Gå til innhold

IPB3.0 oppgr.:Hva vil du ha til forumet om Diskusjon.no oppgraderer til IPB 3?


Anbefalte innlegg

Personlig ønsker jeg meng en forumside som er lesbar på mindre enheter slik som smartphones.

Bruker telefonene mine mye til surfing, og savner muligheten til god bruk av forumet på mobil..

Helt nederst er det en link til Lo-Fi-versjon, som burde være brukbar på det aller meste...

 

Den er for begrenset til å kunne være effektiv. Dessuten er den ikke optimert for mobillesing i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke bedre å forbeholde markerte innlegg til moderatorærend? Førsteposten er jo først uansett hvordan man vrir og vender på det. Hvis det derimot blir en ordning for å la førsteposten gå igjen på hver side kan det være en idé å la denne skille seg ut :)

 

Tenkte mest på at man lett kan få oversikt om TS har skrevet noe nytt i tråden, eller om det bare er en diskusjon blant alle de andre forumbrukerne. Spesielt greit hvis TS har en problemstilling, og noen stiller spørsmål til TS.

Lenke til kommentar

Aha, sånn å forstå. Trodde du bare mente førsteposten jeg ;)

 

Det kan selvfølgelig være nyttig, men må kunne være valgfritt og kunne deaktiveres av moderator ved missbruk. Ingen vits at dette brukes bare for å få et mer iøyenfallende i aktive diskusjoner hvor TS sine meninger ikke er mer relevante enn andres.

Lenke til kommentar
Liste over de mest aktive trådene de siste 24 timene.

+1

Jeg bruker forumet mye på den måten at jeg ser på "Siste innlegg" på forsida og ser på de nyeste innleggene i kategorier jeg liker, for å finne interessante tråder som er aktive nå.

 

Hva med en funksjon for "Mest aktive tråder siste 24 timer"? Rett og slett sorter alle tråder (eller feks topp 100) etter gjennomsnittlig innlegg per minutt siste 24 timer. Gjerne også begrenset til selvvalgte kategorier. Det hadde gjort browsing som beskrevet over mye enklere.

Lenke til kommentar

I forbindelse med ordstyrervalget i politikk dukket det opp bekymringer om at valgresultatet ikke er hemmelig før valget er over. Alle brukere, også de som ikke har stemt ennå, kan se hvilke stemmer som er avgitt så langt, og det kan påvirke deres stemmegivning. Jeg forslår derfor to modifikasjoner, en liten og en (antagelig) litt større:

 

A At folk ikke får noen resultatknapp når de ikke har stemt. Har de ikke stemt får de bare avstemningsalternativene, og når de har stemt får de bare resultatene. Ulempen er at resultatene blir skjult for alle som ikke stemmer. Det behøver ikke være en god ting.

 

B. At avstemningsresultatene er skjult for alle brukere inntil trådstarter eller en mod offentliggjør dem. Det vil si at pollen avsluttes og deretter kan det ikke stemmes mer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
A At folk ikke får noen resultatknapp når de ikke har stemt. Har de ikke stemt får de bare avstemningsalternativene, og når de har stemt får de bare resultatene. Ulempen er at resultatene blir skjult for alle som ikke stemmer. Det behøver ikke være en god ting.

 

Du er ikke redd for at mange bare skal stemme for å se resultatet? Dvs stemme hva som helst i diskusjoner de egentlig ikke har en mening?

Lenke til kommentar
A At folk ikke får noen resultatknapp når de ikke har stemt. Har de ikke stemt får de bare avstemningsalternativene, og når de har stemt får de bare resultatene. Ulempen er at resultatene blir skjult for alle som ikke stemmer. Det behøver ikke være en god ting.

 

Du er ikke redd for at mange bare skal stemme for å se resultatet? Dvs stemme hva som helst i diskusjoner de egentlig ikke har en mening?

Jo, det er et godt poeng.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Om man ikke får se resultatet før etter man har stemt, vil det garantert være en eller annen kødd som avslører resultatet i tråden.

 

tom waits, har du et eksempel på når det hadde vært lurt med skjulte avstemninger? Jeg kan ikke tro at noen på dette forumet har så stor innflytelsesevne på andre at de kan påvirke folk i den retningen de vil.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at noen enkeltbruker har så stor innflytelse, men at det skapes trender ved at folk stemmer med majoriteten. Det ser vi stadig vekk mulige eksempler på: Plasseringene i avstemningene om årets bruker og årets juleavatar foandret seg nesten ikke etter at de første håndfullene med stemmene ble avgitt. Det kan bety at de første stemmene rett og slett var representative for flertallet, men det kan også bety at folk har en tendens til å velge det som allerede synes å være populært.

 

I tillegg åpner det for taktisk stemming: I ordstyrervalget i Politikk nå pekte det seg tidlig ut tre favoritter og tre som hadde liten sjanse til å bli valgt. Hva om folk som har stemt senere har latt være å stemme på de tre sistnevnte fordi de antar at de allikevel ikke har noen sjanse? Da stemmer de heller på den av de tre favorittene de foretrekker...

 

Det er derfor man ikke offentliggjør valgdagsmålingene ved stortingsvalgene: Man vil ikke at de som stemmer sent på dagen skal bli påvirket av de trendene som målingene viser, men istedet gjør selvstendige valg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...