Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Audi RS4 stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg bil etter studiene(2010) og ønsker en stasjonsvogn.

Er det noen som kan gi meg nyttig tips dersom valget blir Audi RS4?

For eksempel:

- Problemer med motor?

- ______=______ turbo?

- ______=______ rust?

- Forikringskostnader?

- Har du praktisk eller teoretisk erfaring/kunnskap med/om RS4 stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringskostnadene kan du i hvert fall regne med at er skyhøye, få selskap som har lyst til å ta i denne bilen. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men siden du skriver du er student regner jeg med at du ikke har rundet 30 enda, og da kan du nok regne med store innhugg i lommeboken for å få forsikring, om du i det hele tatt kan få noe annet enn ansvarsforsikring på denne.

 

Du skriver ikke hvilken modell du tenker på så da går jeg utifra at du tenker på B5 med 2,7T motoren. Bilen er vel egentlig ikke kjent for å ha noe spesielle problemer, men du kan jo regne med at en brukt bil av denne typen er kjørt ganske hardt til tider. Bruk sunn fornuft og ta bilen på en tilstandskontroll før et eventuelt kjøp. Service og byttedeler koster enormt mye på denne typen bil.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Forsikringskostnadene kan du i hvert fall regne med at er skyhøye, få selskap som har lyst til å ta i denne bilen. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men siden du skriver du er student regner jeg med at du ikke har rundet 30 enda, og da kan du nok regne med store innhugg i lommeboken for å få forsikring, om du i det hele tatt kan få noe annet enn ansvarsforsikring på denne.

 

Du skriver ikke hvilken modell du tenker på så da går jeg utifra at du tenker på B5 med 2,7T motoren. Bilen er vel egentlig ikke kjent for å ha noe spesielle problemer, men du kan jo regne med at en brukt bil av denne typen er kjørt ganske hardt til tider. Bruk sunn fornuft og ta bilen på en tilstandskontroll før et eventuelt kjøp. Service og byttedeler koster enormt mye på denne typen bil.

 

Forsikring = dyrt og er noe eg vil undersøke nærmere med aktuelle forsikringsselskap.

 

Er ikke så kjent med de forskjellige modellen til RS4 stasjonsvogn. Har søkt på

finn.no

motorbørsen.no

autodb.no

for å finne ut litt om prisklasse og utstyr i bilen. Min prisklasse vil ligge rundt 500 000,- og ikke noe særlig mer. Disse sidene viser meg års modeller fra 2001 som kan ligge innenfor denne prisklassen.

 

Men hva skiller mellom B5 – B6 – B7 ?

Lenke til kommentar

Til Bushnell

 

Kostnader med vedlikehold er noe som en ikke ønsker men må betale for at bilen skal være driftssikker og forebygge mot andre skader og slitasjer på bilen. Er det bare å lukke øyne, krysse fingre og håpe på at det ikke skjer noe med bilen pga av slitasje?

 

Vet du hvilke deler som er vanlig å skifte i løpet av 1 eller 2 år?

Hvor ofte bør man ha service på bilen?

 

Ser i diverse annonser at turbo er skiftet ut og nesten som ny. Bilen er 2001 mod dvs 8år. Hvor lenge tror man den skal holde?

Endret av ksflisnes
Lenke til kommentar

Vil du gjøre den litt mer økonomiske varianten kan du heller kjøpe en S4 2,7T. Nå er jeg usikker på hva deler til en RS4 koster, men regn med at det er ekstremt dyrt. For å ta et eksempel koster det fort 30.000 å bytte bremseskiver og klosser på en Audi RS2, forgjengern til RS4, selv om denne riktignok har Porsche-bremser.

 

Service koster som regel mer på verstingmodellene også, så om du skal ta denne på merkeverksted blir det nok fort 15-20.000, kanskje mer for en stor service.

 

B5-B7 er karroseribetegnelsene.

B5 er den eldste RS4-en, med en 2,7 liters motor med to turboer og 380 hester. Denne kom kun i stasjonsvogn og ble laget i år 2000-2001.

B6 hadde ingen RS4-versjon.

B7 fikk du både i cabriolet, sedan og stasjonsvogn. Ble laget fra 2006 til 2008. Motoren i denne er en 4,2 liters V8 (uten turbo) med 420 hester.

B8 RS4 kommer vel om et års tid.

Lenke til kommentar

Turboene skal i grunnen ikke ryke, men det som er problemet med RS 4 att de som regel er chippet, og kanskje gjort litt andre ting, da kan turboen fort ryke.. Og da har du fort en kostbar jobb om du ikke kan gjøre det selv, for da må hele motoren ut og når en turbo ryker skal en visst helst bytte begge noe jeg skjønner godt. Og bare turboene koster sikkert 20-30 lapper. Derfor ville jeg sett etter en som er orginal og ikke chippet. Ellers er det jo di vanlige slitedelene, hvor mye du må gjøre i løpet av 1-2 år kommer helt ann på hva som er gjort på forhånd.. Er du heldig kan du komme unna med nesten bare olje og oljefilter bytte.. Uheldig kan du risikere turbo bytte, reimbytte, bremseskriver og klosser, foringer osv.. Men for all del, behandler en bilen pent og tar vare på den, er det ikke sikkert rs 4 er så ille å ha :)

 

Men etter mitt budsjett hadde jeg valgt A6 2,7 biturbo :)

Lenke til kommentar

Derfor ville jeg sett etter en som er orginal og ikke chippet.

 

Det er et godt poeng. Ønsker helst å kjøpe bilen av en entusiast. Altså en som har tatt godt vare på bilen og ikke herjet med den slik som en kan se av diverse klipp på youtube.

 

Men etter mitt budsjett hadde jeg valgt A6 2,7 biturbo

Hva er ditt budsjett?

Hvilke biler ville du anbefalt meg å kjøpe dersom en ikke finner en RS4? Prisklasse 500t og helst avant.

Endret av ksflisnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...