Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/showcase: Husbygging i Sverige


Anbefalte innlegg

Da var kåpa på kjøkkenet ferdig. Vi er meget fornøyd med resultatet. Utrolig moro å se hva man kan gjøre med murstein og bruk. Legger opp litt bilder av resten av prosessen her.

 

Ferdige med murveggen her. Har lagt ut steinene en liten cm der det skal være synlig. Kommer fliser i underkant her.

post-105714-1275165223,2839_thumb.jpg

 

Selve kåpa begynner å ta form. De skrudde først opp ei sveisa ramme som de deretter mura på.

post-105714-1275165235,4482_thumb.jpg

 

Inn med vedovnen

post-105714-1275165440,2443_thumb.jpg

 

Har pussa kåpa her. De børsta over med ei fuktig kost etterpå slik at den skal få litt grov overflate. Gir litt mer liv og ser mer gammeldags ut. Ser vel skikkelig hvordan det ble først når vi har fått malt over. Bestemte oss også for å montere inn den jernplata her.

post-105714-1275165403,5764_thumb.jpg

 

Nærbilde på den. Rundt 300 år gammel. Måtte skjære ren kantene på den med vinkelsliper da det var støpt inn brede kanter rundt. Var vel no festeanordning en gang i tida. Festa den med kraftig lim og tre feite, gamle spiker.

post-105714-1275165511,7861_thumb.jpg

 

Ferdig resultat. Fliser og maling kommer vel en gang i fremtiden.

post-105714-1275165472,4516_thumb.jpg

 

Vedovn, luker under (sotluka sitter inne i rommet der) og rom til ved.

post-105714-1275165541,8079_thumb.jpg

 

Ramme som vi skal feste kjøkkenvifta i. Eller, vifta kommer oppe på taket, det blir bare filter nede.

post-105714-1275165575,5768_thumb.jpg

 

Filteret. Tre løstagbare småfilter og to spoter.

post-105714-1275165610,0386_thumb.jpg

 

Martin: Fin mur, men ser for meg at hele huset i det materialet hadde kosta skjorta og litt til, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

BB: Hehe, moro å høre at du begynner å like stilen. Vi har hele tiden hatt en plan på hvordan dette skal se ut, så det kommer nok til å bli gjennomført og fint. Skal bli moro når vi kan begynne å laste opp litt interiørbilder.

 

De har bora etter vann nå. Var ca 11 meter ned til fjell, så da måtte de senke ned rør så veggene ikke skal rase igjen. Han gikk 70 meter ned i fjellet, men det er risiko for saltvann her (ligger vel gamle lommer med saltvann langt ned), så han turte ikke gå lenger ned.

post-105714-1276028947,9522_thumb.jpg

 

Hele kassa bak på lastebilen var en stor kompressor.

post-105714-1276028996,3715_thumb.jpg

 

 

For at det skulle komme vann var de nødt til å sprekke fjellet der nede slik at vann kan sive til. Nå har det stått ei pumpe der et døgn og pumpe ut vann slik at det skal bli rent. Var nede og smakte på det akkurat og det var krystallklart og kaldt. Veldig godt vann.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fint med eget vann ja. Slipper å bekymre oss for vanningsforbud og annet tjafs.

 

Nå har vi fått gravd ned slangen til jordvarmen. De hadde regna ut at vi behøvde 500 meter slange, noe jeg syntes var litt i snaueste laget, men får satse på at de vet hva de prater om.

 

Kom en kar med gravemaskin som skal legge ned slangen

post-105714-1277233612,7215_thumb.jpg

 

500 meter slange

post-105714-1277233694,4326_thumb.jpg

 

Går fint å grave ned kabelen

post-105714-1277233815,8174_thumb.jpg

 

Helt til plutselig hele bygda og nabobyen blir mørklagt

post-105714-1277233919,6718_thumb.jpg

 

Gravern endte opp med å bruke to ekstra dager på å grave opp strømkabelen han delte på midten før han kunne gjøre ferdig det han egentlig kom for å gjøre. Satser på at han gjorde _det_ riktig hvertfall. Men det viser seg vel til vintern...

 

Har ellers begynt å lekte taket

post-105714-1277233555,4659_thumb.jpg

 

Samt begynt å male ytterdør og vinduer

post-105714-1277233444,0013_thumb.jpg

 

Kom over et norskt dørhåndtak her forleden, så da blir det selvfølgelig sånne i gangen nede. Må jo få inn så mye norskt som mulig i huset :)

post-105714-1277233502,3519_thumb.jpg

 

Fortsetter å male vinduer og lekte i dagene fremover. Legger firmaet i dvale nå i 5 ukers tid, så da håper vi på å ta igjen litt tapt tid på huset. More to come!

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er grådig spent på jordvarmen, gleder meg til tilbakemelding når systemet er i gang. Utrolig artig å se bildet av huset, se at det har fått en form og hvor dere nærmer dere et ferdig hus. Blir vel flott å jobbe på huset nå i sommer? Ser jo så idyllisk ut der!

 

Måtte dere ha inn elektriker for å fikse strømmen til naboene? Hvem dekker den kostnaden?

Lenke til kommentar

Jo du, jeg er også veldig spent på jordvarmen. Skal gi en detaljert gjennomgang når vi har sett hvordan systemet fungerer i litt kaldere vær.

 

Når det gjelder strømbruddet så var e-verket ganske raskt på plass siden hele nabobyen blei uten strøm. Men de kopla inn et back-up-system slik at strømmen bare var borte en time. Vi har bare bestilt en hel pakke fra et rør-firma så vi har ikke noe ansvar i denne saken (selvom gravemannen hardnakket hevdet dette...), men regner da med at dette går på en eller annen idiotforsikring. Men kabelen lå veldig grundt i bakken, bare 20 cm ned og uten no markeringsbånd, så det var veldig dårlig fra e-verkets side også.

Lenke til kommentar

Laster opp litt bilder av vinduene i kveld. Har henta hjem ca halvparten så vi kan male de mens glassmesteren fikser de siste.

post-105714-1277324219,0324_thumb.jpg

 

Veldig fornøyd med disse

post-105714-1277324202,175_thumb.jpg

 

post-105714-1277324246,9289_thumb.jpg

 

Maler med linoljefarge. Antikkgrå.

post-105714-1277324257,9765_thumb.jpg

 

Også har vi fått henta innertaket. Skal males med en matt hvitfarge

post-105714-1277324232,0675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+12348972834

Hadde helt glemt denne tråden, før den dukket opp i det jeg skulle rydde i favoritter på browseren. Her har det skjedd mye siden jeg var innom en gang i desember!

 

Gratulerer med giftermålet :D

 

Gleder meg til å lese utover sommeren og høsten :)

Lenke til kommentar

Svinks: Nei, vi har så stor åpning fra gangen og opp i andre etasjen, så det blir ingen virkning. Synes heller ikke den eventuelle lyden som går gjennom gulvet ellers i huset kan forsvare hva isolasjonen koster.

 

Ladysaw: Takk for gratulasjon! Håper du følger med videre

 

I dag har vi flytta ut av leiligheten vi hadde i Falun. Svetten rant i varmen, men herlig å få det gjort! I kveld har vi bare liggi ved sjøen og bada. Blir kanskje litt bilder når jeg tømmer kameraet senere.

Lenke til kommentar

Svinks: Nei, vi har så stor åpning fra gangen og opp i andre etasjen, så det blir ingen virkning.

Jeg gikk tilbake til planløsningen på side 2, og ser poenget der. Åpent opp til allrom i 2. etasje fra stor hall i 1. hvor dør til kjøkken og TV-stue kanskje står åpen, to piper og fem vedovner pluss varmepumpe, da kan nesten vedovnen i hallen virke som "sentralfyring" :D i tillegg til at dere har ekte sentralfyring med vannbåren gulvvarme.

Lenke til kommentar

Tanner: Språket mitt er desverre ødelagt etter for mange år i Sverige. Det er faktisk litt skremmende :) Hva heter det? Takpanel? Håper de fleste forstår i alle fall!

 

Svinks: Trukke vi skal fryse nei, hehe. Men du har selvfølgelig et poeng med tanke på at det sannsynligvis blir lytt fra andreetasjen og ned uten no lydisolering mellom etasjene. Men huset er såpass stort at vi får bytte rom nede hvis no smårollinger eller overnattingsgjester bråker for mye der oppe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sludder, en himling er et tak under taket, slik at man kan gå med avløpsrør, elektriske rør osv over taket, men alikevel ha et pent tak under. Og det er vel forsåvidt ikke noe galt med "innertaket", vi ville vel gjerne sagt "det innvendige taket", eller bare "taket".

Lenke til kommentar

Sludder, en himling er et tak under taket, slik at man kan gå med avløpsrør, elektriske rør osv over taket, men alikevel ha et pent tak under. Og det er vel forsåvidt ikke noe galt med "innertaket", vi ville vel gjerne sagt "det innvendige taket", eller bare "taket".

Han sier at han holder på å legger "innertaket", jeg sier det heter himling. Du sier jo akkurat det samme her. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...