Gå til innhold

Refleksjon: Skaff deg et liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- "Hei, mitt navn er pekle, og jeg spiller ikke mer"

- "Velkommen pekle!"

 

 

 

 

Men seriøst; eg opplevde i forrige veke å få høyre av ein übergeek (seriøst inne i Linux/Open Source - puslar med pc'en 10-12 timar dagleg, inkludert helg) at han oppfatta speling som skikkeleg lamt og fordummande. Han ville mykje heller grave seg inn i kildekode enn å kaste bort tida på vås. Jauda, greit nok det, men det illustrerer at det ikkje er berre 'normale' folk som meiner at enkelte burde 'skaffe seg eit liv'.

 

Kvar enkelt sitt liv!

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Jeg har vært "gamer" siden jeg var ca. 10-12 år (ca) og er nå 28. Etter min mening har hobbyen min faktisk blitt mye mere stueren de siste 10 årene. Etter at Spillkonsollene kom inn i stua, og spilling ikke var forbeholdt "geeks" så har flere og flere forstått gleden ved det.

 

Nå er det flere og flere som forstår at dataspilling er en hobby, både for voskne og barn. Se hvor mange spill som blir laget for barn samenlignet med voksne. Det er helt klart at målgruppen for spilldesignere i dag er voksne mennesker (det er jo der pengene ligger).

 

For meg som liker MMORG spill er det desverre et større problem med alle drittungene som spiller enn de voksne. Og spill som C&C generals har jeg droppa å spille online i det hele tatt. Årsaken til DET ligger i utrykket "skaff deg et liv". Det er MANGE tenåringer som har problemer med å finne sin sosiale tilhørighet (sånn er det med tenåringer og pubertet etc..). For disse blir spillene mye mere enn en hobby, det blir faktisk et liv. Og så blir dem da også jævli flinke... Hvordan skal JEG klare å konkurrere med en 14-åring som spiller 7-8 timer dagen?

 

Men tilbake til MMORG... Der er problemet at mange avdisse fjortissene som ikke klarer å hevde seg i virkeligheten (og som har gjort dataspillet til sin virkelighet) er direkte ufyselige på nettet. Fordi de der kan gjøre alt de ikke tør gjøre i virkeligheten. Og det de ikke klarer å fatte er jo at selv om det er et spill (og en hobby), så er det et sosialt aspekt. De farer da fram totalt egositisk for å bli BEST. Det er det eneste som teller, førstemann til level 100 med det beste utstyret. Dermed blir det som i utgangspunktet er en koselig hobby for oss voksne ødelagt av irriterende snørrunger.... (Disclaimer: Dette gjelder absolutt IKKE alle tenåringer =) Problemet er at dem som går inn for å ødelegge vises så ekstremt tydelig).

 

Også har jeg merket ett stort problem i det siste halve året.... Mange som spiller mister kontrollen over virkeligheten. Avskjedsbrev etc. som kommer når dem slutter spillet avslører at de faktisk skal på avvenning! Vi snakker om at spillingen tar såpass over at de ødelegger sitt virkelige liv, og sine virkelige venner for spillet og vennene de har online. Og DER kommer utrykket "skaff deg et liv" til syne. Her har vi en hobby der du kan skaffe deg et "virtuelt liv" på datamaskinen. Et liv der de daglige problemene, både fysisk og psykisk, kan glemmes. Her er man ikke en arbeidsledig stakkar med depresjoner, men en helt som redder verden flere ganger daglig. En person som "n00bs" og kompiser ser opp til. Det er som superhelten som er stakkarslig nerd på dagen, men superhelt om natten. Hvilken virkelighet tror du er mest tiltrekkende?

 

Oki, det ble masse rart på en gang, jeg håper det er en tråd der inne i alt. Men det er ivertfall mine 50 øre =)

 

Mvh.

Ketil

Lenke til kommentar
Hmm...

 

Der er problemet at mange avdisse fjortissene som ikke klarer å hevde seg i virkeligheten (og som har gjort dataspillet til sin virkelighet) er direkte ufyselige på nettet. Fordi de der kan gjøre alt de ikke tør gjøre i virkeligheten.

 

Mvh.

Ketil

 

Vel inronisk nok sleper de med seg dette i virkeligheten også. Har blitt paff over hvordan unger oppførere seg mot oss voksne mennesker. Spydig, frekk og alt vitere. Må minne om dette ikke er 3 gode ting for de som føler seg truffet.

Lenke til kommentar
Hmm...

 

Der er problemet at mange avdisse fjortissene som ikke klarer å hevde seg i virkeligheten (og som har gjort dataspillet til sin virkelighet) er direkte ufyselige på nettet. Fordi de der kan gjøre alt de ikke tør gjøre i virkeligheten.

 

Mvh.

Ketil

 

Vel inronisk nok sleper de med seg dette i virkeligheten også. Har blitt paff over hvordan unger oppførere seg mot oss voksne mennesker. Spydig, frekk og alt vitere. Må minne om dette ikke er 3 gode ting for de som føler seg truffet.

Hehe... Da flyter vi over på diskusjonen om oppdragelsen som dagens 15-16'åringer har fått... Og det er en HELT annen diskusjon :D

 

Mvh.

K.

Lenke til kommentar

Btw! Et lite spørsmål til Tove Michaelsen: Er det kanskje forskjeller å spore mellom jenter og gutter her? Vi guttene som er 25-30 har jo nesten alle spillt spill en eller annen gang i livet. Men jentene har jo stort sett kommet inn som "gamere" de siste 4-5 årene. Er det kanskje forskjeller på hvordan jenter reagerer og gutter? Spesielt når "gamer" faktisk er en jente selv?

 

Jeg har my oftere fått rynking på nesen av jenter når jeg sier at hobbyen min er dataspill enn av gutter (eller kvinner og menn da :D ). Og jeg kan bare tenke meg en kvinne som sier dette til sine veninder kan få en HELT annen reaksjon enn det vi menn får... Menn "skal" jo liksom leke litt de... Skjønner?

 

Mvh.

K.

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel som tar mye på kornet. Spilling er for de fleste en hobby som så mye annet, hverken mer eller mindre.

 

Men som mange er inne på, det er fremdeles en del 'fordommer' mot dataspilling - hvis du treffer en film- eller musikkidiot (som jo er nerder i sin egen lille verden) så er det greit - vedkommende er faktisk litt fascinerende synes mange, men treffer du en som bare prater data/spill så er han fort stemplet som en idiot. :)

 

Er dog enig med Svupp: Alt med måte - å fjerne seg fra/gi blaffen i hverdagens problemer ved å være en 'helt' (gjerne online) og la spilling ta over store deler av livet ditt er selvfølgelig ikke bra.

Lenke til kommentar

Flott artikkel og genialt skrevet.

 

Dette er noe som mange "har problemer med", hvis man har PC osv. som hobby, blir det ikke akseptert av de som ikke er så involvert i spilling.

Jeg spiller veldig mye, driver med PC og hardware nesten hele tiden og mine samtaler handler ofte om skjermkort og drivere (for å sette det på spissen). Lenge har jeg hatt PC og spilling som hobby, men jeg har også vært med på fotball for å holde kroppen i form samt litt hjelping på gården. Det verste jeg vet er å kritisere livstilen til andre personer, de har valgt den og de lever slik de ønsker. Selvfølgelig finns det unntak, som prostituerte og narkotia, men det er litt hinsides vårres allmenbegrep av livstil i denne sammenhengen.

Ennå har folk "noia" over PC og dets innhold, men fler og fler aksepterer det og livstilen som mange har, hvis noen kommer og kritiserer Proff-spillere, så spørr jeg hva som er galt med over en million i lønn og sikret framtid p.g.a sin kjendis-status? (Slayers`BoXerS`, AMD ElkY, Nazgul osv)

Men er vår livsstil så mye verre enn andre sine? Kanskje vi sitter i flere døgn i strekk uten å dusje i løpet av det døgnet, men det finns verre ting.

Å drikke seg full hver helg + onsdag er ikke akkurat så anbefalt, pluss liggetur i fylla kan ofte gi helt uante konsekvenser.

 

Moped og bil som hobby dreper mer enn PC'en, før man kritiserer noe, så burde man kanskje tenke over alternativene til de andre hobbyene ungdom har. Ved tanke på den litt eldre generasjonen så er det mye mer bannlyst å spille, hvis venner ikke aksepterer vanene og hobbyene dine, så er de ikke så veldig noe til venn.

Og til slutt vil jeg gjerne opplyse at alle, ja alle, vil i fremtiden ha bruk for PC. Og da er det ikke vi som har problemer, det er dem som nektet å bruke PC fordi dem syntes det var teit og unødvendig, flere og flere vil lære seg dette og slutte med mobbingen av oss "nerder". Hvis de mobbet da. :)

Lenke til kommentar

At det finnes noen som mister kontrollen er helt klart. Men når det gjelder spilling, så er det så lett å krisemaksimere - uten å ta i betraktning de veldig mange som bare inkorporerer hobbien i livet selv. På samme måte som de fleste klarer å sjonglere fotball, jobb og familie - selv om noen ekteskap ryker på grunn av det samme.

 

Jeg drikker vin jeg. Er jeg da alkoholiker fordi det finnes noen som ikke klarer å styre inntaket sitt?

 

Når det gjelder 14 åringer og nettet - Et must for ethvert MMRPG er en ignorèr-funksjon. En lite klikk, og bort med all tekst og tale, og i de beste spillene forsvinner også karakteren :)

 

Btw! Et lite spørsmål til Tove Michaelsen: Er det kanskje forskjeller å spore mellom jenter og gutter her? Vi guttene som er 25-30 har jo nesten alle spillt spill en eller annen gang i livet. Men jentene har jo stort sett kommet inn som "gamere" de siste 4-5 årene. Er det kanskje forskjeller på hvordan jenter reagerer og gutter? Spesielt når "gamer" faktisk er en jente selv?  

 

Mvh.

K.

 

Ja, det er nok stor forskjell. Jeg har spilt data-spill i 5-6 år. I denne tiden har jeg ikke EN gang møtt på andre jenter/kvinner som spiller, andre steder enn på nettet. Mine venninner spiller ikke, og synes det er litt sært. Jeg tror en hvilken som helst annen hobby - og jeg ville møtt større forståelse ;)

 

Jeg tror også at dette vil forandre seg med tiden.

Lenke til kommentar

Ops, glemte visst å ta med jenter i det jeg skrev isted. :oops:

 

 

Men uansett, jenter i alle aldri har "ikke lov" til å spille ser det ut som, det er på en måte bannlyst. Det finns klaner med jenteseksjoner, greit, men da er dem for det meste for PR eller maskot. Selvfølgelig finns det unntak som f.eks Schroet Kommando, E-Sports United osv, men dette er mer profesjonelt enn naboklanen som tilfeldigvis har en av kjærestene sine i lineupen.

Har lyst å si at det burde bli fler og fler jenter som spiller, men dette er "umulig" ved tanke på at spillene blir "konfigurert" til oss gutter. Adventure spill og RPG er kanskje noen utstikkere. Jeg sier ikke at jenter ikke liker andre spill, men vil tro at det er det de fleste jenter liker. Liker RPG og adventure bedre enn de andre kategoriene, men det er litt vanskelig å konkurrere om hvem som kan runde FF7 på kortest tid i en compo, ;) Og det er jo greit å komme på LAN og være littegrann god. :)

Til slutt vil jeg si at jenter (kanskje lite av dem her på forumet :/) som har lyst å spille og ikke tør p.g.a sine venner, så spill uansett! Dem vil kanskje syns at det er artig også etter hvert. Etter dem har kommet over "spille? PC? PS2? Xbox?, jente..er det noe som feiler deg?" holdningen. :)

Lenke til kommentar
hvis du treffer en film- eller musikkidiot (som jo er nerder i sin egen lille verden) så er det greit - vedkommende er faktisk litt fascinerende synes mange, men treffer du en som bare prater data/spill så er han fort stemplet som en idiot. :)

Klart dette er et poeng, men jeg vil likevel påstå at det intellektuelle grunnlaget i filmene majoriteten av filmnerdene ser, er mer solid enn det er i spillene majoriteten av spillnerdene spiller.

 

Filmnerder er etter min erfaring ikke mest opptatt av de "gøye" filmene på samme måte som spillnerder ofte først og fremst er opptatt av å ha det "gøy".

 

Vive la aventure!

Lenke til kommentar

enkelte personer er fanatisk interessert i data -> nerder,

enkelte personer er fanatisk interessert i fotball -> fotballidioter

enkelte personer er fanatisk interessert i fantasy, rpg, tegneserier, klær,

musikk, film, hi-fi osv.

 

samme grad av lidenskap, bare forskjellig objekt som er målet for

liden(el. gal-)skapen.

 

har f.eks en kompis som i løpet av en helg gjerne ser 4-5 fotballkamper +

at han gjerne ser et 2-3 til i løpet av uken og spiller aktivt selv.

 

...verre for meg (el. kona), siden jeg er fantatisk interessert i data, fotball, fantasy og musikk

:D

Lenke til kommentar

Gratulerer med en godt skrevet artikkel Tove!.. Mere slik:)

 

Tenkte jeg skulle legg til litt på diskusjonen angående MMORPG's. Jeg har spilt disse spillene i flere år nå.. husker faktisk ikke når jeg startet. Men det var med US Everquest release et eller annet år:). Har møtt en enorm mengde med forskjellige folk gjennom disse spillene. Når det er snakk om jenter og dataspill så er vel Everquest og andre MMORPG's de spillene som har flest jenter. Jeg har møtt en mengde amerikanske husmødre som bruker spillet til sin sosiale kontakt plass. De påstår dem rettogslett ikke har tid til og omgås folk fordi dem har unger og husarbeid. Det her er vel et typisk amerikansk fenomen, men det er nok utbrett i europa og resten av verden også. En annen jente spiller type i mmorpgs er kjæresten. De her er det mange av, har selv vært utsatt for fenomenet og det resulterte i innkjøp av en ekstra pc og en ekstra Everquest konto:). Det finnes også en masse 'hardcore' jente gamere som spiller mmorpgs. Når jeg tenker etter så har de beste 'raid' lederne jeg har vært med på vært jenter. Av en eller annen grunn så hører 'd00ds' bedre på en jente enn en oss gutta. Tror interessen bare vil øke hos jentene i årene fremover, og for oss gutta så kan vi spille til vi stuper om av alderdom.

 

Et lite hint til slutt til alle MMORPG freaks som er lei av drittunger som spiller alt for mye. Skaff dere Shadowbane!. Ingen trøtt månedsvis leveling, avansert gameplay, seriøsitet. Guilds tar rett og slett ikke inn useriøse spillere fordi dem ikke kan bidra med noe for guildet og byen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...