Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse til eksamen i elektroteknikk GK


Anbefalte innlegg

I dag har jeg forberedelsesdag til privatisteksamen i elektroteknikk GK etter reform 94 (EL1010). Jeg satser stort på å få toppkarakter, så jeg mottar gjerne tips om hva som er fint å ha med i en besvarelse! :) Eksamen er i morgen, den 8. mai.

 

Forberedelsesesdel:

 

Du har fått utplassering hos firmaet Elektrokontakt A/S. I utplasseringsperioden skal du være med på ulike arbeidsoppgaver, som feilsøking, vedlikehold og reparasjon av bygningsinstallasjoner og industrianlegg.

 

Stikkord:

- HMS

- Instrumentbruk

- Varmeelementer

- Kontaktorer

- Følere/givere

- Batterianlegg

 

Tema for forberedelsesdelen:

1. Feilsøking og reparasjon på varmtvannsbereder med reguleringsbryter

2. Vedlikehold av et sorteringsanlegg med komponenter

3. Montering av et brannalarmanlegg med batterianlegg

 

Vedlegg:

- Liste over funksjonen til reglerbrytere nr. 9, 29, 10, 11

- Datablad over en kapasitiv og induktiv giver - 2-leder

 

--------

1.

Her bør man vel skru av sikringen, sikre mot innkobling (merkeskilt, låse sikringer), skru av dekslet til berederen, kontrollere at det er spenningsløst, jorde og kortslutte?

Jeg tenker å begynne feilsøkingen med resistansmåling av elementene ved tilkoblingene deres.

Vanlige feil er vel:

- Brudd i et av elementene

- Feil i reg.vender

- andre feil?

 

2.

Hva pleier man å gjøre ved vedlikehold av et sorteringsanlegg (automatisert anlegg)?

 

3.

Antar at det vil være hovedfokus på batterianlegget, ettersom læreplanen ikke inneholder noe om brannalarmanlegg. Men hvis det blir enkelte spørsmål om brannanlegg generelt, hva er det som er lurt å kunne?

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Har ikke så mye peiling på dette, men tror du har fått med deg det meste. Oppgaven er nok rettet som feil i ett element. Siden ett stikkord er instrument bruk så får du sikkert spørsmål om hvordan du skal sette bananpluggene i multimeteret for å måle strøm, spenning, motstand (blir sikkert ikke dette siden det er eksamen og dette er ganske basic, men kan aldri vite). Hva du skal sette instrumentet på når det kommer til de forskjellige målingene. Hva kan gå galt om du plugger feil. Har multimeteret noe som forhindrer at det ødelegges ved feil instilling. CAT type på instrumentet.

 

 

2.

Har du noe mer informasjon om denne oppgaven ? Sorteringsanlegg kan inneholde så mangt. Har du fått utlevert noen tegninger eller liknende på noen av oppgavene ?

 

Ved vedlikehold så tester man anlegget og evt ser at alarmer og funksjoner fungerer slik de skal.

 

 

-Teste Induktive/kapasative givere. Hva er forskjellen på dem. Hvordan funksjonstestes dem ?

-Kontaktorer. Hva betyr f.eks AC3. Forbruksområdet til kontaktorene (du har forskjellige typer, avhengig av hva slags belastning de blir utsatt for)

-Samlebånd ? Enkel motorstyring.

-

 

3.

 

Montering av et brannalarmanlegg med batterianlegg

 

-Plassering av sentral

-Antall detektorer som trengs. Hvor stort areal dekker en detektor.

 

-Krav til at anleggs drift ved strømstans. Hvor lenge skal det kunne være i drift ?

-Funksjon til forskjellige type detektorer.

-Enkelt leder og parallell sløyfe, hvordan fungerer det.

 

Mer avansert. (Tviler på at disse blir aktuelle, men du kan bryne deg på dem)

 

-Hvordan fungerer addressering av detektorer.

-Kan man se forskjell på om det er detektor eller manuell utløser som utløses når de er koblet på samme sløyfe.

 

---------------------

 

- Liste over funksjonen til reglerbrytere nr. 9, 29, 10, 11

 

Dette har jeg ikke peiling på hva er. Kan du scanne eller laste opp dokumentet på noe vis ?

 

 

Dette er det jeg kommer på i farten. Spørr om det er noe, er på nett igjen i kveld.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Rosemount!

 

------

 

1. Det med CAT type var lurt! CAT III holder ved måling på berederen (fast montert utstyr).

 

Regulerbrytere, mente jeg (skrivefeil). De regulerer varmen på varmtvannsberederen.

Nr 9 - beregnet for to like varmeelementer: stilling 0 = av 1 = R1 og R2 i serie 2 = R1 3 = R1 og R2 i parallell

De andre bryterene er for ulike varmeelementer. Hovedpoenget er at de nok inngår i feilsøkingen, men er ganske lette å feilsøke på (har dessverre ikke tilgang til scanner akkurat nå).

 

2. Ingen skjemaer sorteringsanlegget er utlevert - det får jeg nok ikke før i morgen. Dermed vet jeg kun at det er vedlikehold på et sorteringsanlegg. Jeg har tenkt litt på følgende punkter:

- Visuell inspeksjon (ser alt greit ut?)

- Funksjonsprøve anlegget

- Dra til skruer (vibrasjon og annet gjør at det kan løsne litt), se etter løse ledninger

- Vedlikehold av motor - om nødvendig: skifte lager, rengjøre,

- Rengjøre og funksjonsprøve giverne (den kapasitive giveren kan være følsom for smuss og skitt som setter seg på den aktive flaten)

- Se til alle varer passerer innenfor god margin av det aktive området

 

3. NEK400:2006 556.1.1 sier at nødstrømsystem som skal virke under brann, skal ha en nødstrømskilde som opprettholder elektrisk forsyning av "tilstrekkelig varighet"

- Vet noen om det er noen definerte tall på hvor lenge det skal kunne være i drift?

 

Sitter og leser litt om brannanlegg nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...