Gå til innhold

Er menneskerasen avskum?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva folk synes om rasen vår. Synes dere at vi bare er avskum for alt det fæle vi gjør?

 

Vi har ingen respekt for naturen og bruker opp alt av resurser uten en tanke på alt vi ødelegger, vi myrder og kriger, vi forurenser og får global oppvarming til å komme tidligere og vi skaper en rekke teknologier som kan utrydde alt liv på jorden.

 

Fortjener vi å være her?

 

Vil høre hva folk sier før jeg dumper ut mine egne meninger. ;)

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tanke jeg ofte har tenkt er at vi faktisk ikke har noen andre høytstående vesener å sammenligne oss med. Kanskje om vi hadde sett på andre planeter med liv som er mye lenger frem i utvikling enn oss så ser vi at den "ødeleggelsesfasen" vi er inne i nå er helt naturlig og nødvendig for at utviklingen skal gå videre. At dette er noe som er helt vanlig at skjer med så avanserte vesener som vi er.

 

Men for det så er min mening at vi er noen korttenkte idioter med veldig høyt potensial, og en enda større avgrunn. Om vi fortjener å være her kan vell ingen svare på, hvordan kan en rase gjøre seg fortjent til noe? Gjør vi ikke bare det som ligger i vår natur? Men vi tar oss sannelig retten til å være her.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Mennesker er ikke noe serlig værre enn andre dyr, men det kan virke som hjernen vår har utviklet seg i litt feil ratio, vi fikk inteligense til å forandre omgivelsene våre og lage verktøy.

Men vi fikk kanskje ikke visdomen til å bruke dette helt riktig.

 

Men nå skal de sies at mennesker har blit sakte men sikkert bedre, spesielt de siste 50 årene.

Lenke til kommentar

Mennesket er avskum ja. Det er grunnen til at et anarki aldri vil fungere, folk er egoistiske. Vi tenker innad på oss selv og driter ganske greit i det rundt oss(det finnes selvfølgelig unntak, men så flertallet er slik som det er så hjelper det ingenting)

 

Selv gjør det meg ingenting, jeg er den første til å innrømme at jeg er en meget egoistisk person, jeg er svært lite interessert i de store verdensproblemene, jeg kunne ikke brydd meg mindre om krig, elendighet og sult i andre land. Mitt fokus i livet er å bli rik, og å skape en solid fremtid for meg og min familie.

 

Nå vil mange si at det er slike som meg som er grunnen til at verden er som den er, og ja det stemmer, men det vil ALLTID være slike som meg. Mennekset er bygget på denne måten. Dette er selvfølgelig dumt, men med mindre noen finner opp en hjernevaskingsmaskin som gjør alle til hjernedøde roboter så vil ingenting forandre seg og da ser jeg virkelig ikke poenget med å ikke prøve å gjøre det beste utav livet. Jeg er en livsnyter og jeg er takknemlig for at jeg er født der jeg er og vokst opp med den familien jeg har.

 

Mennesker er ikke noe serlig værre enn andre dyr

Selvfølgelig er vi det. Ingen andre dyr er så egoistiske som mennesker. Dyr bruker instinkter for å overleve, menneskene har muligheten til å tenke over hva vi gjør.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Mennesker er ikke noe serlig værre enn andre dyr

Selvfølgelig er vi det. Ingen andre dyr er så egoistiske som mennesker. Dyr bruker instinkter for å overleve, menneskene har muligheten til å tenke over hva vi gjør.

 

Hadde andre dyr hatt muligheten, tilgangen eller intelektet vi eier idag, så hadde dem nok vært like grådige og egoistiske som oss. Vi bruker også vårt instinkt til å overleve, spre genene og leve komfortabelt, men vi er så kloke og kunnskapsrike at vi kan utnytte dette mye bedre enn andre dyreraser.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Mennsker er ikke noe mer egoistiske enn andre dyr.

Dyr sammarbeider for det meste fordi dem tjener på det, samme med mennesker,

Noen dyr sammarbeider fordi dem faktisk har egene ikke egoistiske følelser.

Dette ser vi feks. i elefanter, men gjett hva, mennesker har også disse følelsene, vi hjelper folk fordi vi blir glade av å gjøre det, ikke noe genetisk vinning i det hele tatt.

 

Alt mennesker gjør finner vi dyr som gjør også, vi tar det bare noen ganger til det ekstreme.

 

Biologisk sett er det ikke noe forskjell på når to sjimpanse klaner slåss og kriger mot hverandre og når hele jorda var del i en verdens krig, samme shit, vi gjør det bare litt større

Lenke til kommentar

Jeg synest ikke vi bare er avskum, men jeg må si det er en stor andel avskum blandt oss.

Det er jo for eksempel snodig at vi ikke kan fordele ressurser litt bedre slik at folk i det minste

ikke sulter ihjel menst andre dør av fedme.

 

Kriger er stort sett ikke berettiget, men så lenge noen har militær makt og misbruker eller viser tegn til at de kan kan komme til å misbruke den. Så vil det alltid brukes ressurser på ting som kan sikre et overtak mot slik maktmisbruk.

 

Dette med om vi fortjener å være her er jo et nokså søkt spørsmål, hvem skal avgjøre det? Det er deprimerende å se alt det vonde som foregår rundt oss som vi mennesker setter i stand, men det

er enda håp om vi samles om samarbeid istedet for å splittes i konkurranse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Syns ikkje mennseske er avskum og heller ikkje meir egoistiske enn dyr, mest sannsynlig mykkje mindre.

 

Jeg synest ikke vi bare er avskum, men jeg må si det er en stor andel avskum blandt oss.

Det er jo for eksempel snodig at vi ikke kan fordele ressurser litt bedre slik at folk i det minste

ikke sulter ihjel menst andre dør av fedme.

 

Kriger er stort sett ikke berettiget, men så lenge noen har militær makt og misbruker eller viser tegn til at de kan kan komme til å misbruke den. Så vil det alltid brukes ressurser på ting som kan sikre et overtak mot slik maktmisbruk.

 

Dette med om vi fortjener å være her er jo et nokså søkt spørsmål, hvem skal avgjøre det? Det er deprimerende å se alt det vonde som foregår rundt oss som vi mennesker setter i stand, men det

er enda håp om vi samles om samarbeid istedet for å splittes i konkurranse.

 

For å peike detta ut til deg, det er ofte dei fattige som blir feite, fordi den billigste maten er ofte den mest usunne.

Lenke til kommentar

My take:

 

Mennesker er organismen (som vi vet om) som gir mest mening til universet. Resten av universet er totalt meningsløst om vi ikke hadde vært her for å nyte det. Ved å være bevisste og intelligente kan vi sette verdi på oss selv og gi oss selv mening. Atomene vi er bygget opp av er ikke bare meningsløs masse lenger. Dyrene på planeten har ikke stort verd i forhold til et menneske. Dette mener stort sett alle bortsett fra vegetarianere mener, selv om jeg ikke kan sette fingeren på nøyaktig hvorfor. Det går vel på at våre hjerner klarer å fatte så ufattelig mye mer. Dyr bruker vel ikke hjernen til stort annet enn å styre kroppen. De kan ikke engang tenke på måten vi kan.

 

 

Global oppvarming er ikke et problem for noen andre enn oss selv. Planeten har vært gjennom dette mange mange ganger før og den har vært uten et ozonlag før og klarte helt fint å blomstre fra det. Dyrearter kan dø ut, men det finnes ikke noe som er mer trivielt enn det. Det ENESTE som er dumt med dyr som dør ut er at vi blir litt triste fordi de så så søte ut. Oppgjennom evolusjonen har milioner på milioner av raser dødd ut. Det er ingen vei utnom.

 

Det samme gjelder for alle andre dumme ting vi forårsaker og. Det er dumt for oss.

 

Mennesket er det mest fantastiske vesenet i eksistens (ekskludert uoppdagete raser på fremmede planeter). Våre store og komplekse samfunn fører til kriger og uenigheter som er uungåelig. Gale mennesker som gjør fryktelige ting er IKKE representativt for rasen. Folk flest ønsker ikke vondt mot noen.

 

Med vår ufattelige evne og vilje til å forstå universet vi lever i har vi kommet fantastik langt innen vitenskapen som gir og langt bedre og mer verdifulle liv. Vi setter like stor pris på universet som vi verdsetter livene våre. Moderne tid har bringt med seg ufattelig utbredelse av kunnskap og vi ser overtro og ondskap falle fra hverandre med hastighet som ingen kunne forutsett. Rasjonalisme og moral tar over for religion, undertrykkelse og diskriminering av mennesker. Det er mye smerte i verden, men det er LANGT mer godt som skjer. Fremtiden er lys.

 

Planeten har vært her i flere milliarder år, og bare se hva vi har klart de siste 200 årene, og bare TENK på hva vi kan klare de 200 neste. Jeg mener vi lever i den beste og mest interesante tiden så langt i menneskets historie. Kunnskapen og og kjærligheten vår er det som gjør oss så utrolige.

 

Man skal selvfølgelig ikke stikke under en stol at det skjer mye dumt som kunne vært unngått om vi ikke var så egoistiske, men sånn er det. Vi har bare ett liv og det gjelder å nyte tiden vi har i dette ufattelige universet på best mulig måte. Jeg elsker å være menneske. Jeg forguder rasen vår. Jeg digger tiden vi lever i. Jeg er glad jeg er en av de som virkelig har vært heldig nok til å bo i velferdslandet Norge.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Jeg ser Zappy har skrevet et langt innlegg, og jeg stiller meg støttende til hans synspunkt. Her er litt av mine tanker:

 

Menneskearten er unik og enestående. Det som virker destruktivt på omgivelsene er bare en konsekvens av vår streben etter å tilpasse verden rundt oss slik at den i best mulig grad beskytter, stimulerer og tilrettelegges våre behov. Noen sier vi er som en pest for kloden fordi vi ikke lever i harmoni med økosystemet rundt, men hvilket formål skulle det tjene om vi levde som dyr, uten mulighet til å påvirke omgivelsene, frem til den dagen naturen selv bukker under?

 

Er det ikke mennesket slik det står nå, med muligheten til å evaluere omgivelsene og tolke dem abstrakt, muligheten til å oppdage sammenhenger i naturen og forstå hvordan verden henger sammen, og ikke minst bruke den kunnskapen til å ta kontroll over og forme tilværelsen etter eget forgodtbefinnende, som er konsekvensen og dermed meningen med den naturlige utviklingen av liv i utgangspunktet?

 

Det vil komme en dag hvor jorden er tilnærmet totalt underlagt menneskets kontroll, hvor det naturlige kretsløpet i naturen er enten direkte eller indirekte formet etter hva som gagner oss best. Vi vil så langt det lar seg gjøre forme jorden rundt oss for å imøtekomme stadig nye behov, men er ikke dette i seg selv en naturlig konsekvens selv om dets foreliggende årsaker utføres med bakgrunn i menneskelig kalkulasjon istedenfor som følge av indirekte og ikke-kvantifiserbare hendelser i naturen?

 

Vår kunnskap om verden rundt oss har gjort det mulig å ta kontroll over prosesser i naturen som ellers bare går sin vante gang for artene som ikke evner å sanse, forstå, tolke og handle tilstrekkelig. Et godt eksempel på dette er smittsomme sykdommer, som forekommer naturlig blant både dyr og mennesker, og har gjort det i millioner av år.

 

Virussykdommen kopper oppsto på naturlig vis for over 16.000 år siden, og har i over 10.000 år ført til epidemier blant det moderne mennesket. Man har tekster opp igjennom historien som forteller om voldsomme epidemier og mange dødsfall, og bare i løpet av det forrige århundret tok kopper livet av 300–500 millioner mennesker alene. Det er flere enn det totale antallet mennesker som døde i både første og andre verdenskrig sammenlagt!

 

Det tidligere nomademennesket kan ikke ha hatt snøring på hvorfor folk døde, når de døde av kopperviruset. I antikken kunne man konstantere at folk døde, men man hadde ikke kunnskaper til å forstå hvorfor. I middelalderen ble det antakeligvis dratt religiøse paralleller til sykdommen, men man begynte å forstå at de som overlevde sykdommen ikke kunne bli smittet en gang til. I renessansen trodde man enda på humoralpatologien og folk døde som fluer. I opplysningstiden prøvde man stort sett å behandle symptomene uten å ha noen forståelse omkring de bakenforliggende årsakene. Mot slutten av 1700-tallet fant man nær sagt ved en tilfeldighet ut at om man ble smittet med den langt mildere sykdommen kukopper, ble man i ettertid immun mot de langt mer dødelige koppervirusene. Denne kunnskapen ble videreutviklet til en vaksine og man startet å vaksinere mennesker. Til tross for dette herjet sykdommen som aldri før på 1800-tallet, og det var ikke før mot begynnelsen av 1900-tallet at man begynte å få kontroll på situasjonen i USA og vest-Europa. I store deler av verden var det fortsatt ingen vaksinasjonsmuligheter og folk døde som aldri før. På 50-tallet ble det satt i gang omfattende globale vaksinasjonsprogrammer, og i 1980 kunne man lese i avisene at kopperviruset var blitt totalt utryddet fra det naturlige omløp.

 

I dag jobber man med å utrydde flere tilsvarende sykdommer, og det står som en av menneskets aller største triumfer. Selvsagt kan man argumentere for at sykdom er en naturlig kontrollmekanisme av bestanddeler. Jeg mener at bekjempelsen av slike "naturlige hindre" for økt befolkningsvekst er nødvendige for å nettopp kunne opprettholde høye befolkningstall. Mange mener jordens problemer løses om vi reduseres i antall, men jeg tror tvert i mot at menneskets eksplosive teknologiske fremskritt den siste tiden skylles den dramatiske befolkningsveksten, såvel som at befolkningsveksten skylles de teknologiske fremskrittene. Jeg mener og tror det er en vekselvirkning i antallet mennesker og utviklingen av nye tanker, ny kunnskap og ny forståelse.

Lenke til kommentar

Joda, mennesket har fått til og vil få til fantastiske ting. Men er rimelig sikker på at i universet sett under ett er vi særdeles patetiske - mindre avanserte enn maur. Å tro noe annet virker nesten arrogant på meg.

 

Det som er så synd er at sannsynligvis vil ingen i denne tråden leve lenge nok til at menneskeheten oppdager/møter en mer avansert rase. Selv om noen skulle vite om oss, hvem ville vel giddet besøke denne kaotiske, skitne filleplaneten? Vi enestående mennesker kan være Melkeveiens melkemenn, en utdøende, uinteressant rase.

Lenke til kommentar
Joda, mennesket har fått til og vil få til fantastiske ting. Men er rimelig sikker på at i universet sett under ett er vi særdeles patetiske - mindre avanserte enn maur. Å tro noe annet virker nesten arrogant på meg.

 

Det som er så synd er at sannsynligvis vil ingen i denne tråden leve lenge nok til at menneskeheten oppdager/møter en mer avansert rase. Selv om noen skulle vite om oss, hvem ville vel giddet besøke denne kaotiske, skitne filleplaneten? Vi enestående mennesker kan være Melkeveiens melkemenn, en utdøende, uinteressant rase.

Jeg tror det er sannsynlig at andre intelligente raser hadde hatt lik interesse i å møte oss som vi har i dem. Om det er nyskjerrige vesen så har vi utrolig mye å tilby. Men som du sier, we'll never know.

Lenke til kommentar

liker denne, jeg :)

One evening an old Cherokee told his grandson about a battle that goes on inside people.

He said, "My son, the battle is between two "wolves" inside us all.

One is Evil. It is anger, envy, jealousy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment,

inferiority, lies, false pride, superiority, and ego.

The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion and faith."

The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather:

"Which wolf wins?"

The old Cherokee simply replied, "The one you feed."

 

mennesket har potenisale til å være både engler eller demoner. kampen mellom godt og ondt kommer nok aldri til å ende så lenge mennesket eksisterer i sin nåværende form. til tross for at det er mye lidelse og ondskap i verden, så er det også mye godt. men det er ikke rart vi ser dystert på det når man ser på hvordan nyhetsbildet framstiller verden og mennesket. de dårlige sidene ved menneske ser ut til å overskygge de gode sidene.

Lenke til kommentar
liker denne, jeg :)

One evening an old Cherokee told his grandson about a battle that goes on inside people.

He said, "My son, the battle is between two "wolves" inside us all.

One is Evil. It is anger, envy, jealousy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment,

inferiority, lies, false pride, superiority, and ego.

The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion and faith."

The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather:

"Which wolf wins?"

The old Cherokee simply replied, "The one you feed."

 

mennesket har potenisale til å være både engler eller demoner. kampen mellom godt og ondt kommer nok aldri til å ende så lenge mennesket eksisterer i sin nåværende form. til tross for at det er mye lidelse og ondskap i verden, så er det også mye godt. men det er ikke rart vi ser dystert på det når man ser på hvordan nyhetsbildet framstiller verden og mennesket. de dårlige sidene ved menneske ser ut til å overskygge de gode sidene.

 

Well said. Meget bra "dikt" eller hva du skal kalle det.

 

Hadde andre dyr hatt muligheten, tilgangen eller intelektet vi eier idag, så hadde dem nok vært like grådige og egoistiske som oss. Vi bruker også vårt instinkt til å overleve, spre genene og leve komfortabelt, men vi er så kloke og kunnskapsrike at vi kan utnytte dette mye bedre enn andre dyreraser.

 

Ja selvfølgelig, poenget mitt er jo at det kun er vi som har det intellektet som skal til for å skape elendighet. Alt annet i naturen har en fin flyt, det er kun menneskenes innflytelse som kommer og ødelegger den perfekte naturen.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Tilnærmet perfekt da ;) Det er jo liten tvil om at kloden hadde hatte en ganske mye lengre levealder om vi mennsker ikke bebodde den.

 

Veit du det, eller trur du det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...