Gå til innhold

med eller uten moms?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må betale moms. Det må bedrifter som kjøper også, - men de fleste bedrifter har rett til fradrag for momsen, - så de under visse forutsetninger har rett til å få den tilbake.

 

Du burde vite at du betaler moms. Det er moms på så godt som alt du kjøper i Norge, så det er ingen grunn til å tro du skal slippe den. Imidlertid skal de som selger produkter til private, - oppgi priser inklusiv moms. Det er i den anledning forbudt å markedsføre produkter eks. mva.

 

Du må selvfølgelig betale MOMS !!! :woot:

Lenke til kommentar

har selv reagert på whitebox sin markedsføring....

Selv synes jeg at de lever litt i grense land...

Men så lenge de oppgir begge priser gjør de igrunn ikke noe galt. Men de fleste legger jo merke til prisen med stor skrif og i bold.....

 

Dermed tror folk at det er billig helt til de får sjekka litt mer eller bestilt...

Kjipt det der

Lenke til kommentar

Markedtiltak/-føring rettet mot private forbrukere skal dersom prisen vises, oppgi den reelle prisen forbrukerne må betale. Dette er prisen med moms!

 

Dersom prisen oppgis både med og uten moms, skal prisen med moms ha størst meddelelsesstyrke. Det hjelper ikke å oppgi "eks. mva" med liten skrift. Slik prisinformasjon er villedende og forbudt.

 

Jeg anbefaler dere eller hvem som helst å kontakte markedsrådet og klage på dette forholdet. Selgeren blir da forhåpentligvis forbudt å gjenta den villedende prisinformasjonen i sin markedsføring. Om selger ikke følger et slikt pålegg, - kan han bli straffet. Bøtelagt i første omgang ...

 

Så vidt jeg husker er det nettopp Markedsrådet som tar seg av slike anliggender, tar jeg feil? :wink:

Lenke til kommentar
Det er i den anledning forbudt å markedsføre produkter eks. mva.

 

 

Ikke riktig. Det er ikke lov å markedsføre produkter eks.mva. uten Å OPPLYSE om det.

 

F.eks Zepto oppgir også priser eks. mva.

 

Jeg tror nok du tar feil :D , - og våger å gjenta min påstand om at markedsføring mot private forbrukere skal inneholde prisen inkl. moms, dersom prisen oppgis!

 

Jeg kan ikke si jeg forstår hvilket bevis eksemplet med Zepto er. :-?

Lenke til kommentar

FORBRUKERRÅDET

fakta: Netthandel::

 

......

......

Pris, kostnader, rabatter

Prisopplysningene skal være klare, entydige og fullstendige. Moms skal være inkludert i den oppgitte prisen. Alle kostnader ved anskaffelsen skal opplyses, om f.eks. frakt, porto, oppkravsgebyr, ekspedisjonsgebyr, toll, mv.

_____

 

Så får man legge til litt intelligens da, - og tolke det hele fornuftig. Uansett virker det som at moms skal være innkludert i prisopplysningene, - som jeg har svart ovenfor. Når selger henvender seg til private forbrukere, - privatpersoner. :yes:

Lenke til kommentar
Er nybegynner med slike ting! Men jeg skal kjøpe meg ny bærbar pc! Derfor har jeg vært inne på www.whitebox.no,

men der står prisene uten moms, men hvis jeg kjøper en bærbar til privat bruk, slipper jeg å betale moms da?

Og hvorfor står prisene uten moms? :shrug:

 

Glemte å svare deg. :)

 

Du må nok betale moms ja.

Prisene står nok uten moms antagligvis fordi de satser mest på bedrifts kunder.

Lenke til kommentar

 

Glemte å svare deg. :)

 

Du må nok betale moms ja.

Prisene står nok uten moms antagligvis fordi de satser mest på bedrifts kunder.

 

Spørsmålet var nok allerede klart nok besvart ovenfor vamp. For øvrig anmoder jeg om at du leser mine poster bedre, - så vil du, dersom du forstår, få en bedre forståelse for hva som gjelder ... :lol:

Lenke til kommentar

Mange her har helt rett, men jeg velger allikavel å komme med noen flere betraktninger...

 

Markedsføringsloven har mange paragrafer som kan anvendes i diskusjonen her.

 

§2 sier noe om villedende markedsføring:

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

- I dette caset med whitebox, så er ikke denne loven alene god nok til å si noen om anvendelsen i praksis.

 

Markedsrådet har behandlet flere saker om priser. Disse vedtakene bygger i stor grad på markedsføringslovens paragrafer 1-3. Vedtakene danner praksis for Forbrukerombudets handtering av saker hvor privatpersoner føler seg "lurt" eller ikke rettferdig behandlet.

 

Hovedregelen er: "Opplysninger om priser skal være klare og entydige".

 

Forbrukerombudets regel om merverdiavgift:

"Merverdiavgift (moms) og andre avgifter skal være inkludert i den oppgitte prisen i all markedsføring som henvender seg til forbrukerne, for eksempel annonser, prisplakater i forretninger, prismerking på varer etc."

 

Videre heter det...:

"I annonser rettet både til forbrukere og næringsdrivende (med fradragsrett for moms) kan prisen angis eksklusive moms, men da slik at prisen inklusive moms, eventuelt selve momstillegget angis samtidig og på en måte som er ”likeverdig i meddelelses- og påvirkningseffekt”".

 

Det er vel dette sistnevnte som er realiteten i caset med whitebox...

Spørsmålet som man da kan spørre:

- Er Whitebox likeverdig i sin meddelelse om pris med og uten moms? Og i hvilken grad henvender de seg til privatpersoner eller for det meste bedrifter? Dette vil ikke jeg tørre si noe om...

 

:-? ChrT

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...