Gå til innhold

Tråden om Adobe After Effects og Premiere Pro (Spørsmål stilles her!)


Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en kort liten title-intro i after-effects, som skal lagres i en 1080p-versjon, og en 720p-versjon. Det er forsåvidt greit nok, men jeg lurer litt på hvilken framerate jeg bør bruke? Er det 24fps som er standard? Bør jeg bruke en av after-effects sine presets?

24 fps er relativt normalt (idag), men vil du være på den sikre siden burde du gå for 30 fps, som går mykere med et større utvalg TVer.

 

Hva tenker du på med "After Effects sine presets"? For å rendre det ut?

 

Takk for svaret!

Gikk for med 30 fps. Med presets mente jeg egentlig after effects sine automatiske innstillinger for oppløsning, framerate ++ til komposisjonene. Fant ut av det.

 

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg bør eksportere videoen.. Skal som sagt ha en 720- og en 1080-versjon. De må begge være i høy kvalitet. Hvordan anbefales det å eksportere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal de brukes til? Youtube, vises på PC, vises på TV, Blu-ray?

 

Skal du ha (veldig) høy kvalitet, da burde du rendre ut som Quicktime Animation. Men da får du filstørrelser på flere gigabyte.

 

Derimot, jeg foretrekker å rendre ut som Quicktime H.264, noe som gir veldig god kvalitet, men mye, mye mindre størrelse. Derimot, med H.264 blir alt litt lysere (litt utvasket utseende), så du burde lage komposisjonen litt mørkere enn det du tenker deg.

 

Men, det er med Quicktime. Du kan jo også rendre ut som AVI, som gir veldig god bildekvalitet, men, nok en gang, stor filstørrelse.

 

Er du usikker; bare google det. :) Det er hundrevis av steder der ute som forklarer hvilket format du burde bruke til hva. F.eks her (link).

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-127711

Morsomt, jeg kom akkurat hit fordi jeg hadde funnet den, og ville fylle opp begeret mer før jeg begynte å animere. Den var forresten dritbra, kommer til å være på stor hjelp når jeg begynner (forhåpentlighvis om et par uker).

 

Fant forresten denne typography videoen for en stund siden. Det er min klare favoritt, helt fantastisk!

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Er helt ny på dette her så, er det normalt å bruke i overkant av 8-9 timer på å rendre ut et 30 minutters langt 720p klipp?

Har en quad core cpu på 2.4ghz og 4gig minne.

Ja, det er helt normalt. Jeg brukte ca. 10 timer på å rendre en 60-minutters video med en Intel Core 2 Quad på 2,8 GHz.

Lenke til kommentar

Heisann, har et ganske så lite og trivielt problem som eg lurter på om nokon har løysinga til. I After Effects er tilde-knappen snarvegen for å blåse opp et gitt vindauge til fullskjerm, noko som jo er nyttig av og til, men på det norske tastaturoppsettet fungerer ikkje denne knappen(den deler jo funksjon med to andre teikn). Er det nokon måte å forandre snarvegen til ein annan knapp, eller gjere tildeknappen brukbar?

(foruten om å skifte tastaturspråk-vil jo fortsatt ha tilgang til æ/ø/å osv.)

 

Edit: nevermind, var en intern fingerskann-sensor som laga konflikter, ved å deaktivere denne, går det no fint å trykke på knappen til venstre for "1" for å starte fullskjermsvisninga. :)

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

har du prøvd å pre-compe timewarplaget, for så å berre benytte resten av effektane rett på precompen?

 

Prøvde det og det hjalp meg til å finne løsninga :-D

Viser seg at time warp må stå øverst av effektene som legges på, hvis time warp står i bunnen så nuller den ut effektene over.

Lenke til kommentar

heisann, er litt usikker på om det er miljø for noko slikt, men eg tenkte at vi, på samme måte som fotofolket, kan holde ei lita sommerutfordring vi også. Det eg har i tankane er at vi i løpet av sommeren kan holde et fastsatt tema/oppgåve som vi kan løyse ved hjelp av det ein vil, så lenge det er snakk om levende bilder, likegyldig om det blir ved hjelp av film, motion graphics eller animasjon

 

så, kva trur dykk?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Skal legge inn noe film fra et Sony AVCHD-kamera. Lurer derfor på om jeg skal velge Anamorphic eller Non-Anamorphic? Kan noen fortelle hva det er? :)

Det er nok sannsynligvis Non-Anamorphic du skal velge. Dette er fordi AVCHD-formatet er i 1920x1080 pixler. Hvis du hadde hatt et HDV-kamera eller et gammelt AVCHD-kamera tar det opp i 1440x1080 som blir strukket til 1920x1080 (Anamorphic).

http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic

 

 

Har et Canon HF200 og har tilgang til både premiere pro 2.0 og cs5 versjonen. For maks utbytte, må eg bruke nyeste versjon? Vil tro den er litt tøff for min pc...

HF200 tar opp i AVCHD-format som er veldig krevende å redigere. For dette trenger du Premiere Pro CS5 fordi det støtter GPU-akselerering. Husk at du må ha 64-bits Windows for å kunne kjøre CS5.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg holder på å redigere en 1,5 timers lang film fra da jeg var i London. Jeg redigerer med premiere pro CS3, men hver gang jeg skal eksportere den går det galt, det står "application to return a video frame cancelling this operation" men jeg har gått inn på edit - preferences - general og på memory på den nederste.

 

Noen som vet hva som kan gå galt?

 

Info: jeg får også info om at det er lite system memory, men jeg lagrer filmen på harddisk D.(der har jeg 129 GB ledig) (men musikken og klippene er på C... har dette noe med saken å gjøre?)

 

Håper på svar.

Endret av Tildaa
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg holder på å redigere en 1,5 timers lang film fra da jeg var i London. Jeg redigerer med premiere pro CS3, men hver gang jeg skal eksportere den går det galt, det står "application to return a video frame cancelling this operation" men jeg har gått inn på edit - preferences - general og på memory på den nederste.

 

Noen som vet hva som kan gå galt?

 

Info: jeg får også info om at det er lite system memory, men jeg lagrer filmen på harddisk D.(der har jeg 129 GB ledig) (men musikken og klippene er på C... har dette noe med saken å gjøre?)

 

Håper på svar.

Det kan kanskje være et de midlertidige filene som Premiere oppretter ikke får plass på C-harddisken din. Ellers vet jeg ikke, dette er kanskje noe du må kontakte Adobe direkte om. Har du forresten googlet det?

 

Du kan jo se her, eller her eller her.

 

Ikke minst, hva er eksport-innstillingene dine?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
  • Krozmar avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...