Gå til innhold

Slemt å overbevise New Age kjerringer (og andre religiøse) at de tar feil?


Anbefalte innlegg

"Loven om tiltrekning" er så tåpelig at enhver som tenker over det må forstå at det bare er tull og vas. Tror du at hjernen din sender ut "negativ" og "positiv" energi som påvirker virkeligheten? Tror du at fattige er fattige fordi de tenker negativt? Tror du at folk som blir drept i bilulykker blir det fordi de ikke var positive nok?

 

Det er selvsagt noe i at om du smiler til verden så smiler verden til deg, men å gå derifra til at tankene dine påvirker kosmos og følgelig at positive tanker fører til at rikdom og lykke vil komme drivende på ei fjøl er både banalt og farlig.

 

Dette er en idé amerikanske svindlere har kommet opp med, godt hjulpet av Oprah som hyller enhver form for alternativ livsveiledning, uansett hvor sprøtt og galt det er.

 

Sorry, men ja, jeg tror folk pådrar seg alt negativt ved at de går rundt å tenker på det. Om det har noen rot i kvantefysikk kunne jeg ikke brydd meg mindre om, og jeg må si at filmen/boken drar hele konseptet alt for langt. Men det er FAKTA at tenker man positivt på livet så vil man lykkes mye mer enn om man går rundt å tenker negativt. Fokuserer man nok på det man vil SÅ VIL DET KOMME, du gir mer innstats og fokuserer mer på målet.

 

 

@isaac elric, Hmm... fungerer sikkert på noen det. Og jeg tviler ikke på at det er en viss sannhet i det du sier, men konseptet bak the law of attraction er såpass bra at man iallefall ikke har noe å tape med å tro på det.

 

Må si meg enig med Thlom her, du endrer ikke ting rundt deg med hjelp av tenking. Men jeg er enig i at positiv tenkning fordrer positive ting, men ikke fordi hjerne svingninger eller lignende tull gjør det positivt, men fordi positiv tenkning også gjør at du tenker på positive løsninger og positiv kreativitet. Du endrer altså ikke en dritt av ting rundt deg på annet vis enn at DU oppleves som positiv og derfor er lettere å jobbe/samspille sammen med. Har selv jobbet sammen med noen king size surpomper som ikke ville se annet enn de nagative aspekter ved alt ting og da sier det seg selv at de ikke oppfordrer til noe annet enn negativt heller, bare ved å være negativ til alt. Og finner negative mennesker på en masse ting andre mennesker har lyst til å gjøre? Nope...

 

Prøv å gå til banken å få et lån når du er utelukkende sur og negativ, vanskelig og vrang. Gjenta (i en annen bank kanskje :) ) det samme når du er positiv. Møter du folk med et smil og med positivitet så møter de deg ofte med et smil og positivitet! Er ikke verre enn det!

 

Men det er et laaaaaaangt skritt derfor til å tro at dette er hjerne strålinger som forandrer veien mens du går, det blir bare tull.... og hva mener du når sier "kvantefysikk kunne jeg ikke brydd meg mindre om"? Vil det si at du ikke er villig til å se på andre ting som ikke støtter din teori gennerelt eller....?

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hva mener du når sier "kvantefysikk kunne jeg ikke brydd meg mindre om"? Vil det si at du ikke er villig til å se på andre ting som ikke støtter din teori gennerelt eller....?

 

:)

 

Sorry, burde utdypt meg her. Det jeg mente var at for meg personlig, så har det ikke noe å si om teorien støttes av kvantefysikk. Om det finnes beviser for så er det flott, finnes det beviser mot så er det også helt greit, da er det sikkert en annen forklaring på det :) Så i grunn så tror jeg kanskje ikke på "the law of attraction" slik den er skrevet ned, men en modifisert versjon som er tilpasset meg. Og som da gir meg litt ekstra støtte når jeg måtte trenge det.

Lenke til kommentar
Må si meg enig med Thlom her, du endrer ikke ting rundt deg med hjelp av tenking. Men jeg er enig i at positiv tenkning fordrer positive ting, men ikke fordi hjerne svingninger eller lignende tull gjør det positivt, men fordi positiv tenkning også gjør at du tenker på positive løsninger og positiv kreativitet. Du endrer altså ikke en dritt av ting rundt deg på annet vis enn at DU oppleves som positiv og derfor er lettere å jobbe/samspille sammen med. Har selv jobbet sammen med noen king size surpomper som ikke ville se annet enn de nagative aspekter ved alt ting og da sier det seg selv at de ikke oppfordrer til noe annet enn negativt heller, bare ved å være negativ til alt. Og finner negative mennesker på en masse ting andre mennesker har lyst til å gjøre? Nope...

"Your world is formed in faithful replica of your own thoughts...If you think positive suggestions to yourself about a situation you send telepathic ammunition for positive use. You must learn to erase a negative thought or picture by replacing it with its opposite."

 

http://www.geocities.com/Athens/5484/seth2.htm

Lenke til kommentar
jeg får egentlig litt dårlig samvittighet når jeg forteller om mitt livssyn til andre mennesker. ofte virker det som om jeg setter i gang en voldsom tankestorm, og personen blir ofte deprimert... spesielt når jeg har debunket nær døden opplevelser, gud, sjel, law of attraction, fri vilje og andre fancy new age fenomener. folk blir ofte litt rystet når jeg presenterer mitt syn på verden, og jeg får følelsen av at jeg egentlig burde holdt kjeft og latt dem fortsette å leve livet med sitt naive verdenssyn.

 

noen andre som opplever det slik?

For meg hører du mer ut som en "jeg har rett uansett og gir meg ikke før alle tror det samme som meg person".

 

At de blir tause og virker depressive er bare resultat av utmattelse. Kanskje du bør ta en pause i pratingen av og til å la andre komme til ordet.

 

Du kan jo prøve å slenge ut fakta her å se hvor mange du overbeviser! :!:

 

Uansett, man må kunne diskutere å legge frem sin side av en sak som man synes er best uansett hva det dreier seg om.

 

PS! Hvorfor skal du absolutt overbevise andre at de tar feil når det er like stor sjanse at de har rett som deg?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Hvordan kan du se det via 1 post? Det isaach mener er jo bare at han ikke er sikker på om det er rett av han eller ikke og muligens påvirke det de tror på fra før. Det er jo derfor han setter spørsmålstegn ved det.

 

Og jeg regner med at du også ser det naive i det å f eks tro at noen jævla hvitløker kan jage bort eventuelle gjenferd, vampyrer, hekser og annen bullshit

Lenke til kommentar
jeg får egentlig litt dårlig samvittighet når jeg forteller om mitt livssyn til andre mennesker. ofte virker det som om jeg setter i gang en voldsom tankestorm, og personen blir ofte deprimert... spesielt når jeg har debunket nær døden opplevelser, gud, sjel, law of attraction, fri vilje og andre fancy new age fenomener. folk blir ofte litt rystet når jeg presenterer mitt syn på verden, og jeg får følelsen av at jeg egentlig burde holdt kjeft og latt dem fortsette å leve livet med sitt naive verdenssyn.

 

noen andre som opplever det slik?

For meg hører du mer ut som en "jeg har rett uansett og gir meg ikke før alle tror det samme som meg person".

 

At de blir tause og virker depressive er bare resultat av utmattelse. Kanskje du bør ta en pause i pratingen av og til å la andre komme til ordet.

 

Du kan jo prøve å slenge ut fakta her å se hvor mange du overbeviser! :!:

 

Uansett, man må kunne diskutere å legge frem sin side av en sak som man synes er best uansett hva det dreier seg om.

 

PS! Hvorfor skal du absolutt overbevise andre at de tar feil når det er like stor sjanse at de har rett som deg?

 

 

Selv om det er 2 alternativer, så er ikke det 50/50 sjanse for at hver av dem er korrekt.

Lenke til kommentar
jeg får egentlig litt dårlig samvittighet når jeg forteller om mitt livssyn til andre mennesker. ofte virker det som om jeg setter i gang en voldsom tankestorm, og personen blir ofte deprimert... spesielt når jeg har debunket nær døden opplevelser, gud, sjel, law of attraction, fri vilje og andre fancy new age fenomener. folk blir ofte litt rystet når jeg presenterer mitt syn på verden, og jeg får følelsen av at jeg egentlig burde holdt kjeft og latt dem fortsette å leve livet med sitt naive verdenssyn.

 

noen andre som opplever det slik?

For meg hører du mer ut som en "jeg har rett uansett og gir meg ikke før alle tror det samme som meg person".

en nøyaktig beskrivelse av meg slik jeg var som en sint liten ateist ved en alder av 15 år ;)

 

nå derimot har jeg fått litt andre synspunkter. jeg forstår hvorfor mennesker er religiøse, og jeg forstår at ikke alle kan trives like godt med et ateistisk syn på verden. enda jeg føler at verden kan være vakker og fantastisk uten en objektiv mening eller Gud, så er det ikke sikkert alle andre kan finne seg til rette med en slik oppfatning. noen må ha noe mystisk eller hellig å tro på... et liv etter døden, reinkarnasjon, himmel eller hva nå enn det måtte være.

 

en eldre enke har mistet mannen sin, sliter med leddgikt og har skral helse... hun tror på Gud, og finner trøst i sin religion og det gir henne et håp om å få treffe mannen sin i himmelen. jeg kan umulig rettferddigjøre det å ta fra en person troen hans/hennes. noen sliter hele livet, og finner trøst i religion. jeg vil ikke ta fra disse menneskene deres tro, enda jeg mener de tar feil. som jeg har sagt ved flere anledninger: hvis jeg har rett, og disse menneskene ikke kommer til himmelen, så har de heller ikke muligheten til å bli skuffet over at de istedet sluttet å eksistere :)

 

kommer nok til å holde meg litt unna eksistensielle spørsmål når jeg snakker med mennesker av den religiøse sorten. så lenge deres tro ikke skader dem eller medmennesker, så lar jeg dem tro i vei.

Endret av isaac elric
Lenke til kommentar

Dette er jo noe av det verste du kan gjøre mot troende mennesker da de faktisk er opplært til å tro at de er bedre mennesker enn andre, at de har en bedre moral enn andre og at de vet best om hva som er rett og galt enn andre nettopp fordi de er religiøse :ermm: De er ikke klar over dene bedrevitenheten selv mange av dem og jeg har klart å sjokke et par kristne jeg har pratet med når jeg har gjort dem oppmerksom på dette og fikk de til å tenke litt.

 

Jeg bruker aldri å nevne noe religiøst i nærheten av folk jeg vet er religiøse ene og alene fordi jeg ikke klarer å forklare dem hva jeg mener. De fleste av dem er så låst i synet på sin gud at de rett og slett mangler basic kunnskap om alt annet og da er det helt håpløst å forklare de mitt syn på saken... Synd, men sant. Og når de først skal diskutere tror de at alt som har med guden deres og bibelen er hellig og udidkutabelt og klarer på toppen av det å bli fornærmet når jeg spør om ting de ikke klarer å svare på eller når jeg setter dem fast i deres egen bibel (det vår slik det gikk opp for meg at de kristne ikke lenger leser bibelen, de hører om den fra andre...)

 

De fleste religiøse du møter klarer du skjelden å omvende der og da, for dette er ting som må modnes en stund. Men å plante et lite frø av fornuft i dem som kan spire over langen er sikkert mulig, men å regne med at du klarer å omvende noen on the spot er å tro på julenissen. Til det mangler de fleste som er voksne og fremdeles religiøse basicen til å forstå alternativet. De har hørt om evolusjon og slikt, men er opplært til å tro at "vi stammer fra apene".. :roll: og har overhodet ingen forutsettning til å forstå at vi ikke stammer fra aper, men ER femte generasjon aper. "Men jeg vil ikke stamme fra noen ape!", får jeg gjerne som svar og da ler jeg og spør dem hva de helst ville hatt som forfedre... Slanger? Elefanter? Hvaler? Maur kanskje?

 

Nei, det er ikke lett å overbevise ignorante mennesker på bevis heller, for de er opplært til å tro uten bevis og syntes derfor de ikke trenger bevis i det hele tatt i sin tro.... De kaster mer enn gjerne vrak på kunnskap og viten som er til de grader bevist når jesus eller gud kommer inn i bildet og de har ikke problemer med det engang! Så religiøst hjernevasking virker, ingen tvil om det! Hele det religiøse tankefengslet er bygget opp på å godta ting betingelsesløst uten bevis, eller på såkalte personlige bevis :roll: og tviler du tror du jo ikke og hva skjer med de som ikke tror på det vi andre ser på som eventyr? Jo, de ryker rett til helvette og dit vil de jo ikke.... Dette heter loops, eller løkke i programmering, der den ene løkken overtar der den andre slapp og det skal de ha de som fant opp religion, de var flinke til å spinne løkker som fanger opp tvilere og skremmer dem inn igjen i troen. Å tenke selv er ikke noen populær sport i de religiøse kretser, for gud ser jo det også og vet derfor hva for en tviler du er hvis du begynner å tenke over sakene....

 

Har selv vært akkurat der for mange år siden og husker hvor godt dette satt inne da jeg brøt meg ut av tankefengslet. Vet ikke hvor mange år jeg levde med en svinnende frykt for at gud ville komme å straffe meg fordi jeg først tvilte og deretter mistet all tro, men det var en stund og derfor vet jeg at det ikke bare er å røske folk ut i fra troen på en to og tre, dette må komme gradvis.... Det er derfor jeg heller ikke tror at ateister, som har tenkt igjennom dette og sett skikkelig på det, går tilbake til å bli troende igjen, for det er helt umulig for meg ihvertfall. Da er du ingen ateist vil jeg driste meg til å påstå, for da har du sett skikkelig på alternativene og ser soleklart at religiøst vissvass ikke er noe alternativ i det hele tatt, men en eventyr historie vi har skremt hverandre med i alt for lang tid! På tide å gå videre!

 

Og videre går vi, for det blir ikke mindre med kunnskap og viten og det er jo akkurat den kunnskapen og viten som lagde ateist av meg da jeg i min tvil leste bibelen! Jeg hadde nok kunnskap til å se at alternativet til det religiøse vissvasset som sto i bibelen var mye bedre da jeg som tretten åring begynte å tvile. Det var ingen som fortalte meg en dritt, jeg måtte finne det ut selv og gjorde det etter noen år med sterk tvil og i dag er det helt umulig for meg å bli kristen elleer religiøs igjen.

 

Men det er jo ikke slemt å opplyse folk om alternativene. Religion har i alt for lang tid hatt en ufortjent respekt som gjør at alle religiøse liksom er fritatt kritikk for sin tro. Og slik har mange det enda, men det endrer seg og det syntes jeg er bra! Vissvass er vissvass uansett hvem innpakning det kommer i!

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Selv om det er 2 alternativer, så er ikke det 50/50 sjanse for at hver av dem er korrekt.

Så nå skal du begynne å lære folk sannsynlighetsregning og kombinatorikk også, haha!

 

en nøyaktig beskrivelse av meg slik jeg var som en sint liten ateist ved en alder av 15 år ;)

Nettopp, det var det jeg ville frem til. Alle har vel tenkt slik i løpet av sine yngre dager.

 

Dette er jo noe av det verste du kan gjøre mot troende mennesker da de faktisk er opplært til å tro at de er bedre mennesker enn andre, at de har en bedre moral enn andre og at de vet best om hva som er rett og galt enn andre nettopp fordi de er religiøse :ermm: De er ikke klar over dene bedrevitenheten selv mange av dem og jeg har klart å sjokke et par kristne jeg har pratet med når jeg har gjort dem oppmerksom på dette og fikk de til å tenke litt.

ALDRI har jeg hørt noen som har bommet mer på sine antakelser, tar alle religiøse under en kam og tilegner de synspunkt og oppfatninger de slett IKKE har.

 

Kjenner maaaange kristne og er det noe de IKKE gjør er det å tro at de er bedre enn andre. En av dem er også en kjenning av politiet. Fordi man tror på en gud betyr ikke det at man oppfører seg eksemplarisk, går med hendene foldet hele tiden, etc.

 

For meg fremstår faktisk du som en MYE større bedrehviter enn noen kristne jeg kjenner!!

Lenke til kommentar
Dette er jo noe av det verste du kan gjøre mot troende mennesker da de faktisk er opplært til å tro at de er bedre mennesker enn andre, at de har en bedre moral enn andre og at de vet best om hva som er rett og galt enn andre nettopp fordi de er religiøse :ermm:

 

Jeg vet ikke hvem du har snakket med, men dette gjelder langt fra alle troende.

 

 

Jeg ser ikke poenget i å prøve å overbevise andre når det gjelder tro. Så lenge de troende ikke bryter lover og regler i samfunnet så må de få tro på det de vil. Om de derimot spør meg, og kritiserer så må de forvente svar.

Lenke til kommentar

Det gjelder brorparten av de såkalte kristne jeg har møtt og snakket med. Men det overrasker meg ikke akkurat at dere ikke syntes det, for dere er jo også opplært til å være liksom ydmyke og å være udmyk og tro godt om sin tro kler dere ikke... :)

 

Så dere nekter for at dere syntes godt om deres egen tro, at den troen er best av alle religiøse gude troer? Og at dere ser litt ned på andre mennesker som ikke tror slik som dere og på andre trossamfunn?

Lenke til kommentar
Det gjelder brorparten av de såkalte kristne jeg har møtt og snakket med. Men det overrasker meg ikke akkurat at dere ikke syntes det, for dere er jo også opplært til å være liksom ydmyke og å være udmyk og tro godt om sin tro kler dere ikke... :)

 

Så dere nekter for at dere syntes godt om deres egen tro, at den troen er best av alle religiøse gude troer? Og at dere ser litt ned på andre mennesker som ikke tror slik som dere og på andre trossamfunn?

 

Nå er ikke jeg en del av "dere". Jeg er ikke selv kristen.

 

Jeg har derimot hatt en del med det kristne miljøet å gjøre, eksempelvis Explore og Arena som er to kristne leirer for ungdom. Jeg tror det hadde overrasket deg hvor "vanlige" disse ungdommene er, men de kaller seg kristne. Selv om de drikker før de er 18, og har sex før ekteskapet.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen slik du viser det RWS, men jeg er sikker på at du finner slike i alle leire av trossamfunn, og også blandt ateister. Kan hende du har vært uheldig og møtt mange av den typen troende som du beskriver, men vær vennlig å ikke fei alle under en kam. Det finnes som sagt slike folk i begge leire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...