Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tverrfaglig eksamen vg2 Salg service og sikkerhet: ICA


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går jo da på andre året på salg service og sikkerhet og nå er det tverrfaglig eksamen, så jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp (enten ved oppgaven eller tips, alt hjelper!). Her er oppgaven (se spoiler). Dette skal framføres på torsdag kl 10.00.

 

 

 

Kongsberg videregående skole Buskerud fylkeskommune

 

 

 

 

 

 

 

Tverrfaglig eksamen

 

Uke 23 - 2009

 

 

Utdanningsprogram:

 

Vg2 Salg, service og sikkerhet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les opplysningene på neste side

 

 

Informasjon:

Oppgaven består av 4 sider inkludert forsiden, og 1 vedlegg.

Forberedelsesdel: Utleveres: Tirsdag 2.6.09 kl. 09:00

Innleveres: Torsdag 4.6.09 kl. 09:00

 

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt under forberedelsen. Under eksaminasjonen er nødvendige tekniske hjelpemidler og underlag fra forberedelsen tillatt.

Andre opplysninger:  Ta egne forutsetninger utover de som er gitt i oppgavene. Disse må begrunnes.

 Eleven kan få 15 min. veiledning 2 ganger i løpet av forberedelsestiden. (se egen plan)

 Individuell innlevering av grunnlagsmateriale fra forberedelsen skal leveres i forkant av muntlig høring i 3 eksemplarer i papirform, samt elektronisk på It`s learning (Powerpoint, film, etc.)

 Bruk kildehenvisninger.

Eksamensdagen: Individuell fremføring torsdag 4.6.09. Hver elev får inntil 1 time, hvorav inntil 30 min. til selve presentasjonen.

 

Informasjon/

Vurdering Nedenfor vil du få en casebeskrivelse. Du vil også få et tankekart og opplysninger om hvilke kompetansemål du skal sette deg inn i/arbeide med under forberedelsestiden. Du må altså sørge for at din besvarelse inneholder elementer fra alle kompetansemålene som er nevnt nedenfor.

De enkelte kompetansemål er konkretisert og nivådifferensiert i vedlegg 1.

Det er kun den muntlige presentasjon og eksaminasjon som vil ligge til grunn for vurderingen.

 

 

 

 

 

Case

Du er ansatt på Ica Vormsund som daglig leder. 16.4.2009 fikk du besøk av månedsmagasinet Dagligvarehandelen.no, de vurderte butikken din (se nedenfor). Hvilke vurderinger og tiltak vil du gjøre i forhold til tankekartet og vedlagte læreplanmål for å gjøre butikken enda bedre?

Midt i mellom

 

16.04.09 12:08 Midt i mellom Oslo og Kongsvinger vil den observante se at det ligger et lite senter på Vormsund. En til tider hyggelig opplevelse.

 

Ica Vormsund

Mandag 23. mars kl. 14.30

Allerede da vi kom inn, fikk vi en god følelse: Arealene var åpne og godt opplyste både utenfor, og også inne på Ica.

Øl og mineralvann lå helt først, hadde flotte torg som bugnet av alskens drikkevarer. Kjølerne var også fine, og til dels godt trimmet og oppfylte.

Meierivarene var det motsatte av øl og mineralvann. Utrolig stusselig med varer, samtidig som ingen hadde tatt seg bryet med å rydde og ordne. Pluss for blanke vinduer.

 

Fruktig opptur

Frukten ble en skikkelig opptur. En meget ryddig og velholdt avdeling. Både bord og kjøler var svært godt vedlikeholdt, og ga et veldig bra inntrykk. Dessuten meget velfylt, samtidig som kvaliteten var upåklagelig. Flott!

Brødvarene skulle bli en ny nedtur. En stor mengde kurver til brød som butikken hadde stekt selv, var for det meste helt tomme, hvis man så bort fra smuler. Da hjelper det lite at den lille hyllen med fabrikkbakte brød inneholdt var full nok. Kjedelig!

 

Ubetjent manuell ferskvare

Ica går jo for å være et supermarked. Vi ble derfor svært skuffet over den manuelt betjente ferskvaredisken, hvis man i det hele tatt kunne kalle den det. Det fantes ingenting her man trengte betjening til - utvalget besto for det meste av industripakkede varer:

Fisken, hvor det lå noen få pakker med industrivarer i det som tidligere hadde vært en manuelt betjent fiskedisk. Delikatessen, hvor det kun befant seg pakker med pålegg og skåler med ferdigpakket salat. I tillegg hadde man et godt utvalg av krydderoster, men til hvilke biffer? Her ble det tydeligvis spart hvor man kunne.

Det eneste vi kunne se som betjeningen trengte å jobbe aktivt med, var varmeskapet. Denne oppgaven besto i å ta kyllingene ut av grillen og putte dem i de nye gjennomsiktige posene.

Til slutt lå en liten ostedisk, hvor betjeningen også sto for pakkingen. Det begynte dog å bli noen dager siden - tom og rotete som den var.

Den lange veggdisken med vanlige ferskvarer, var dessverre avdelingens hoveddel. Denne var ganske så fin, med godt varetrykk, om ikke helt topp trimmet.

Alt i alt en middels god avdeling.

 

 

 

Smilende slutt

På vei mot kassene gikk veien gjennom tørrvarene. Endehyllene som omkranset midtgangen var bra og varene på hver ende var i samsvar med hverandre. Flott!

De vanlige hyllene var så som så, og bare enkelte av dem var trimmet.

Utgangen vår ble av det hyggelige slaget. Vår eneste kontakt med betjeningen var med den blide og høflige kassereren.

En bra slutt på et høyst middelmådig besøk.

 

 

 

VURDERING

Ferskvarer 3

Frukt / Grønt 5

Tørrvarer 4

Service/kunnskap 5

Renhold 5

Orden 4

Varetrykk 5

 

 

Dh`s totalvurdering 4

 

Vi har også fått noen økonomi oppgaver, anngående priskalkyler og balansetall

 

 

 

Tankekartet er på en måte oppgavene.

 

 

Tankekart:

Kjøpsprosessen

Trender

Intern, ekstern og interaktiv markedsføring

priser og personutvikling

lønnsomhet, finansiering og likviditet

svinn

systematisk sikkerhetsarbeid

konkurranse midler

 

 

 

Er det noen her som kanskje kan komme med noen forslag til hva det kan være lurt å tenke på når jeg løser denne oppgaven? Eventuelt noen sammenhenger det kan være lurt å tenke på.

 

Hittil så har jeg kommet frem til disse sammenhengene, alt som står etter kolon er punkter med sammenheng.

 

 

Kjøpsprosessen: Trender, Intern, ekstern og interaktiv markedsføring.

Trender: Kjøpsprosessen, Intern, ekstern og interaktiv markedsføring.

Intern, ekstern og interaktiv markedsføring: Trender, kjøpsprosessen, priser og personalutvikling, Konkurranse midler, Svinn

Priser og personutvikling: Lønnsomhet, finansiering og likviditet, Intern, ekstern og interaktiv markedsføring.

Lønnsomhet, finansiering og likviditet: Priser og personutvikling.

Svinn: Systematisk sikkerhetsarbeid, intern, ekstern og interaktiv markedsføring, Priser og personalutvikling.

Systematisk sikkerhetsarbeid: Svinn

Konkurranse midler: Intern, ekstern og interaktiv markedsføring

 

 

 

Jeg hadde tenkt jeg skulle lage en powerpoint når jeg presenterer dette, og jeg skal hele tiden gi meg ut for å være daglig leder for ICA, hvis det er noen her som jobber på ICA så ville jeg heller ikke hatt noe mot noen tips om hvordan ICA profilerer seg o.l.

 

 

Takk for fremtidig svar :new_woot:

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...