Gå til innhold

"Høy CPU" temp.....hvor mange grader er egentlig d


Anbefalte innlegg

Har lest side opp og side ned på diverse fora for å prøve å finne ut om noen egentlig kan si med noenlunde grad av sikkerhet hva som er for høy temp. på CPU.......

Blir bare mer og mer frustrert jo flere innlegg jeg leser. Noen klager over at de har for høy temp. på CPU'en sin og opplyser i neste setning at den er litt over 50 grader ved normal drift??? Tempen på min CPU passerer 40 grader 4-5 minutter etter at jeg har slått på PC'en selv om jeg ikke har rørt hverken musa eller tastaturet. Etter 8-10 minutter er den oppe i "normal" driftstemperatur. Q-Fan funksjonen på ASUS HK'et regulerer tempen på CPU ved å guffe på CPU vifta slik at den går opp og ned mellom 56 og 62 grader uansett om jeg bruker maskinen eller ikke. Hvis jeg setter på en DVD film ligger tempen konstant på ca. 65 grader. "Det gjør ingen ting" sier noen. "Athlon CPU'ene til AMD tåler helt opp mot 80 grader" er det mange som svarer. Har skjønt at høye temp. kan forkorte levetiden, men who cares om CPU'en tar kvelden om 5 år. Da er det moden for Teknisk Museum uansett...

Dessuten, hvis ASUS har satt Q-Fan fuksjonen til å guffe på vifta først når tempen har passert 61-62 grader, så mener dem vel at det ikke er nødvendig å guffe på vifta før ved den temperaturen. En annen ting som jeg også lurer på er hvorfor ASUS PC Probe viser 4-5 grader høyere enn Hardware Monitor og temp. i BIOS?? Noen som har de samme erfaringene som jeg? Spesiellt med hensyn til denne Q-Fan funksjonen? Har bedt om svar før i dette forumet, men har ikke fått noe svar om akkurat det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig noen som har skjønt det. Er så mange "idioter" som henge seg opp i tempraturen. Kjører selv uten vifte og den ligger på ca 60-70 grader. (svært kabinett P4 2.53)

 

Kjører også Zalman sin løsning på min XP1600 og det funker også utmerket. Noe høyrere temp der.

 

 

CPU takler fint slike tempraturer som du snakker om. Folk som absolutt må holde CPU tempen under 40 grader trenger en psykolog.

Lenke til kommentar
Endelig noen som har skjønt det. Er så mange "idioter" som henge seg opp i tempraturen. Kjører selv uten vifte og den ligger på ca 60-70 grader. (svært kabinett P4 2.53)  

 

Kjører også Zalman sin løsning på min XP1600 og det funker også utmerket. Noe høyrere temp der.

 

 

CPU takler fint slike tempraturer som du snakker om. Folk som absolutt må holde CPU tempen under 40 grader trenger en psykolog.

 

He-he... :lol::lol: godt at ikke bare er jeg som er "lav-temperatur-freak" her på forumet...

Lenke til kommentar
Endelig noen som har skjønt det. Er så mange "idioter" som henge seg opp i tempraturen. Kjører selv uten vifte og den ligger på ca 60-70 grader. (svært kabinett P4 2.53)  

 

Kjører også Zalman sin løsning på min XP1600 og det funker også utmerket. Noe høyrere temp der.

 

 

CPU takler fint slike tempraturer som du snakker om. Folk som absolutt må holde CPU tempen under 40 grader trenger en psykolog.

 

He-he... :lol::lol: godt at ikke bare er jeg som er "lav-temperatur-freak" her på forumet...

 

skulle selfølgelig stå "godt at det :) ikke bare er jeg som ikke er "lav-temperatur-freak" ...

Lenke til kommentar
Maskinen jobber bedre når den er kald så det er en av grunnene til at folk ikke liker høy temp!

 

OK. Hvis det du sier er riktig, hvorfor er denne Q-Fan funksjonen satt så høyt som den er da???? Det var et av mine spørsmål... skulle jo tro at de som produserer HK har litt peiling?

Lenke til kommentar
det er noe som heter å edite en post isteden for å lage en helt ny post med quoter i som tar stor plass! :grumpy:

 

Takk for opplysningen, men du er kanskje en av dem som leter etter noe å sette fingeren på i innleggene i stedet for å holde deg til topic??

Flisespikkere kaller vi sånne folk her hvor jeg bor :yes:

Lenke til kommentar
det er noe som heter å edite en post isteden for å lage en helt ny post med quoter i som tar stor plass! :grumpy:

 

Takk for opplysningen, men du er kanskje en av dem som leter etter noe å sette fingeren på i innleggene i stedet for å holde deg til topic??

Flisespikkere kaller vi sånne folk her hvor jeg bor :yes:

Desverre for deg så gjør jeg ikke det...det er bare for å opplyse slik at du ikke gjør det mer! som du tydeligvis oppfattet! har dessverre ikke svar på spørsmålet ditt ,men har bare hørt at pc'en jobber bedre med kald temp! Og det har jeg merket selv også :yes:

 

PS. jeg kan ikke akkurat se at posten din heller hadde noe med topic å gjøre... :roll:

Lenke til kommentar
:p jeg var på lan og så glemte jeg og ta strøm kablene fra cpu viten til hk'et da haddejeg en duron 800 cpu. Den kom opp i 95 grader men overlevde funker helt fint ennå.

 

haha, kunne nesten begynt å kokt vann på den da :lol::lol:

 

hvis man klarer å få cpuen ned i 40 grader, så kan man jo godt overklokke til den når 55-60 eller ??? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...