Gå til innhold

[Løst]Dele 1 internett forbindelse på 2 vlans, trådløst oppsett bygg


Lucas

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ikke meningen og plage dere så alt for mye, har fagprøve, og prøve å få noe logikk i ene delen av oppgaven.

 

Jeg har 1 internett forbindelse inn til bygget mitt.

 

Her skal det være 1 ansatt nett (VLAN 100)

og ett nett for trådløst som gjester skal bruke (VLAN200)

 

Hvordan kan jeg få internett på begge VLAN'ene uten at VLAN200 kan se / kommunisere med VLAN100 ? De skal være helt separert. Ingenting skal kunne nåes fra VLAN200 enn internett

 

Kjører 1 server med 1 nettverks kort - klart en knålete måte å gjøre det på er å ha 3 nettverks kort, 1 scoop ut for hvert VLAN og verden rett inn i serveren, men da må all trafikk gjennom serveren. noe som ikke er direkte aktuelt.

 

Ett annet spørsmål er:

 

Hele bygget skal dekkes av WLAN,

Ytervegger og etasje skille i armert betong.

 

Her har jeg en gang hørt at cisco har en fin løsning, jeg må ta hensyn til kanal valg, interferes og slikt. Og mener ha hørt at Cisco har WLAN pakker hvor AP'ene vil automatisk justere hvilke kanaler de er på for å ikke klashe ? gjerne og med en basestasjon som kanskje kontrollerer alle AP'ene rundt om i bygget ?

 

Noen som kan gi link til ett evt. slikt produkt, og kanskje forklare litt om hvordan det funker egentlig ?

 

ja jeg sitter enda på kontoret 02:11 og jobber med fagprøven :) for de som lurte.

Endret av Lucas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg skjønner helt hvordan jeg skal få dette til å fungere..

 

Her er en illustrasjon av det jeg ser.

 

post-49288-1244623394_thumb.jpg

 

verden kommer inn fra router konfiguert med VLAN100 og VLAN200

 

Det går videre der ifra en kabel fra hvert vlan til switchen

hvor de deles videre i VLAN 100 og VLAN 200

 

Blå er VLAN100 og rød er VLAN200

 

Det skal være internett på begge nett - men de skal oppføre seg som om de er

seperate nett - dvs. man skal ikke kunne kommunisere inn i bedrifts nettet fra VLAN200

er løsningen jeg har illustret her da korrekt ?

 

eller må jeg konfigurere som du sier sperre all trafikk mellom nettene på ruter ?

Endret av Lucas
Lenke til kommentar

Utstyr av eget valg, dog. det er snakk om ett pensjonat så så lavt budsjett som mulig, må fungere og ikke være for avansert og administrere.

 

Poenget er at det må være en løsning som fungerer ifh. til kravene nevt. Som 2. 3. og 4. Etasje består av 10 til 15 rom på hver etasje.

tenker 3 aksess punkter i hver etasje jeg, men vet ikke.

Endret av Lucas
Lenke til kommentar

Oppsett med trådløst er ja, løst.

 

Ang. dette med VLAN, er det en løsning som kan fungere som følgende?

 

Verden inn -> Ruter med 2 VLAN -> VLAN 100 ut til bedrift

-> VLAN 200 ut til trådløst

 

Vil disse 2 nettene kunne kommunisere ? hvis internett porten står i begge vlanene, men sperrer for trafikk mellom vlanene ? Finnes dette ?

Lenke til kommentar

Dette må vel være en IKT fagprøve, men den så da kanskje litt avansert ut for det? De forventer vel ikke at man skal kunne VLAN og aksesslister der, spesielt nå som det er endret til mer eller mindre ren support?

 

Men uansett, dette kan vel løses på mange måter. Men først et par spørsmål: Skal dette implementeres i et faktisk sted, altså stilles det krav til utstyret du skal sette opp (trengs det spesielle interfaces for å terminere WAN f.eks.), er det løsninger der nå som det må taes hensyn til, pris etc.

Skal du bare ha en ren ny løsning uten andre bekymringer ville jeg bare satt opp en billig Cisco router, satt 2 interfaces på den i forskjellige nett og satt en aksessliste på hver av de som sperrer for trafikk ut og inn fra nettene, og en enkel statisk rute mot internet. Selve konfigurasjonen av routeren er det null stress å få hjelp med her, så det er bare å spørre.

 

Skulle ikke være noe problem med eventuell NATing, remote administrasjon, DHCP, skalering, you name it med en slik løsning.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jo dette er en fagprøve, det er jeg som har lurt meg selv hele tiden fordi jeg har hatt svaret hele tiden.

 

jeg har sitti på løsninga hele tia men vært usikker.

 

tilleggs opplysning: Endelig ferdig med å sette opp og tilpasse Small business server med exchange kjørende nå, dokumentasjonen blir lest over, og forhåpentligvis er jeg ferdig med den praktiske delen og dokumentasjons delen til selve oppgaven. :D

 

så denne er løst!

 

Takker for alle svar :D

Endret av Lucas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...