Gå til innhold

Sapphire Radeon HD 4890, vifteproblemer


Anbefalte innlegg

Har kjøpt et SR HD4890 skjermkort, men når jeg har montert og slår på maskinen går vifta på kortet bare sporadisk. Sendt kortet i retur, da jeg sjekket det på to forskjellige maskiner med samme symptomer.

Men jeg får samme problem med det nye kortet. dog går viften noe mer, men langt ifra nok til å "kjøle" og kortet blir for varmt.

 

Jeg får bilde i oppstarten og innlogging, så kortet ser ut til å fungere greit det.

 

Noen kjente problemstillinger rundt dette? Er liksom ikke bare å søke retur på et nytt kort heller.

Endret av Rolser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkort har du?

På hovedkort med NF200 brikke så vil du se at kortet snurrer opp til toppfart ved oppstart, dette grunnet måten HK'et kommuniserer med Nvidia sin bridge chip på. (Som ellers er rent bortkastet men det er annen debatt)

 

Ellers hvilken temp har du på kortet? Du må huske på at ATi ser på 90 grader som akseptabelt, så du kan ikke forvente deg noe lavere temper enn det på standard referanse kort.

Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort har du?

På hovedkort med NF200 brikke så vil du se at kortet snurrer opp til toppfart ved oppstart, dette grunnet måten HK'et kommuniserer med Nvidia sin bridge chip på. (Som ellers er rent bortkastet men det er annen debatt)

 

Ellers hvilken temp har du på kortet? Du må huske på at ATi ser på 90 grader som akseptabelt, så du kan ikke forvente deg noe lavere temper enn det på standard referanse kort.

 

HK er: 1 Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

 

Skjermkortet blir varmt og slår seg av, så det kommer aldri igang liksom.

Lenke til kommentar

Se om du får justert opp vifta hastiheten med RivaTuner

 

Blir kanskje litt vanskelig,hvis du bare kommer til oppstart.

Hvis du fjerner sidedekselet på kabinettet,setter en vifte å blåse inn i pc'en,åpner vinduet( hvis ikke du bor sør på,hvor det er trope varme nu ) og har pc'en på gulvet.Så blir kanskje skjermkortet kjølig nok,så du får tid til å instalere driver og Rivatuner.

 

Har sett mange som er plaget med dårlig kjøling på HD 4800 serien,som bare har en vifte bakerst på kortet.

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Se om du får justert opp vifta hastiheten med RivaTuner

 

Blir kanskje litt vanskelig,hvis du bare kommer til oppstart.

Hvis du fjerner sidedekselet på kabinettet,setter en vifte å blåse inn i pc'en,åpner vinduet( hvis ikke du bor sør på,hvor det er trope varme nu ) og har pc'en på gulvet.Så blir kanskje skjermkortet kjølig nok,så du får tid til å instalere driver og Rivatuner.

 

Har sett mange som er plaget med dårlig kjøling på HD 4800 serien,som bare har en vifte bakerst på kortet.

 

Kommer ikke så langt at jeg får gjort noe som helst med programvaren, kortet blir overopphetet lenge før.

 

Det er kun vifte bakerst på kortet, og skulle jeg tippet er det en mekanisk greie som gjør at det ikke sviver ordentlig rundt. Som om viften henger på noen måte.

Lenke til kommentar
Se om du får justert opp vifta hastiheten med RivaTuner

 

Blir kanskje litt vanskelig,hvis du bare kommer til oppstart.

Hvis du fjerner sidedekselet på kabinettet,setter en vifte å blåse inn i pc'en,åpner vinduet( hvis ikke du bor sør på,hvor det er trope varme nu ) og har pc'en på gulvet.Så blir kanskje skjermkortet kjølig nok,så du får tid til å instalere driver og Rivatuner.

 

Har sett mange som er plaget med dårlig kjøling på HD 4800 serien,som bare har en vifte bakerst på kortet.

 

 

Da satt jeg til ei svær vifte og klarer å kjøre sånn halvveis. Takk!

 

422229.jpeg

 

Men hvordan bruker jeg Rivertuner greit, finner ikke noen mulighet for å endre på viften?

Får dog beskjed om at jeg bør laste ned siste versjon (kjører 2,24) fordi den ikke er testet på dette skjermkortet.

 

Speedfan finner ikke skjermkort viften....

Lenke til kommentar
Hmmm ser ut til at RivaTuner versjonen din ikke liker 4890, du må enten vente eller poste på forumet for å få en guide til hvordan du kan presse den forbi denne begrensningen.

 

Fant ei config fil som gjorde susen her nå. Stilte opp til 100&, men gjorde at det bare kom mer ulyder i skjermkortviften, sviver 2 sek, stopper og hakker igang igjen. Nesten full stopp, og start fra stille stand, og da kommer det en knirkelignende lyd. Merkelig greie, prøvd på 3 ulike maskiner nå, og samme opplegg på alle,

 

Takk for hjelpa så langt, lært mye nytt :)

 

Oppdatert:

 

La inn en videosnutt av vifta; http://www.megaupload.com/?d=2EV8FTO3

Mens den er stillt inn på 100% hastighet på vifta.

Har ei eksternvifte på utsiden som nok lager viftestøy, det kan av og til høres noen knark som kommer fra skjermkortet.

Endret av Rolser
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...