Gå til innhold

Kommentar: Min datahistorie


Anbefalte innlegg

Her er noen priser fra Komplett, for noe av det heteste du kunne kjøpe høsten 1998 :dribble:

 

Varenr.	 Varebeskrivelse								   pris	 Antall	Pris kr.
-----------------------------------------------------------------------------------------
12014	   ABIT BH6, BX for PII 233-450 ATX-standard		1295.00	   1	  1295,00
12168	   Intel Celeron 300A m/128 KB bulk - LAGERVARE	 1795.00	   1	  1795,00
11884	   CPU-vifte med kulelager for Celeron			   150.00	   1	   150,00
11682	   SDRAM 64 MB PC-100 for BX (P-II over 333)		 950.00	   1	   950,00
10736	   Plextor PX-32 Tsi 32x Ultra-SCSI CD-rom		  1295.00	   1	  1295,00
10735	   Plextor R412CI 4x/12x SCSI m/software			4095.00	   1	  4095,00
-----------------------------------------------------------------------------------------
Sum totalt																		9580,00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den tidligste delen av datahistorien er mest fascinerende, for da var utforskningstrangen ganske stor. Hvor mange tusenlapper har en ikke brent av for lidenskapen sin!?

 

Skal kort oppsummere noen "høgdare" fra mine opplevelser. Artig at årstallene tangerer artikkelskribent ganske godt.

 

Commodore 64, det var jo tingen. Flere kammerater og gutter på skolen hadde jo sånt noe. Selvfølgelig falt valget på den boksen i barndomshjemmet vårt også. Det var jo noe av det mest tilgjengelige og anvendelige av spillemaskiner den gangen. Det var også det den hovedsakelig ble brukt til. Selv om en hørte historier om at den ble brukt av diverse seriøse firma i daglig drift også (merkelig nok). Basic-språket var noe herk.

 

På skolen traff jeg på Tiki-100 eller hva det het.

Senere på en annen skole traff jeg på 286 og 386 -maskiner. Atter en gang senere var det 486.

 

Den første PC'en jeg hadde var Intel Pentium 60 Mhz. I 1997 satset jeg på en Pentium 133 Mhz. Neste PC omtrent når Windows 2000 kom var en AMD Duron. Senere en AMD Athlon (socket A). Det ble med det på stasjonært, så ble bærbare mer interessante. Det jeg har igjen av stasjonære deler er nå så avleggs, at om en skulle sette opp noe heftig, så ville det blitt med noe nytt ja.

 

EDIT: Jeg holdt på å glemme at i starten så sverget jeg til SCSI-utstyr. Jeg er jammen glad jeg ikke svidde av penger på noe RAID-greier. Å ha vært SCSI-tilhenger får holde. Første skanner var også SCSI.

 

Angående skjermkort så har det vært ett ATI Radeon 8500 i hus. Neste skjermkort blir nok ett budsjett/midt på treet type kort. Eventuellt en spillemasking fra Microsoft, Sony eller Nintendo.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg begynte som 2-åring, skal tidlig krøkes osv...

 

1982

Sinclair ZX Spectrum

 

1986

Atari ST 1040, hele 1MB RAM

 

1992

Den første PCen, en 486DX2 50MHz. 8MB RAM og 240MB disk.

 

1996

Pentium 133, 32MB, 1.2GB disk.

 

1997

Min første helt egne PC (de forrige var delt med familien)

Cyrix 6x86 166+ (som egentlig var på 133MHz), 32MB RAM, 2.1GB disk og S3 ViRGE 3d-kort!

I 1998 oppgraderte jeg denne med en Pentium 200MMX-prosessor.

 

1999-2001

Pentium II 350MHz, 128MB RAM, 10.2GB disk. Skjermkortet mener jeg var S3 ViRGE-kortet paret med et 3DFX Voodoo2, som senere ble byttet med et Voodoo3. Prosessoren ble byttet med en Pentium III 600MHz, som ble overklokket til 840MHz, og RAM ble oppgradert til 256MB. Skjermkortet ble etterhvert byttet nok en gang, til et Nvidia Geforce 2.

Ble vel et par disker til også i denne maskinen, mener jeg hadde en på 27GB ihvertfall.

 

2002

Pentium 4 "NorthWood" 2.53GHz, 512MB RAM, Nvidia Geforce 4, 80GB disk.

Min lengstlevende PC.

Ble klokket til 2.8GHz og oppgradert til 1GB RAM, ellers gjorde jeg ikke stort med denne.

Den gamle Pentium 3'en ble satt opp som server, og levde i tjeneste som det til 2007.

 

2003

Min første bærbare, Dell 500m, Pentium-M 1.4GHz, 512MB RAM, 40GB disk.

Oppgradert et par ganger, endte tilslutt på 2GB RAM og 160GB disk.

 

2007

Core2Quad Q6600 klokket til 3GHz , 6GB RAM, Geforce 8800GTS 512MB, 500GB disk.

 

2008

Filserver: Core2Duo E4600, 2GB RAM, 5x500GB disk.

 

Edit: glemte jo det nyeste. :p

2009

MacBook, tok over etter den gamle Dell'en, som jeg ga bort.

 

Har også hatt noen andre maskiner parallellt med disse, men dette viser progresjonen rimelig godt. :)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Savner enda min første ZX Spectrum 48k. Den gikk opp i blårøyk en dag jeg plugget inn strømkabelen (hadde ingen av/på-knapp engang) for å spille Jet Set Willy. Heldigvis hadde jeg nok penger til å kjøpe en C64 litt etterpå. :w00t:

Jeg husker så vidt de maskinene der hos dataforhandlerne den gangen. Spesiellt den regnbue-logoen. Vi gikk og siklet, dumme som brød den gangen på det som var av nyheter. Data var jo nye greier for folk flest. Heldigvis var familien vår såpass trege med å bestemme oss for å prøve oss på data, at vi såvidt det holdt, slapp unna den kjipere Commodore Vic-20.

 

Husker ennå at vi satt i timesvis og spillet spill som Bruce Lee, Summer games og Winter games med mange flere titler.

 

EDIT: Jeg husker vi kjøpte ny diskettstasjon til det gode bruktkjøpet av Commodore 64 PC'en. Diskettstasjonen var av "brødboks-utseendet", og vi betalte kr 3000,-. Det var visst ett par varianter diskettstasjoner, men jeg mener den het 1541 eller noe sånn den vi hadde. Vi hadde den typen som dere kan se på bildet som ikke har den armen man bøyer 90 grader, men bare en "flipp" (stikker ut litt) som en trykker nedover. Bilde nedenfor av de 2 brødboks varianten som jeg kjenner til.

 

post-30484-1241540461_thumb.jpgpost-30484-1241540487_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Husker ikke årstallene her med i rekkefølgen over egne maskiner er vel min pc historie:

 

C64

 

Her lærte jeg alt om å ta backup. Etter 1 dag med intens koding (les inntasting) av koden til et spill som jeg fant i et amerikansk datablad, klarte jeg ikke ikke å dy meg og startet det opp uten først å lagre en kopi til kasset (ja det var kasettspiller den gangen, med Turbo Load og greier....) Maskinen frøs seg selvfølgelig og jeg måtte resette hele skiten. 1 Dags arbeid rett i dass - skal si jeg tok mye lærdom av dette...Kan nesten kjenne følelsen i magen den dag i dag...

 

Amiga 500

 

Ja med denne maskinen ble det bare spilling og atter spilling. Husker det ble investert i ekstra minne modul...

 

Amiga 2000B

 

Ja, når denne kom så bare måtte jeg ha den..Dvs. jeg skulle begynne studier og tok med meg denne på studenthybelen. Fikk også ordnet meg et pc-kort med en 8086 cpu fra Tyskland (alt kult kom derfra i gamle dager.) Med PC kort kunne jeg faktisk kjøre DOS i et vindu - og dette var PRE windows...

 

Deretter bar det over til Intel verden med en 386 til....20.000 kroner. Dette var vel i 1989 tror jeg. 20.000 1989 kroner for en student var himla mye penger den gang så dette var en seriøs investering.........

 

Etter denne kom en 486 før veien gikk videre med en Cyrix basert 5x86, så en 6x86 før AMD kom på banen...Fra 486 og oppover bygde jeg alt selv og har fortsatt med det frem til i dag, med unntak av et par bærbare og en stuegris pc fra Acer som ble kjøpt på impuls for den var så liten og lekker..........

 

Under studietiden hørte vi om lærere som selv hadde brukt hullkort, hvilket vi synes var helt hinsides. Vi prøvde internet før vi visste at det var internet vi var på - navnet kom jo i vanlig bruk senere, og ja, skal innrømme det - vi hacket oss inn på et sykehus, eller var det en forskningsinstitusjon tro...vel det var uansett i u.s.a et sted og det var merkelig å se at så mange personlige opplysninger lå der ute forholdsvis lett tilgjengelig. Vi visste ikke så mye om hacking den gang - det begrepet var helt ukjent like lite som "sykehuset" visste noe om sikkerhet på nettet. Det eneste vi drev med var bruke ftp og telnet til vi ble blå i trynet. SIMTEL var jo stedet for de som ville ha programmer og gjett og vi lastet ned. Vår MSN variant foregikk på terminalene med write kommandoer - det føltes nesten magisk å kunne sitte foran en skjerm og prate med folk på den andre siden av kloden. Når studietiden var over bar det over på BBS'ing (Bulletin Board System) - ja - det var snodige greier før internet ble tilgjengelig. Det var som om hver hustand kunne ha sin egen lille server på bakrommet og vi kunne ringe den opp og sitte å chatte på disse boards'ene i timesvis...Så kom Oslonet med Gisle Hannemyr..og vips så var vi alle på internet.........

Endret av datafeilen
Lenke til kommentar

Min data historie begynte da jeg var rundt 13, i 1983 (ja, det er en stund siden) :)

Da siklet jeg på en VTech Laser 200, som var til utstilling i en lokal el-sjappe.

Men det ble aldri til at jeg fikk meg den supermaskinen.

Jeg endte nemlig opp med en annen supermaskin en stund etter.

 

En Dragon 32.

Det var på den jeg skrev mine første linjer med kode, i Basic :) Kjøpte en bok med side etter side med kode til små spill. Det tok noen timer å knote inn disse linjene. Ikke var resultatet helt feilfritt heller, med bugs her og der.

Det var uansett ganske fantastisk å se en "3D" flysimulator for første gang. Nå var det bare landingsstripa man kunne se, og den var tegnet opp med noen få prikker. Men fantastisk var det likevel.

 

En stund etter dette ble den en Commodore 64 på meg. Den ble kun brukt til...spilling.

 

På skolen hadde vi en Tiki-100 som vi elever ikke fikk lov til å røre da vi ble truslet med nakkeskudd, gift i matpakken, o.l. Kun noen utvalgte lærere fikk aller nådigst lov til å bruke den.

Vi fikk derimot lov til å programmere i Logo på noen BBC Micro maskiner. Spennende...

 

Så, i 1997 kom jeg over en Amiga 500. Og det var en helt annen verden enn BBC, Dragon, Tiki og CBM 64. Nydelig grafikk, stereo lyd i 4 kanaler og raskere enn alle verdens supermaskiner til sammen. Det ble nok for det meste spilling der også, men det ble tid til endel programmering. Og da i assembly, av alle språk :)

 

Etter 500 kjøpte jeg en Amiga 2000 (som jeg fremdeles har). Kjøpte senere en til og da med et 286 kort (eller var det et 386? Husker ikke helt.)

Videre ble det en A3000 og til slutt en A4000.

Det ble endel spilling, selvsagt, men for det meste brukte jeg Amiga-ene til programmering i Assembly og C++. Noen små spill og demoer ble resultatet.

Fant faktisk noen av våre gamle demoer på nettet her om dagen. Må vel sjekke dem ut en vakker dag :)

 

Hadde også en CD32 som for det meste lå og samlet støv.

Da CBM gikk dunken (Mehdi Ali, eat my shorts!) måtte jeg bite i det sure eple og kjøpe en *grøss* PC.

 

Amiga var virkelig en amiga man fikk et spesielt forhold til :)

Lenke til kommentar

Morsomt å tenke tilbake på hva man har hatt, gitt.

 

Min første maskin var Commondore 64 og min første PC var en 8086 variant men hele 20MB HD og fargeskjerm. Noe som var ganske uvanlig da. Kostet 20000,- og hadde Microsoft Windows ver. 1.0 innlagt. I sort hvitt må vite. Skuffet over at databasen var et katotek program snakket jeg med selger, og han påstod at Windows kom til å bli stort i fremtiden. Min påstand var at dette programmet ikke hadde livets rett :blush:

Av annen software brukte jeg Supercalc 3 og 4, Worldstar, Dbase og Cobol programering.

 

Har etter denne vært i gjennom de fleste generasjoner. 80286, 80386, Pentium osv.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min første datamaskin i 1988. Det var en C64 (den "nye" hvite typen). Deretter ble det C128 i 1989, men denne ble byttet inn i en Amiga 500 etter noen dager. Med C1084S-monitoren kostet dette over 14000 kroner husker jeg.

 

I 1991 kjøpte jeg en Amiga 2000 som kjapt ble oppgradert med først 10 og senere 16MB Ram, SCSI-kontroller og 3 harddisker på over 500MB til sammen.

 

Amiga 1200 ble kjøpt i 1993 tror jeg det var. Denne kom bare med en liten 120MB harddisk, så det var nedtur. Oppgraderte den med 2GB harddisk og 68030 CPU (m/MMU) samt mer minne. Denne CPU'en gikk så varm at jeg måtte kjøre med åpen luke under maskinen og sage hull i pulten - ellers ble det Guru Meditation hele tiden (fantes ikke kjøleribber eller vifter på cpu'ene på den tiden).

 

Etter at jeg begynte å studere i 1995/96 kjøpte jeg min første PC. En Pentium I på 150Mhz med 64MB Ram og 2GB harddisk. Oppgraderte den med 3dfx Voodoo-skjermkort etterhvert.

 

I 1997 ble det ny PC, en P2 på 350Mhz. Husker ikke alt som var i denne, men kostet i hvert fall over 17000.

 

Etter dette ble det en AMD-maskin på 1,2Ghz rundt år 2000, og deretter en AMD2500XP noen år senere. Denne hadde jeg helt til i forfjor da jeg kjøpte Q6600-maskin...har da også oppgradert jevnt og trutt de senere årene (samt at både kona, jeg og alle 3 ungene har hver sin pc + laptop).

 

Kan vel enkelt konkludere med at det var mer spennende med maskinkjøp før i tiden...husker jo knapt noe av hva jeg har kjøpt de senere årene, mens alt det gamle husker jeg rimelig godt.

Lenke til kommentar

Oj Oj. Morsom tråd

Tror jaggu jeg slenger meg på.

Mitt første møte med data var i 9. klasse der skolen akkurat hadde kjøpt inn 4 stk ZX81 og en ZX Spectrum.

 

Ganske kult. Og de hadde fantastiske 1KB minne og membrantastatur.!!!

 

Fattet jo stor interesse for dette og kjøpte meg en Oric-1. En skikkelig råtass fra Frankrike. Desverre var nok ikke den største slageren i Norge og programvare utvalget var heller dårlig. Derfor var man nok nødt til å lage ting selv. Dermed blei programmereren i meg født. Etter et år eller to gikk veien videre til CBM64. En fabelaktig datamaskin med utrolige muligheter. Ikke bare hadde den skikkelige sprites, den hadde en skikkelig FM lyd prosessor også. Hele tre separate lydkanaler og en Whitenois generator som virkelig gjorde sus i serken. Kan jo nevne helter som Ben Daglish, Rob Hubbard etc. etc.

 

Plutselig begynnte ryktene om en superdatamaskin å spre seg. Flere hadde allerede prøvd, men svært få var noe å snakke om. Men denne maskinen skulle vise seg å bli en skikkelig råtass. Vi snakker selvsagt om Amiga 1000. Jadda, Commodore hadde gjort det igjen. Dette blei med en gang en slik "Må ha det! Bare MÅ ha det!". Tømte skap og skuffer og la lommeboka full. Blei ikke den helt store kjøpesummen så banken måtte nok bidra med et aldri så lite lån. Amigan var min! Åhhh, for en maskin! Med separate prosessorer med egen DMA både for bilde og lyd. Egen blitter for superkjapp minneprosessering - ahhhh - det var saker det. Lattice C kompilator og Lisp. Kunne man ønske seg mer! Avanserte etter hvert innom Amiga 500, 1200 og 2000 før jeg ga meg. Har faktisk min gamle A2000 liggendes enda. Hehe, med SideCard for å kjøre PC programmer og greier. Andre hadde jo sneket seg over til PC verdnen allerede, men de måtte forholde seg til DOS og var de heldige så kunne de spille Snake.

 

Vel, PC'n kom seg etter hvert på plass hos meg også. Min første var en Victor med 80286 CPU og hele 60 MB diskplass. En Seagate ST225 og en Seagate ST255. Begge kjørte på MFM kontroller og jeg hadde lagringsplass i bøtter og spann. Fikk mitt første møte med programmeringsspråget dBase også og lagde mitt første datasystem for Forsvaret når jeg var i førstegangstjeneste. Kjempe gøy å sitte med programmering mens de andre stresset rundt i leiren for å gjøre håpløse oppgaver.

 

Resten er selvsagt kjedelig for videre har man jo bare utviklet seg slik som alle andre har gjort det og sitter nå med en server park i kjelleren og alle i huset har hver sin PC og laptop. På server parken kjører jeg selvsagt Windows 2003 server for terminal tjenester og Linux for surrball som jeg ikke tjener penger på

 

Ha en god kveld...

Lenke til kommentar

Festlig med tilbakeblikk på alle pc`ene jeg har brukt gjennom årene, å føler meg plutselig gammel.. :)

 

Lister de opp i nummerrekke, så godt jeg kan huske:

 

1.) Laser var den første, Laser 210.. fikk den av min far i 1982, ble kjørt til resirkulering i fjor en gang. Gode minner.. :)

2.) Neste var en godbit.. En Toshiba T1100.. 4.77MHz med 512kilobyte minne.. en råtass av ”bærbar”.. mye programmering ble lært på denne.. Dette er den eneste jeg ikke har klart å kaste. Kostet en hel formue den gangen!

3.) 1987 ble det kjøpt inn 3 Kaypro I, et konkursbo… ikke akkurat bærbar, men jøss CP/M var også en bra operativsystem! Disketter på størrelse med middagstallerken. Ble også kastet i fjor, nesten så jeg angrer… skulle ha bygd ny pc inn i denne boksen! :)

http://www.obsoletecomputermuseum.org/kaypro-1/

4.) 1987 var et bra år, fikk også en Amstrad med diskstasjon/fargeskjerm/silikondisk.. den fulgte med helt 91/92

5.) Min første IBM PS/1 med 16MHz Intel 80386SX, 2MB minne, 30MB harddisk fikk jeg i 91/92 første møte med Windows 3 der.

6.) Så ble det et opphold frem til 1995, før jeg kjøpte min neste pc.. Det ble en Compaq Presario 55xx.. ett eller annet. Var en 75MHz, 8Mb minne og tror det var en 120MB harddisk.. med Win 3.11 og fulgte med en gratis oppgradering-kuppong til Win95.. hehe… her ble det mye problemer, men jøss så flink en ble til å fikse Microsoft feil.. :)

7.) Tok ikke så lenge før jeg fikk erfare Compaq sine sære sider, så denne ble solgt ganske raskt.

8.) Neste ble en selvbygg, med Pentium 133, 32Mb minne og 1GB harddisk.. å tror det var et S3 Virge skjermkort med 2Mb minne. Det var raske saker.. å Win95 (crash95)..

9.) Neste ble en AMD prosessor.. måtte jo se om det fungerte, var da en K6 266MHz.. med riktig hovedkort, minne og kjøling, fungerte denne langt bedre en forventet..dette var vel i 97.

10.) Nå tok det litt av på bygge fronten, bygde pc`er for alle venner og kjente.. så neste prosjekt ble en Pentium II 266MHz, med hele 64Mb minne å hele 10GB harddisk. Fy f… den kosta pæng!! Også rundt 97 om jeg ikke husker helt feil..Skal sies at både K6`en og P2, ble blodklokka. Så her ble det kjøpt inn kjøleribber ment på effektforsterker, kuttet og montert.. for disse produserte MYE varme! :)

11.) Var så fornøyd at det gikk vel 1,5år før neste innkjøp.. da ble det kjøpt inn P3-600MHz og en AMD K7-600MHz.. ja.. tok litt av.. å et planlagt bilkjøp gikk i vasken.. men hva gjør man ikke for å ha det gøy! Orker ikke å utdype alle andre hw-detaljer.. Med K7 fikk AMD min fulle respekt for hva de kunne få til! Men både Intel og AMD pc`en var kjempebra, å fikk mye glede med Dungeon Keeper og Diablo på disse.. :)

12.) Gikk så frem til 2002/2003.. hvor 2 stk Athlon MP 2GHz, kom inn i hjemmet mitt.. med dual socket hovedkort.. Å med Radeon 8500 64Mb skjermkort.. woooww.. nok en gang en dyr opplevelse.. men jøss så gøy!!

13.) Neste på lista ble en AMD Athlon 64 FX-53 – 939 socket.. festlig prosessor.. så denne tok over jobben som arbeidsstasjon, å MP ble satt som filserver og CS server.. dette var i 2005

14.) Var ikke før i slutten av 2007 jeg følte behovet for å ha kreftigere pc (ungene tar sitt av budsjettet også) .. å nå hadde pc delene blitt en del billigere.. så igjen ble det AMD.. Athlon x2 4800.. god pc

15.) Desember 2008 ble det kjøpt inn en ny og kraftig arbeidsstasjon, men denne gangen en Intel Q9450... 8Gb minne..å et par 500GB i RAID..oppgradert med ASUS ATI 4890 1Gb nå. Tror denne blir stående en stund.

16.) Oppgraderte server med en AMD Quad 9850, 8GB minne og 6TB.. så nå tror skal jeg si meg fornøyd for et par år til.

 

Orker ikke å ta med bærbare som det også har blitt noen av, men de har vært arbeidspc`er.. så teller ikke med de. Huff, detta ble mye.. men gøy er det! :) Tror jeg fikk med det viktigste..

Lenke til kommentar

Min første selveide maskin er den jeg er på nå.

 

Men første maskin jeg satt på vet jeg ikke engang spec'sene til, den er vell i sjåen, eller på søppla.

Windows lignende OS, ikke 3.1!

 

AM2 3500+

2 gbyte 5300 Cruisar Ram

250gbyte (så 500 gbyte, og dermed en ekstern på 750gbyte).

nVidia 7600GT (yter bra)

 

 

Denne maskinen har så alvorlig hardwareproblem at installasjon av Linux (feks Ubuntu's LIVE installasjon) ikke funngerer. Fedora 7 gikk, men ustabilt som bare rakkern. Win 7 vill den ikke starte, sitter fast på logoen når instalasjons programmet skal starte...

XP Pro x64 virker godt...

 

 

Påtide med NY innmat!

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Dette vet jeg ikke helt om jeg husker mye av, men:

 

Første maskinen var i alle fall en Commodore VIC 20.

 

Så har jeg hatt følgende (en del gjennom jobb):

Mac 512K

Mac SE

Mac II

Mac SE/30

Mac Quadra 700

Powerbook 170

Powerbook 180c

Powerbook 540c

 

Det var slutten på min Mac-periode. Kundene mine forlot Mac, og dermed fulgte jeg etter:

 

Dell XPS 120

Dell XPS 550

Best Computer et eller annet bærbar

Dell Inspiron 5000 bærbar

Dell Dimension 8400

Acer Travelmate 803 bærbar

Dell Inspiron XPS/2 bærbar

 

Men to Mac'er har jeg hatt siden, en iBook og en iMac 24".

 

Neste på listen blir kanskje en MacBook Pro. I hvert fall er det tanken.

 

Med forbehold om feil og uteglemmelser...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Første minnet jeg har fra dataverdenen er fra tidlig 80-tallet, var med Fattern på jobben. Tror han jobbet i Rank Xerox men er ikke helt sikker. Han som var dataguruen deres (dette var på den tiden en dataguru virkelig var en guru) var en god venn og kollega av fattern, og han likte dataspill. Dette var da en datamaskin av den virkelig store typen, Big Iron, med dumme klienter (stort sett bare skjerm+tastatur)) koblet til rundt omkring. Det var installert flere versjoner av pong og snake, samt kombinasjoner av dem. Vanlig pong, vanlig snake i 1 og 2-player modus, en pong-snake hvor man skulle holde ut lengst mulig, en multiplayer pongsnake. Mulig jeg husker feil men jeg tror det var en breakout også.

 

Men det feteste de hadde der var en flysimulator. Jeg fikk bare spille den en gang, det var for de voksne. men den ene gangen jeg spillte var jeg helt oppslukt. Hadde to voksne bak meg som guidet meg, men jeg krashet på landingen! Var ganske lei meg da. Dette var såvidt jeg kan huske en grønn skjerm med ca 1 fps, kun det absolutt nødvendige tegnet opp på skjermen.

 

Etter det var det endel turer bort til onkelen min, som hadde en ZX-spektrum før jeg endelig fikk min egen maskin.

 

Egne maskiner er omtrent:

VIC-20->C64->8086(uten 8087)->Amiga 500(med en halv MB, for lite)->80286(fortsatt uten 87)-386(hadde 2 forskjellige, tror det var her jeg fikk min første coprosessor)->486SX25->486DX100->Pentium osv....

 

Etter Pentiumen har jeg som regel hoppet over det aller nyeste og heller oppdatert ca hvert andre år. En ting jeg burde ta med er det første dedikerte 3D-kortet jeg fikk tak i. Voodoo kortet var FETT som bare fy, grafikken var smooooth, men spillene var absolut møkk helt frem til glide tok av.

 

For øyeblikket har jeg fortsatt en q6600 klokket til litt over 3gigahertz (på vannkjøling), en litt klokket 8800gts512 til grafikk, venter på att noen skal benytte seg av 8800gt512'en til physx, 4 gig ddr2 ram som også er klokket, ca 1.5 terra med plass spredd utover 4 disker (første HD'en min var på 10MB), 5.1 lyd, 22"+17", tastatur og mus med blålys, og en varmeutvikling som gjør att jeg slipper å skru opp varmen med mindre jeg må åpne vinduet om vinteren for å kjøle ned ca 550 watt med utvikling. Tror ikke jeg hadde kjøler på CPU'en før 386'en.

 

Ah, spennende å se hvordan dataverdenen utvikler seg, gleder meg til å se tilbake om ca 20 år :D

Endret av MrBubbles
Lenke til kommentar

Min første selvbygde maskin var en AMD Socket A-basert maskin med Athlon XP 1800+ CPU, 512MB RAM, Sapphire Radeon 9000 Atlantis Pro og 120GB harddisk. Alt pent pakket inn i, selvfølgelig, et Chieftech Dragon-kabinett.

 

Jeg husker hvor livredd jeg var første gangen jeg bygde den PCen. Det ble gjort med en god kamerat og faren hans, som var IT-konsulent. Jeg ble virkelig frelst på PCer den gangen, og jeg har bygd mang en maskin siden.

 

Det var faktisk en liten "bygg din egen PC"-bok fra HjemmePC eller noe som spiket interessen min. Uten den hadde jeg kanskje aldri blitt interessert, og med det kanskje ikke vært der jeg er i dag, og i ferd med å ta det utdanningsvalget jeg har tatt. Artig hvordan ting utspiller seg. :)

Lenke til kommentar

mange minner her ja:)

 

(ja det var kasettspiller den gangen, med Turbo Load og greier....)

 

C64 var vel min første...

 

 

noen som husker SHB turbotape? noe som man bruket på kopierte spill på C64. mener og huske at SHB sto for "stig henning berg" hadde det ikke vært artig og han er her på forumet :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...