Gå til innhold

RH9 på FS Amilo D 8820


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk en FS Amilo D 8820 på jobb med 1 GB ram + Iomega Ekstern 120GB HD. (Iomegan var DOA. Effekt Support som skal bytte ut denne har nå brukt 1 måned og 1 uke. Har enda ikke fått den men har fått 1 120GB ibm disk og 768 MB ram. Har ingen aning hvorfor. )

 

Amiloen:

 

Virker ikke:

ACPI. Ikke i kjernen. Har kompilert med og skjønner hvorfor RH valgte å la den være. Heng på musen hvert 5. sekund. Droppet.

 

Virker delvis:

ATI Radeon Mobility 9000. (M9) Driverne mangler funksjonaliteten som skal til for å kjøre UT2K3 :(. F** må nok beholde min lille WinXP partisjon.

 

Todo:

Modem 56Kbps. Har ikke sett på denne enda. Frykter winmoden :(

Touchpad. Virker men vil ha flere funksjonaliteter på den. Eks. Scrolling.

 

Ellers:

Satt opp med swap=minne som i grunnen er ganske så overkill da den ikke brukes i det hele tatt :)

 

Ekstra programmer i tillegg til RH9:

Apt-rpm fra shrike.freshrpms.net

xine fra shrike.freshrpms.net

MP3/xmms fra www.gurulabs.com

 

En kommentar på slutten angående den dissinga av RH.

At RH ikke er proft nok fordi den er enkel å sette opp er rett og slett BS.

Har ikke lenger ønske om å gå inn i hver detalje ved oppsettet men heller tune en ferdig installasjon etter mitt ønske. (Føler at jeg trekker litt på årene) De andre distroene er veldig gode men det blir feil å sette dem i newbie/leet båser. Dette er mine erfaringer: Om du vil lære deg det helt fundamentale med GNU/Linux så prøv LFS. Ønsker du å tune OS'et Hardcore style, så velger du Gentoo. Om du trenger en server som er rask og konservativ da velger du Debian Stable. Men aller best på forskjellig hardware er nok RH og SuSE. De dekker veldig ofte det aller siste. For en brukbar Desktop der du bruker mye rare typer HW så anbefaler jeg RH og SuSE.

 

Det jeg vil fram til er velg distro etter hva du vil gjøre med det. Det er tross alt bare at verktøy. Det er bruken din av det verktøyet som teller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke ser poenget så var det nok ikke ment for deg.

 

Dette er tross alt et HW forum. Å legge inn litt av de erfaringene man har hatt med spesiel hardware var noe jeg hadde lyst til å dele med andre. (Spesielt Linux og laptop som kan være et lite problem å kombinere perfekt) Kunne ha postet om Linux/390 (IBM Z-Series) men regner med at det er få som har råd til HW i million$ klassen.

 

 

Se: http://www.linux-laptop.net/ for andre.

 

Det andre poenget er: Linux er bare et verktøy. Du velger distro ut fra hva den er ment til å brukes som. (Hva distributøren har ment den skal brukes til)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...