-4 år nå uten firewall på noen av dem, og ingenting har skjedd.

 

2. HVIS det ønskes beskyttelse så vil router med NAT være greit, men da må man konfigurere i år og dag for å få et oppsett man er fornøyd med (faste ip'er på hver av de maskinene, port forwarding, mIRC dcc send, msn problemer +++) Problemer oppstår spes. hvis to av pc'ene skal joine samme spill eller mIRC server e.l. Så uansett vil en switch være best, så kan man heller kjøre software firewall på de maskiner man ønsker ekstra sikkerhet på. Da får man både en ip pr maskin OG sikkerhet... dette oppsettet burde funke for selv de mest paranoide.

Lenke til kommentar

Hva slags programware er det dere prater om egentlig?

Hva kan stoppe det meste? Så dere anbefaler meg å kjøpe en switch. Men en router er vel ikke så dumt er det? Eller hva med en router switch? Noen som har noen linker de vet som fungerer flott?

Lenke til kommentar
1. Har kjørt 3 pc'er 24/7 online i 3-4 år nå uten firewall på noen av dem, og ingenting har skjedd.

 

 

Og hvordan kan du være så sikker?

Man kjører ikke bil uten sikkerhetsbelte, fordi det har gått bra hittil. Sikkerhetsbeltet er der for å forhindre skade ved ulykke, noe også en firewall er.

 

Personlig synes jeg det ikke finnes en unskyldning for å ikke bruke firewall/antivirus idag, og ihvertfall ikke når maskinene står online 24/7.

ZoneAlarm er jo både god og gratis...

 

Mvh.

Magnus Lie

Lenke til kommentar

Zone alarm? Hvor kan man laste ned dette?? Note: jeg liker ikke å søke etter programmer på google fordi som oftes må man registrere seg for å laste det ned osv...

 

Men jeg har norton antivirus 2003 pro trenger jeg zone alarm og da??

Eller burde jeg ta vekk begge delene og gå kun for zone alarm.

Hvis dere kunne gitt meg en link på en side med zone alarm ser jeg ingen grunn til å IKKE laste det ned.. Hihi!! :D

 

Det som kan lastes ned er verdt å laste ned!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvivel iallefall. Kjøp en adslruter m/innebyggd switch. Da har du til routeren til forbindelsen wan'et og switchen til lan'et. Konfigurasjonen på adslruter er også meget grei på de fleste av dagens adsl rutere. Webasert med overraskende(iallefall for meg) mange muligheter for sikker konfigurasjon, også i trådløst nett(krever selvf. en trådløs ruter), med nat, maccadresseorientert filtrering, enkelt å sette en enhet ut i DMZ hvis du ønsker å ha data lett tilgj. fra internett. I det hele tatt øker muligh. for kontroll over hva som slipper inn i ditt lokale nett betr. Forøvrig vil jeg legge til at trusslene fra internett faktisk kan være helt reelle, og bør ikke sammenliknes med hvordan det fks. var for bare et år siden. Og du blir ikke sikrere en nettets svakeste ledd. En klisje, men ikke uten sannhet. Med en router tror jeg du lettere vil unngå fks. konf.feil som blottlegger deg ol.

 

Vil bare legge til at jeg så i etterkant at du hadde tre faste ip adresser. (Hmmm... Lurer på om det er på tide å skifte leverandør.) Men det gjør jo at du ikke behøver routeren til å kjøre hele nettverket ditt fra en ip. Det gjør det også enklere å bruke en ip adresse til enhet i demilitarisert sone(eller DMZ som i praksiss betyr en mindre beskyttet og lettere tilgj. enhet ) om du ønsker det, til fks. spill over inernett) Prismessig ligger en svitch meget lavt, men skal du ha et management(eller konfigureing) innebygget snakker vi om helt andre priser. (Uten å være skråsikker på hva en "brukbar" switch med mm koster...)

 

Trenger du flere porter en svitchen på routeren tilbyr, koster en enkel svitch m. 8 porter ikke mange hundre kronene. Prisen vil øke noe hvis den har en uplinkport, port til internett eller annet eksternt nettverk. Men jeg må igjen si at jeg ikke er helt sikker på hvor mye dyrere osv...

Lenke til kommentar
jeg ville ha valgt en router selv om han har 3 iper, er litt sikkerhet i å bruke en router med integrert firewall, så slipper man å kjøre firewall på maskinen

 

Uenig! Er i alle fall ikke lurt å kjøpe en "bredbåndsrouter" fordi denne som oftest nat`er. Jeg ville kjøpt en switch (f.eks 3com) og kobla alle maskinene og modemet til denne. Et alternativ er å finne en router der du kan slå av NAT. Vet ikke hvordan det er i bredbånsroutere?

 

Hvorfor jeg vil ungå NAT? Jo, fordi det skaper problemer med en hel masse programmer som dcc på irc, filoverføring i icq, videokonferanser, VoIP og mye mer. Sats på en switch du!

Lenke til kommentar

Kun en switch eller en router og?

Dette er veldig viktid fordi jeg MÅ nemlig bestile i dag.

Jeg skjøner ikke noe hva dere prater om engang. Skru av nat osv.... Jeg fatter det ikke i det hele tatt. Skal jeg kjøpe switch og router eller en router eller switch?

Ogiså fall hvilken da?

Lenke til kommentar
Kun en switch eller en router og?

Dette er veldig viktid fordi jeg MÅ nemlig bestile i dag.

Jeg skjøner ikke noe hva dere prater om engang. Skru av nat osv.... Jeg fatter det ikke i det hele tatt. Skal jeg kjøpe switch og router eller en router eller switch?

Ogiså fall hvilken da?

 

Siden du har tre ip-adresser, vil du kun få tre maskiner ut på nett hvis du kjøper en switch. Om du bare skal ha max tre maskiner ut på nett, holder det med å kjøpe en switch. Har selv en 5porter Cnet Switch til 300kr fra Komplett.

 

Dersom du skal ha flere enn 3 maskiner ut på nett, og bare har 3 ip-adresser tilgjengelig trenger du en router. Routeren vil gi deg som oftest 128-ipadresser. Alle maskinene som er koblet opp bak routern, vil dele én ip-adresse av de tre adressene du får fra Bluecom.

Har selv kjøpt en Billion-router til kr 395 fra Komplett til mine lillebrødre, som deler et ADSL-abonnoment fra Telenor. Veldig lett å sette opp - tok ca. 5 minutter fra jeg pakket den opp til alle maskinene var koblet opp mot internet. Den har innebygd en 4-porter switch, slik at du har mulighet til å bare koble 4 maskiner opp på nett med den. Trenger du flere maskiner enn det ut på nett, kan du koble routern til en annen switch (som da bruker én av de fire portene på routern).

 

Så, dersom du kun skal ha 3 maskiner på nett, kjøp deg en switch. Blir det mer enn 3 maskiner, kjøp deg en router, evt. en switch i tillegg hvis du skal ha flere enn 4 maskiner stående bak routern. Hvis du kjøper begge de to produktene jeg har presentert her, vil du ha mulighet til 6 maskiner ut på nett samtidig - 2 med ip-adresser fra Bluecom, og 4 med ip-adresse fra routern. Du kan selvsagt kjøpe en switch med flere porter enn 5 (8-porter utgaven av den 5portern jeg har koster ca. 500kr fra Komplett)

 

Mvh.

Magnus Lie

Lenke til kommentar

Så det du sier er at jeg burde gå for den switcen med inebygget router. Den fra komplett. Og hvis jeg vil kan jeg bruke 1 av de fire portene som er på den switch/routeren og få ip'er til 128 maskiner. Eller laver den routeren kun 4 ip adresser siden det er en kun 4 porters router?

Som jeg ser det i mine øyne ser jeg at den router switchen har 4 porter men hvis man kobler en switch til den laver routeren også adresser til denne switchen siden den er koblet til routeren. Men ikke vet jeg..

Skjønner fortsatt ikke helt. Men ja, jeg vil ha hjemme lan og da blir vi mer en 4 mennesker som vil gå på nettet, men da er det vel bare og koble opp switchen med router/switchen?

 

Takk for svar..

Etter dette jeg har forklar nå hva ville du anbefalt meg å kjøpe. Ikke tenk på prisen det blir nemmlig dekt. :)

Lenke til kommentar
jeg ville ha valgt en router selv om han har 3 iper, er litt sikkerhet i å bruke en router med integrert firewall, så slipper man å kjøre firewall på maskinen

 

Uenig! Er i alle fall ikke lurt å kjøpe en "bredbåndsrouter" fordi denne som oftest nat`er. Jeg ville kjøpt en switch (f.eks 3com) og kobla alle maskinene og modemet til denne. Et alternativ er å finne en router der du kan slå av NAT. Vet ikke hvordan det er i bredbånsroutere?

 

Hvorfor jeg vil ungå NAT? Jo, fordi det skaper problemer med en hel masse programmer som dcc på irc, filoverføring i icq, videokonferanser, VoIP og mye mer. Sats på en switch du!

 

Helt enig. Linuxbox fra for alle pengene (altså ingenting) fra min side ;)

 

 

Det å ikke kjøpe en bredbåndsrouter for folk som ikke har peiling kan være relativt dumt. For det første så trur jeg alle routere som koster under 50 000 enten har NAT, eller bare rein router-funksjon (noe som betyr at du må sette opp egen DHCP-server, fordi de ikke takler DHCP-relay). For ikke å snakke om manglende firewall-funksjoner når man ikke kjører med NAT (og da er man like langt, da de ikke sperrer folk fra utsiden.)

 

 

Nei, NAT er det beste for folk som ikke har peiling på hva de gjør. Med unntak fra de som setter maskina si på DMZ fordi "jeg ikke hadde tid til å feilsøke på det port-forwarding-greiene"!

 

En Linuxbox med ClarkConnect(.com) syns jeg er greit og det bruker jeg å sette opp hos kameratene :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...