Gå til innhold

hvordan fremkalle bilder sjøl?


Anbefalte innlegg

Hei.

har arvet et gammelt kamera med linsene 400mm, 35mm og 135mm husker ikke navnet akkurat nu men kommer nok på det etter vært...

 

kameraet bruker 35mm film og jeg lurte på hvordan man fremkalle bilder. Hva trenger jeg av utstyr og div.

 

takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør først og fremst starte med et kurs.

 

Så må du skaffe deg tilgang til et mørkerom. Enten gjennom en fotoklubb som har sånt, eller du må lage et selv. Og til det trenger du et helt mørkt rom, diverse kjemikalietanker og riktige kjemikalier, en eller annen måte å bli kvitt kemikaliene på forsvarlig vis, utstyr for å kopiere fra film til papir...ja, du trenger en god del utstyr og en god del kompetanse. Men hvis du får til alt det så er det faktisk ganske artig i mørkerom...

Lenke til kommentar
Hvor mange mm-linser du har er ganske lite relevant på hvordan du fremkaller bilder. Hvordan filmrull du har derimot, er ganske relevant. Tror det er ganske få som kan hjelpe deg med dette før du gir noe informasjon om filmrullene du bruker.

 

Men denne linken kan kanskje hjelpe deg? :)

 

 

Skal vi se. har ikke startet og ta bilder enda med film men hadde tenkt og kjøpe Ilford Delta 100 120 svart kvitt film hvis den passer til kameraet mitt.....

Lenke til kommentar
Hvor mange mm-linser du har er ganske lite relevant på hvordan du fremkaller bilder. Hvordan filmrull du har derimot, er ganske relevant. Tror det er ganske få som kan hjelpe deg med dette før du gir noe informasjon om filmrullene du bruker.

 

Men denne linken kan kanskje hjelpe deg? :)

 

 

Skal vi se. har ikke startet og ta bilder enda med film men hadde tenkt og kjøpe Ilford Delta 100 120 svart kvitt film hvis den passer til kameraet mitt.....

 

 

jeg bruker dette kameraet:

 

Konica Autoreflex T3N (1975 – 1978)

Lenke til kommentar

Kameraet benytter 135mm film.

Ilford 100 120 er en 120-film og passer ikke kameraet.

 

135-film finnes i mange varianter; Negativ film, dias (positiv) og svart-hvit. Både farvefilm og sort-hvit kan være laget for forskjellige kjemikalier. Farvefilm er følsom for hele det synlige spekteret mens sort-hvitt normalt er lite følsomt for rødt. Dermed kan håndteringen av sort-hvitt film være langt enklere (kan håndteres i et mørkt rom med svak rød belysning. Tilsvarende for kopiering. Sort-hvitt papir er lite følsomt for rødt og dette bestemmer belysningen i mørkerom.

Lenke til kommentar
hadde tenkt og kjøpe Ilford Delta 100 120 svart kvitt film hvis den passer til kameraet mitt.....

 

Den vil ikke passe, dersom du hadde rett i det du skrev i første posten om at kameraet bruker 35mm film. 120 er 6 cm bred og har ikke perforeringer i kanten.

 

da passer denne vell

Ilford Delta 100 135-36

hvis ikke

er det noen som kan anbefale en god 35mm svart kvitt film???

Lenke til kommentar
Du bør først og fremst starte med et kurs.

 

Så må du skaffe deg tilgang til et mørkerom. Enten gjennom en fotoklubb som har sånt, eller du må lage et selv. Og til det trenger du et helt mørkt rom, diverse kjemikalietanker og riktige kjemikalier, en eller annen måte å bli kvitt kemikaliene på forsvarlig vis, utstyr for å kopiere fra film til papir...ja, du trenger en god del utstyr og en god del kompetanse. Men hvis du får til alt det så er det faktisk ganske artig i mørkerom...

 

Det tenkte jeg ikke på. your smart :D

det finnes en fotoklub i tromsø. kan sende inn forespørsel til de og høre.

Lenke til kommentar
hadde tenkt og kjøpe Ilford Delta 100 120 svart kvitt film hvis den passer til kameraet mitt.....

 

Den vil ikke passe, dersom du hadde rett i det du skrev i første posten om at kameraet bruker 35mm film. 120 er 6 cm bred og har ikke perforeringer i kanten.

 

da passer denne vell

Ilford Delta 100 135-36

hvis ikke

er det noen som kan anbefale en god 35mm svart kvitt film???

 

Kodak tri-x er en grei film

http://tinyurl.com/osjn7v

Det finnes flere filmtyper på markedet og du vil bli anbefalt forskjellige, prøve flere forskjellige filmer og finn din favoritt. Jeg jobber med det enda (etter ca 1år)

 

Erfaring er ikke så veldig viktig. Jeg har ingen erfaring men skaffet meg den med å lese bøker og se toturials på nett/youtube. Men du må forvente deg at du gjør noe feil, men det er slik du lærer.

 

Det du trenger for å fremkalle filmen er:

Fremkallings tank

Målebeger (2 stk er greit å ha)

Kjemikalier. Fremkaller og fiks.

Mørkt rom eller en "mørkeromsbag"

termometer.

 

Når filmen er fremkalt kan du enten scanne den eller kopiere den i et mørkerom. til det trenger du:

Forstørrer

3 kar/baljer

kjemikalier, fremkaller, stop og fiks.

papir.

mørktrom

lys til mørkerommet, gult, grønt eller rødt.

 

Det enkleste og billigste er nok å scanne dem, men det er mye kjekkere å kopiere dem selv.

 

EDIT:

Ellers så vil jeg anbefale Efke

http://tinyurl.com/pqgbca

Har fremkalt 2 stk denne mnd. med gode resultat. utgåttfilm er ikke nødvendig å la være å kjøpe.

Endret av PhotobyOddgeir
Lenke til kommentar
hadde tenkt og kjøpe Ilford Delta 100 120 svart kvitt film hvis den passer til kameraet mitt.....

 

Den vil ikke passe, dersom du hadde rett i det du skrev i første posten om at kameraet bruker 35mm film. 120 er 6 cm bred og har ikke perforeringer i kanten.

 

da passer denne vell

Ilford Delta 100 135-36

hvis ikke

er det noen som kan anbefale en god 35mm svart kvitt film???

 

 

 

Kodak tri-x er en grei film

http://tinyurl.com/osjn7v

Det finnes flere filmtyper på markedet og du vil bli anbefalt forskjellige, prøve flere forskjellige filmer og finn din favoritt. Jeg jobber med det enda (etter ca 1år)

 

Erfaring er ikke så veldig viktig. Jeg har ingen erfaring men skaffet meg den med å lese bøker og se toturials på nett/youtube. Men du må forvente deg at du gjør noe feil, men det er slik du lærer.

 

Det du trenger for å fremkalle filmen er:

Fremkallings tank

Målebeger (2 stk er greit å ha)

Kjemikalier. Fremkaller og fiks.

Mørkt rom eller en "mørkeromsbag"

termometer.

 

Når filmen er fremkalt kan du enten scanne den eller kopiere den i et mørkerom. til det trenger du:

Forstørrer

3 kar/baljer

kjemikalier, fremkaller, stop og fiks.

papir.

mørktrom

lys til mørkerommet, gult, grønt eller rødt.

 

Det enkleste og billigste er nok å scanne dem, men det er mye kjekkere å kopiere dem selv.

 

EDIT:

Ellers så vil jeg anbefale Efke

http://tinyurl.com/pqgbca

Har fremkalt 2 stk denne mnd. med gode resultat. utgåttfilm er ikke nødvendig å la være å kjøpe.

 

Bra Info takker :D

Endret av skuffx
Lenke til kommentar
Det enkleste og billigste er nok å scanne dem, men det er mye kjekkere å kopiere dem selv.

ka du anbefale av scanner som ikke koster så veldig mye. max pris kansje opp til 6000.-

 

Epson V500 skal være bra.

V700 ligger under 6000 og er enda bedre. men jeg tror V500 er bra nokk. Mange av fotografene på foto.no og akam.no mm. bruker V500.

Lenke til kommentar

Det finnes også c-41 sort/hvit filmer også. Disse kan du få fremkalt i de fleste fotobutikker. Så kan du scanne de selv etter fremkalling.

 

Kodak bw400

ilford xp2

 

Kanskje det kan være lurt å starte slik for å bli kjent med kamera og scanner. Så kan man senere se på de forskjellige filmene finne ut hva man ønsker å benytte.

Lenke til kommentar

Det viktigste er vel at det er bare å prøve. Jeg brukte lang tid på å lese mye info om framkalling av sorthvitt-film, men med så mange forskjellige framkallere og filmer og fixer og ting og tang som man blir anbefalt så ble jeg rimelig forvirret. Derfor ble det bare til at jeg valgte en standard framkaller som var rimelig (fomadon r09) og brukte dassen som mørkerom. Resultatet var over all forventning, og nå føler jeg det er lettere å forstå all infoen man finner fordi jeg har skjønt at det i all hovedsak er veiledende og at jeg kan prøve meg fram for å finne en kombinasjon jeg liker selv.

 

Så lenge du har grei kontroll på temperaturen og tiden så er det bare å kjøre på. Jeg har Epson V500 scanner som gjør jobben godt, og hvis du velger å gjøre det slik så er det igrunnen veldig lite utstyr som kreves. En fremkallertank og et termometer i tillegg til kjemien er alt som skal til. :yes:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
Kameraet benytter 135mm film.

Ilford 100 120 er en 120-film og passer ikke kameraet.

 

135-film finnes i mange varianter; Negativ film, dias (positiv) og svart-hvit. Både farvefilm og sort-hvit kan være laget for forskjellige kjemikalier. Farvefilm er følsom for hele det synlige spekteret mens sort-hvitt normalt er lite følsomt for rødt. Dermed kan håndteringen av sort-hvitt film være langt enklere (kan håndteres i et mørkt rom med svak rød belysning. Tilsvarende for kopiering. Sort-hvitt papir er lite følsomt for rødt og dette bestemmer belysningen i mørkerom.

 

 

dette gjelder ikke hvis det er pnkromatisk film, som er følsom for mer eller mindre alt lys

 

anbefaler totalt mørke ved lading av film til fremkallertanker

når det derimot gjelder papirkopier så finnes det papir som tåler brunt(orange) lys og andre som tåler bare rødt.

 

Anbefaler sterkt ett kurs eller ihvertall noen timer med lesing på nett (han derre google vet masse)

og det er ganske mye info på photo.net

Lenke til kommentar
Det viktigste er vel at det er bare å prøve. Jeg brukte lang tid på å lese mye info om framkalling av sorthvitt-film, men med så mange forskjellige framkallere og filmer og fixer og ting og tang som man blir anbefalt så ble jeg rimelig forvirret. Derfor ble det bare til at jeg valgte en standard framkaller som var rimelig (fomadon r09) og brukte dassen som mørkerom. Resultatet var over all forventning, og nå føler jeg det er lettere å forstå all infoen man finner fordi jeg har skjønt at det i all hovedsak er veiledende og at jeg kan prøve meg fram for å finne en kombinasjon jeg liker selv.

 

Så lenge du har grei kontroll på temperaturen og tiden så er det bare å kjøre på. Jeg har Epson V500 scanner som gjør jobben godt, og hvis du velger å gjøre det slik så er det igrunnen veldig lite utstyr som kreves. En fremkallertank og et termometer i tillegg til kjemien er alt som skal til. :yes:

 

Lykke til!

 

Det er nettopp dette som er det beste med fremkalling, du finner ut av noen veiledende tider, lærer grunnprinsippet, tar noen testruller og PRØVER.

 

En god fremkaller er forøvrig Agfa Rodinal, hvis den fremdeles finnes... i norge er det vel fotoimport som har det største utvalge av papir, film og kjemikalier.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som jeg tidligere har nevnt burde vi hatt en sticky tråd i forumet som går på fremkalling for de som er nye i gamet. Spørsmålet om hvordan man kommer i gang går igjen ganske ofte.

 

Men støtter tipset om mørkeromsbag! Da slipper du å måtte oppdrive et helt mørkt rom. Veldig kjekt.

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...