Gå til innhold

Hvor "ekte" skal et spill være i framtiden?


Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon her om dagen med en som mente at spill skulle se ut som animasjon, også i fremtiden. Han begrunnet det med at de spill med "ekte" mennesker var tåpelig. Det han tenkte på var spill med filmsekvenser med ekte skuespillere. Dette er jeg enig i siden det da kun blir en film som du må se på, altså du kan ikke styre skuespillerene.

 

Det jeg tenker på er at snart så blir det laget spill som ser helt ekte ut, med animerte modeller man ikke kan skjelne fra virkelige mennesker, likeså omgivelser. Hele spillet blir "virkelig". Hvordan tror dere det blir å spille slike spill? Hvordan tror dere følelsen er i et FPS-spill når personen du skyter ser ut som et helt ekte menneske, hvor skadene ser helt ekte ut, hvor lydbildet høres helt ekte ut?

Jeg er tilhenger av så bra grafikk som mulig, og jeg vil at spill skal bli helt virkelige, men jeg er litt usikker på hvordan jeg hadde reagert hvis følelsen av å slakte et menneske hadde blitt litt for virkelig......

 

Det er jo ingen tvil om at dette kommer til å skje, så man må bare belage (glede) seg til dette skjer. Men, er det problemfritt...??.., eller kommer overgangen til å gå så sakte fra slik det er nå til "virkelighet", at vi ikke kommer til å merke det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo tenke på da Neo prøver å hoppe over til den andre skyskraperen og faller. Da han kommer tilbake til skipet i "virkeligheten" så blør han på tunga, og Moprheus sier "your mind makes it real".

Så spørsmålet er vel om hjærnen våres klarer å skille mellom RL og en dataskapt verdenen. :shrug:

Lenke til kommentar

Maskinkravene er en stor begrensning for utvikling av grafikken og realismen i spill. Det er nok mulig å lage spill med enda bedre grafikk, men da stiger maskinkravene.

Så det er nok ikke bare spillutviklerne det står på.

Lenke til kommentar
Maskinkravene er en stor begrensning for utvikling av grafikken og realismen i spill. Det er nok mulig å lage spill med enda bedre grafikk, men da stiger maskinkravene.

Så det er nok ikke bare spillutviklerne det står på.

 

Med dette som bakgrunn kan det jo bli spennende å se om fem år, hvis du ser tilbake de siste fem-seks åra har jo både spill og maskinvare fornyet seg nærmest hver eneste måned... :)

Lenke til kommentar

Ok, vi alle vet at det grafikk-brikkene ikke er i stand til dette enda, men det er et ganske interresant tankeeksperiment. Personlig tror jeg ikke jeg ville ønske å spille en FPS dersom detaljenivået ble _for_ høyt. Da snakker jeg om vanskelig-å-skjelne-fra-virkelig grafikk.

 

applet

Lenke til kommentar
Ok, vi alle vet at det grafikk-brikkene ikke er i stand til dette enda, men det er et ganske interresant tankeeksperiment. Personlig tror jeg ikke jeg ville ønske å spille en FPS dersom detaljenivået ble _for_ høyt. Da snakker jeg om vanskelig-å-skjelne-fra-virkelig grafikk.

 

hvis du tenker over hvor mye pc-spill har forandret seg siden, la oss si, wolfenstein 3d, så er det ikke urimelig å regne med at hvis utviklerne vil lage fotorealistiske spill, så kommer de til å lage det innen fire-fem år. da kan man også regne med at temmelig mange spill kommer til å se sånn ut, med det blodet og gørret som hører med.

Lenke til kommentar
I det hele tatt, "virkelig" grafikk i spill har komplikasjoner i forhold til voldsdebatten, men ville gjort underverker for innlevelsen.

 

 

Ja det er vel voldsdebatten som stopper det. Men er det egentlig noen forskjell fra å se en veeeldig voldelig film? Det at man selv dreper i cyberspace gjør jo ikke at man gjør dette i reallife?, selv om detaljnivået er virkelig.

Siden hardwareprodusenter sikkert har teknologien til å kjøre slike spill, (de holder jo igjen), er det jo bare et spørsmål om tid.

Hvilke argumenter skal motstandere bruke? Det er for virkelig og skremmende? Det at man kan entre en virituell verden som er "virkelig" er da framskritt?...om tusen år er vi bare en hjerne koblet til en datamaskin,,,hva skal vi vel med armer og ben+++, når livet leves i cyberspace :lol:

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel fotorealisme man jobber mot i spillbransjen. Som det har vært påpekt et annet sted i tråden, så tar man et skritt nærmere hvert år (eksmpelet med Wolfenstein). Tenk dere et nytt wolfenstein spill om tre-fire år. Tipper det vil ligge j*vlig nært virkeligheten...

 

Athelas

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg mer frem mot fotorealistiske bilspill, kan bli snacks (så lenge spillutviklerne ikke glemmer alt annet enn grafikk). Er vel snakk om begrensninger på mediet også, nå er jo DVD ganske standard i de fleste PC'er, men et stort spill med fotorealistisk grafikk kommer trolig ikke til å kunne presses ned på en DVD-skive heller.

Lenke til kommentar

DVD blir jo erstattet av noen annet snart, blueray+++++. Da blir ikke plassen noe problem. Og når alle har 100mbit på nettet kan man bare laste ned rett fra leverandøren :lol:

En som skriver at fotorealistiske spill blir kjedelig...??...hvorfor det??

 

Bilspill og SIM-spill kan nok bli rimelig fete. Tror nok det kommer først, deretter kommer FPS og lager et helvete. :evil::evil::evil:

Lenke til kommentar

Om du skal snakke om fotorealistisk grafikk i bilspill, ta en titt på freeware spillet Racer. Det er et par modeller der som gav meg helt hakeslepp, med ufattelig mange små detaljer nøyaktig modellert. Modellene senket FPS en god del da, men særlig en av dem (Mercedes CLK DTM 2) ser så bra ut at man kan få gåsehud av mindre. Og den har en herlig snerrende motorlyd og er skremmende å kjøre på de forskjellige banene. Det finnes baner til Racer som er bedre enn noe som helst jeg har sett til vanlige kommersielle bilspill.

 

Og det var råmoro å kjøre ringen med en gammel Taunus stasjonsvogn med ultrarealistisk fysikk :D (gynge-gynge).

 

Generelt synes jeg begrepet "fotorealisisk" er gjentatt til det kjedsommelige når det gjelder dataspill. Folk har mast om det siden starten av nittitallet, minst, antagelig lenge før. For at et spill skal bli "fotorealistisk" må animasjoner være særdeles troverdige, fargene riktige, overflate teksturer o.s.v. Det mennesklige øye er nifst bra til å avsløre slikt på et øyeblikk.

 

Med visse unntak (traileren for X-men 2, den som også viser spillet, har gyselig grafikk og animasjoner), begynner spill i dag å virkelig se bra ut. T.o.m. Postal 2 har ragdoll effekten for realistisk fall animasjon, og animerte øyekuler. Doom 3 vil ha det samme +++ Jeg kommer ikke til å kjøpe eller spille Doom 3, men gleder meg til å spille andre spill laget med den motoren.

 

Så, la oss si at vi får fotorealistiske spill om 10 år, hva så? Da er det oppnådd, men hva som allerede nevnt i tråden, med AI? Det krever mye, MYE mer arbeid enn å oppnå fotorealistisk grafikk. Kunstig Intelligens i spill? Forskere har ikke engang skikkelig fungerende AI på de mest fantastisk dyre maskiner i virkeligheten! Hvordan skal man da få god AI i billige spill som kjøres på svake maskiner (i forhold til universitetene..) som i tillegg kjører et tungt OS, E-mail og en masse andre program og spill.

 

AI i spill vil i fler tiår fremover være fake, uansett hva man kaller det, vil det ikke kunne karakteriseres som ekte AI. Men den faken vil bil temmelig god etterhvert, det skal innrømmes. Kunstige venner og fiender vil bli stadig mer avanserte i sin oppførsel. Det ultimate mål er når de tenker seg, drar konklusjoner og snakker uten at det er ferdig scripted dialoger, med egen talesynthesizer. Da kan man begynne å snakke om AI. Og det er himla lenge til :wink:

 

Inntil dess vil jeg nyte en haug forskjellige MMO's, vel vitende om at den eneste AI'en er som regel mobs og NPC's i butikker og slikt, mens resten er ekte mennesker, som overgår den beste AI i spill når som helst.

Lenke til kommentar
Om du skal snakke om fotorealistisk grafikk i bilspill, ta en titt på freeware spillet Racer. Det er et par modeller der som gav meg helt hakeslepp, med ufattelig mange små detaljer nøyaktig modellert. Modellene senket FPS en god del da, men særlig en av dem (Mercedes CLK DTM 2) ser så bra ut at man kan få gåsehud av mindre. Og den har en herlig snerrende motorlyd og er skremmende å kjøre på de forskjellige banene. Det finnes baner til Racer som er bedre enn noe som helst jeg har sett til vanlige kommersielle bilspill.

 

Det har jeg da selvsagt allerede prøvd. :smile: Artig, men det var mye bugs (mulig en del er rettet opp nå). F.eks. biler som begynte å hoppe ukontrollert rundt som sprettballer når du havnet utenfor veien. Men joda, artig. Mange morsomme biler og baner til det.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha både animerte og fotorealistiske spill på samme måte som jeg kan kose meg med både Shrek og Die Hard :)

 

Jeg kan ikke se hvorfor et fotorealistisk FPS spill skal bli kjedelig. Det er jo ikke slik at da blir alt som i virkeligheten. For meg er det hvertfall ikke en virkelighet å løpe rundt med mp5 og skyte amerikanske marinesoldater. Derimot tror jeg et fotorealistisk spill kan bli helt utrolig skremmende, 10x mer kick enn headcrabs i Half-life og enhver horrorfilm.

 

Men det er ikke bare FPS spill som har godt av fotorealistisk grafikk. Simulatorer vil kunne nyte veldig godt av det. Mye mer digg å fly en F16 som ser ut som en F16 enn svære firkanta pixler.

Lenke til kommentar

Det virker som tempoet er i ferd med å synke når det gjelder fremskritt på skjermkort fronten? Det virker ihvertfall å skje på CPU fronten, og det virker som vi nå for alvor begynner å nærme oss minimumsgrensen for størrelse på signalbaner i chips, slik at neste steg blir nanoteknologi, noe som ennå ligger noen år frem i tid.

 

Men anyways, for meg virker det som fotorealistiske spill med all den action man kunne ønske seg, først vil bli tilgjengelig på superkraftige spillkonsoller. På en PC går jo veldig mye systemressurser til å kjøre OS'et alene, og jeg vil ikke engang tenke på alle de utallige forskjellige system konfigurasjonene som gjør at det er nesten umulig å lage kompliserte spill som virkelig drar nytte av den enkelte maskin. Jeg tror da vi allerede i dag ligger mange skritt etter utviklingen nettopp på grunn av at stort sett alle PC'er er forskjelilge, noe som må bli tatt hensyn til i spillkoden. Det er ikke et problem med spillkonsoller.

 

Derfor tror jeg slike spill i stadig økende grad vil komme først til konsoller.

 

Og jeg håper på en mer fornuftig standarisering av PC-komponenter i fremtiden. Slik det er nå klasker mange billige søppel komponenter sammen med dyre i samme kassa, og forventer at alt skal funke flott med et slikt system.

 

Fotorealistisk grafikk med ekte surround er jo en våt drøm for meg, som de fleste som har interesse av spill og simulasjoner. Det vil aldri erstatte virkeligheten, men vår hjerne er betenkelig lett å lure, når det er sag. Det skal ikke mer til enn et heftig lysshow og passende lyd, og hjernen kan faktisk tro at man er et helt annet sted eller gjør noe en ikke gjør i virkeligheten. Hjernen vår er fantastisk komplisert, men likevel veldig primitiv. Dette må bil tatt hensyn til når spill som ser helt ekte ut blir utviklet i fremtiden.

 

Jeez jeg skriver mye.. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...