Gå til innhold

Jakt rifle 6,5x55 eller 308?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6,5 kan du vel bruke på det meste ja, fra rype (ehem...) til elg.

 

Det er vel litt mindre og slår mindre.

 

Hvis du tenker deg at .30-06 er 0,3 tommer i diameter, så er 6,5mm ca. 0.25 tommer i diameter.

 

Det er jo et litt mindre kaliber, men samtidig lovlig til all jakt i Norge.

 

Men hva som passer best til elgjakt av de to (eller .308), det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Skal du skyte elg vil jeg ikke si .6,5 er noe særlig godt siden det er et litt svakt kaliber. Det er klart det vil fungere, men er du redd for å skadeskyte så vil jeg ikke anbefale det.

 

Du burde heller kjøpe deg .308, som er et perfekt kaliber for litt større dyr som elg. .308 kan egentlig brukes til det meste. .30-06 kan bli litt for kraftig hvis du skal skyte litt mindre dyr - unødvendig kraftig. En litt lett rifle med .30-06 vil kunne ha en fæl rekyl, så dette er vel noe du bør ta med i betrakningen. .308 har en veldig behagelig rekyl.

 

Still spørsmål hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

For ordens skyld, 7.62x51mm NATO er .308, 7.62 x 63 mm er derimot .30-06

 

Det er veldig lett å skaffe ammunisjon til både 6.5 og .308, men det skal ikke være noe problem med å skaffe ammo til .30-06 heller, selv om .308 er mer utbredt. Der en får kjøpt .308, får en gjerne kjøpt .30-06 i samme slengen.

 

Jo, jeg mener det skal gå å bruke 7,62x51 i .308, men kanskje ikke omvendt. Er hvertfall en av de kombinasjonene som går, men kanskje ikke den andre veien. Men kan godt hende jeg forveksler med .223

Lenke til kommentar

Hmm, jeg tror kanskje de kan brukes relativt mye om en annen (7,62x51 og .308), hvertfall kan .308 brukes i 7,62x51. Samtidig er det heller usikkert om 5,56mm ammunisjon kan brukes i .223. Det jeg har hørt er at man da må få sjekket børsen sin hos børsemaker for å se om den tåler trykket.

 

Teknisk sett så er jo 7,62 veldig upresist da, men det de fleste tenker på når de hører det er vel NATO-ammunisjonen? :hmm:

Lenke til kommentar
[...]Teknisk sett så er jo 7,62 veldig upresist da, men det de fleste tenker på når de hører det er vel NATO-ammunisjonen? :hmm:

 

Det er akkurat like upresist som å si ".308" finnes "100-vis" av forsellige hylser med kuler i .308... (f.eks .308win, .30-06, .300 RUM og 300 WSM). :innocent:

 

Tilgjengelighet på ammunisjon: 6.5x55, .308win og .30-06 er alle omtrent like tilgjengelig. Dvs. du finner ikke en eneste forhandler av rifleammo som ikke har alle 3 i hyllene til enhver tid. Utenfor Norden må du regne med å lete litt for å finne 6.5x55, og på verdensbasis er .30-06 det absoluttmest utbredte kaliber (som er lov/bra på storvilt: salong og pistolkalibere regnes ikke med her :tease: ) men skal du ikke reise verden rundt på jakt betyr det lite/ingenting.

 

"Kraft": .308win og .30-06 yter så å si identisk om du bruker "kjøpeammo", lader du selv kan du lure litt mer fart ut av litt tyngre kuler med .30-06. Men til alle praktiske formål er de "like". 6.5x55 er det minste godkjente storviltkaliber, så der må man passe litt mer på at man har god ammo som holder kravet. 6.5x55 er det kaliberet som har drept flest elg i norden og det skytes årlig ett betydelig antal bjørn med kaliberet i Sverige, så at det holder er helt garantert. Til gjengjeld er kaliberet fryktelig presist, det er utmerket på "langhold" (ut mot 1000m, minst) og det er lett å skyte godt med pga. en snill rekyl. Uansett er valget av kule mye viktigere enn valget av kaliber, med moderne kuler er uansett 6.5x55 betydlig bedre enn den beste .30-06 som var å oppdrive for 25år siden...

 

NATO-ammo: militærammo i .30-06 og 6.5x55 er identisk med sivil ammo, så her er det bare å skyte i vei (untatt at militær 6.5 beynner å bli farlig gammel). .308 win er IKKE samme patron som 7.62x51NATO, de ligner veldig men har litt forskjellig hylseform (mest markante forskjell er at utdragersporet er litt "grovere" på NATOvarianten, men det er flere) de har også litt forskjellig trykkstandard, men problemet er at de litt forskjellige hylsene gjør at NATO-ammo kan gi høyere trykk enn forventet i noen våpen. I de fleste rifler er toleransene såpass slappe at det går helt utmerket, men på andre kan det gi stygt overtrykk (gjelder begge veier, både NATOammo i .308win kammer og omvent). Så om du ikke vet hvordan du kjenner igjen "høyt trykk" (krater i tennhette, måle trykkring, tungt hevarmløft etc) så la være, det er uansett ikke sååå menge lovlige kilder til 7.62x51 NATO... Militær 7.62x51 NATO har dessuten ofte litt harde tennhetter, som gjør at du kan få mye klikk i noen våpen.

Lenke til kommentar

6.5 , 308 eller 3006. Det evige spørsmålet :)

 

Jeg har både 6.5 og 308, grunnen til at jeg valgte 308 som storviltkaliber er at jeg ville ha demper på den og 308 går greit og kappe løpet på uten for stort hastighetstap.

 

Kappe løp på 6.5 "kan" føre til at du er under grensa for anslagsenergi på storvilt med kjøpeammo.

 

Hvis ikke demper hadde vært aktuellt hadde jeg like gjerne valgt 6.5 da det er mindre rekyl og noe billigere ammo.

 

Nå kan det godt hende jeg kapper løpet på min 6.5 og monterer demper da den nok vil bli brukt mest på fugl, rev osv.

 

Har også 9.3x62 og har da igrunn nok til storvilt :)

 

Anbefalinger om våpen til en rimelig penge?

 

Har Howa i 308, meget presis og ikke minst rimelig. Avtrekk er litt tungt men det kan børsemaker ordne. Bla jaktdepotet.no og interarms.no selger disse.

 

Ellers ser jeg pvas.no har gode tilbud på winchester i 308 og 3006, har ingen erfaring med de men rekner med det er brukbart, har hørt presisjon er bra.

 

Er også fullt mulig å kjøpe brukt..

Endret av junkhouse
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
kjøp 308. da er nokk elgen død. er ikke noe bedre med 6,5 enn at det er billigere å skyte med men 308 er ikke så dyrt det heller. men det er jo litt mere ''smell'' i 308

Et skudd i hjerte- og lungerengionen fra 6x55 vil gjerne være like dødelig som et skudd fra .308 på samme treffpunkt. Men tar jeg ikke feil så vil gjerne .308 være litt mer sikkert med tanke på å unngå skadeskyting hvis en treffer på en litt annen plass, tror det er der den største forskjellen er.

 

Er ikke så gale pris på .308 hvis en lader selv, husk også at jakt ikke er særlig billig. Ordentlige skudd må til! :)

Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye du er villig til å betale? Tikka T3 skal være et godt alternativ. Har du derimot litt penger så anbefaler jeg en Sauer 202. 202'en er i flere versjoner, bla. classic og jaktmatch.

 

Det er selvsagt enda flere rifler som gjerne dekker behovet ditt like godt som Tikkaen og Saueren. Mange plasser du kan lese anmeldelser, t.d i bladet "Jakt".

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

har 308, skyter alt med den! :) har skytt gås, men da med helmantel er ikke noe sånn voldsomt mye mer kjøtt som blir øderlagt av en 308 enn med 6.5. kjøp 308, da har du GOD allround ammo. er en grunn til at de fleste skarpskyttere i usa bruker 308! :)

 

har selv remingon 700 sps med T3 lyddemper og to fot !:) løpet er kappet til 50 cm og har en spredning på 3 cm på 100 meter hold, og de 3 cm kan like greit være min skyld! ^^

Lenke til kommentar

Driver du med prøven så skal dere sikkert på skytebanen. Test ut de forskjellige, de fleste lar en nybegynner få prøve kaliberet sitt. Og jeg garanterer at de som oftest mener at det kaliberet de bruker er best. Det er like mange meninger som jegere...

 

Det er litt hip som happ hvilket av de tre du velger, men en nybegynner som aldri har skutt noe særlig før så hadde jeg anbefalt 6,5 eller .308. Håndterer du litt kraftigere rekyl, så gå gjerne for 30-06.

 

Det viktigste kanskje når du har fått rifla di, så skyt og skyt og skyt på skytebanen. Skyt deg igjennom hele sommeren, lær deg å kjenne børsa. For når du faktisk får sjansen til å felle en elg f.eks, så skal den ned og da må du treffe der du skal. Skadeskyting er ikke noe morsomt.

 

En virkelig god jeger vet når han skal holde igjen skuddet.

 

Lykke til med valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...