Gå til innhold

Iphone brukes mest til moro


Anbefalte innlegg

Mangler? Det er et bevisst valg fra Apples side, for å unngå å gå i samme fella som mange andre smarttelefoner mht. ukontrollerte bakgrunnsprosesser som tømmer telefonen strøm. Jeg ser det positive i at man finner mer intelligente metoder for å løse problemstillinger som f.eks batteritid kontra et antall nettbaserte tjenester som skal være tilgjengelige til enhver tid, der en sentralisert "push-notification" mekanisme vil være en bedre løsning enn å ha mange bakgrunnsprosesser kjørende konstant.

 

Men du mener altså at en tilfeldig "skikkelig" smarttelefon har standby-tid på over en uke med diverse IM-klienter, mailprogram og mere til som surrer konstant i bakgrunnen? :D

Apple skylder jo på svak maskinvare når det kommer til multitasking på Iphone. Allikevel er dette et så stort savn at mange velger å jailbreake for å få funksjonaliteten, og det fungerer fint. Ukontrollerte bakgrunnsprosesser som tømmer telefonen for strøm? Den må du gjerne forklare.

 

Kjører man mange programmer samtidig vil selvsagt hastigheten synke og batteritiden forkortes, men det er sjelden man har bruk for å kjøre mer enn 3-4 programmer samtidig, og da går det som regel veldig fint.

 

Mener du seriøst at denne push-funksjonaliteten er bedre enn tradisjonell multitasking? Det er ingen som tvinger deg til å kjøre mange programmer samtidig selv om støtten for det er der. Det der er bare et latterlig argument for å støtte opp at det Apple sier er det som er rett.

 

Og ja, det finnes smarttelefoner med standby tid på mer enn en uke som kan kjøre de programmene i bakgrunnen.

 

 

Og dette vet du noe om eller har tenkt på? Tviler jeg på. Vet du i det hele tatt hvordan Apples "push-notification" tjeneste fungerer, eller hvor lite datatrafikk den genererer?

Jada, jeg har fått med meg hvordan det fungerer, og for meg virker det mye lettere å bare trykke på taskbar-knappen å svitsje applikasjon, for så å gå tilbake uten å være avhengig av nettilkobling. Billigere er det også, og det er klart at jo mer radioen belastes jo fortere forsvinner batteritiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men, du får jo mene akkurat hva du vil om den saken, og gjerne ha din helt spesielle, personllige definisjon av hva en smarttelefon er, som kun du kjenner innholdet av.

 

For meg er det flere kriterier som må oppfylles før man kan kalle en telefon for en smarttelefon. Iphone oppfyller de aller fleste, men bommer på en SVÆRT viktig ting.

En smarttelefon skal kunne kjøre flere ting samtidig, og da ikke bare ting som som leverandøren av telefonen gir ut.

Igjen, det er _din_ personlige definisjon, og du vet like godt som meg at mange prosesser som kjører i bakgrunnen har minst like mange minus-sider som pluss-sider. Inntil noen finner opp mobilbatteri med 3-4 ganger bedre kapasitet så synes jeg begrensningene Apple har valgt å legge på multitasking i iPhone stort sett er fornuftige. Litt synd at Apple har brukt litt lang tid på å oppskalere sin universelle "push-notification" tjeneste for iPhone, men når den kommer neste måned forsvinner de aller fleste innsigelser mot disse begrensningene, samtidig som batterikapasiteten ikke sløses bort på mange mail/IM-applikasjoner som ligger konstant i bakgrunnen og spiser kapasitet.

Morsom du. Tror du virkelig at å ha et program liggende i bakgrunnen på telefonen bruker MER batterikapasitet enn å ha en konstant datatilkobling med 3G-nettet for å vente på inkommende oppdateringer? Seriøst?

Ehh....selvsagt har man ikke konstant oppkobling mot 3G-nettet, like lite som man trenger det for å kunne motta en SMS. Og hva skjer når du har 5 program liggende konstant i bakgrunnen? Eller 10? Mange fine online-tjenester som man kan ønske å være oppkoblet mot samtidig, vet du. ;)

Hvordan er det med _din_ oppkobling dersom du ønsker å være tilgjengelig via mobilen for innkommende meldinger på sekundet, via Live Messenger og diverse andre IM-tjenester døgnet rundt?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Apple skylder jo på svak maskinvare når det kommer til multitasking på Iphone. Allikevel er dette et så stort savn at mange velger å jailbreake for å få funksjonaliteten, og det fungerer fint. Ukontrollerte bakgrunnsprosesser som tømmer telefonen for strøm? Den må du gjerne forklare.

Gjør Apple det? Hvor? Etter det jeg har sett og lest så begrunner Apple det med at batterikapasiteten i enhver telefon er en begrenset ressurs. At "mange" velger å jailbreake pga multitasking er din påstand, men dette er jo bare noe du tror, ikke noe du vet. Joda, det fungerer sikkert "fint" dersom man liker at batteritiden reduseres til det halve, eller verre, slik brukere av andre smarttelefoner er vant til...

Hva er det du ikke skjønner med at flere prosesser som kjører i bakgrunnen uten tanke på å minimalisere ressursbruken belaster CPU, hindrer CPU i å benytte strømsparemodus, og dermed tømmer telefonen for strøm fortere?

Jeg kan sitere fra manualen til HTC Diamond, side 17:

"Battery Saving Tips:

 

How long your battery power lasts depends on the battery type and how you use your device. Try the following to help conserve battery life:

...

7.) Close battery-intensive programs such as the camera when you are done using them. Make sure the programs are ended and are not continuously running in the background. See “Using Task Manager” on page 113 for information on closing programs."

 

Kjører man mange programmer samtidig vil selvsagt hastigheten synke og batteritiden forkortes, men det er sjelden man har bruk for å kjøre mer enn 3-4 programmer samtidig, og da går det som regel veldig fint.

Gitt at man har en mekanisme som fanger opp og gir deg beskjed om innkommende mail, meldinger, osv, fra en lang rekke online-tjenester, hvorfor skal man kjøre 3-4 programmer samtidig? På en telefon kan man tross alt kun se og være interaktiv i forhold til 1 program om gangen. Det tar meg ikke lenger tid eller flere operasjoner å avslutte et program på iPhone (med lagring av status), hoppe over i et annet program og gjøre det jeg skal, for deretter å hoppe tilbake til det første og fortsette nøyaktig der jeg slapp. Så slipper jeg også å måtte passe på hvilke applikasjoner jeg har glemt å slå av helet tiden, eller å få flatt batteri fordi kameraprogrammet lå og tok bilder av innsiden av lommen min i en time... ;)

 

Mener du seriøst at denne push-funksjonaliteten er bedre enn tradisjonell multitasking? Det er ingen som tvinger deg til å kjøre mange programmer samtidig selv om støtten for det er der. Det der er bare et latterlig argument for å støtte opp at det Apple sier er det som er rett.

Når det gjelder å spare ressurser i telefonen, og være konstant knyttet opp mot _mange_ tjenester samtidig (likegyldig om det er 1 , 10 eller 20) uten vesentlig mer ressursbruk, definitivt ja!

Sant og si så er ikke multitasking som omfatter alle applikasjoner det jeg savner på telefonen min. Det jeg savner er to ting (som jeg kommer på i farten): å kunne være online med telefonen 24/7 via minst én IM-tjeneste uten at det koster meg uhørt mye batteritid, og universell klipp og lim. Ingen av disse tingene løses gjennom "frislipp" av multitasking for alle apps, men det løses derimot med en gratis oppdatering av iPhone OS som gjøres tilgjengelig for alle iPhone-eiere om vel en måned, inkludert de som kjøpte sin telefon for 2 år siden. Det kaller jeg service...spør Microsoft eller Nokia om de tilbyr neste versjoner av sine OS gratis til 2 år gamle telefoner ;)

 

Og ja, det finnes smarttelefoner med standby tid på mer enn en uke som kan kjøre de programmene i bakgrunnen.

Og der nevner du i fleng?

 

Jada, jeg har fått med meg hvordan det fungerer, og for meg virker det mye lettere å bare trykke på taskbar-knappen å svitsje applikasjon, for så å gå tilbake uten å være avhengig av nettilkobling. Billigere er det også, og det er klart at jo mer radioen belastes jo fortere forsvinner batteritiden.

Virker ikke som om du skjønner konseptet, nei. Svitsjing mellom applikasjoner har da ingen ting med nettilkobling å gjøre. Men det å være mottakelig for innkommende "lynmeldinger" og annet handler om at man i tradisjonelle smarttelefoner _må_ ha programmer som tar opp verdifulle ressurser på i hovedsak bare å vente. Om du bruker flere forskjellige IM-klientene mot ulike tjenester så handler det om hyppig netttilkobling, og du kan ha dem kjørende i bakgrunnen så mye du vil, men du hører ikke et pip fra noen om ikke telefonen din kobles til nettet.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Gjør Apple det? Hvor? Etter det jeg har sett og lest så begrunner Apple det med at batterikapasiteten i enhver telefon er en begrenset ressurs. At "mange" velger å jailbreake pga multitasking er din påstand, men dette er jo bare noe du tror, ikke noe du vet. Joda, det fungerer sikkert "fint" dersom man liker at batteritiden reduseres til det halve, eller verre, slik brukere av andre smarttelefoner er vant til...

Hva er det du ikke skjønner med at flere prosesser som kjører i bakgrunnen uten tanke på å minimalisere ressursbruken belaster CPU, hindrer CPU i å benytte strømsparemodus, og dermed tømmer telefonen for strøm fortere?

Jeg kan sitere fra manualen til HTC Diamond, side 17:

"Battery Saving Tips:

 

How long your battery power lasts depends on the battery type and how you use your device. Try the following to help conserve battery life:

...

7.) Close battery-intensive programs such as the camera when you are done using them. Make sure the programs are ended and are not continuously running in the background. See “Using Task Manager” on page 113 for information on closing programs."

Hvis du hadde fulgt med i timen hadde du nok fått med deg at Iphone skylder på svak maskinvare. Dessuten er batteriet maskinvare, og på Iphone er det jo ikke mye å skryte av uansett. Er det bare noe jeg tror at mange jailbreaker? Våkn opp, gutt!

 

Det er bare tull at batteritiden reduseres til det halve eller enda mer om støtte for multitasking er der. Det er ingen som pålegger deg til å multitaske ørten programmer kontinuerlig bare fordi enheten har støtte for det. Det du kommer med er jo bare tullete påstander for å hevde at Apple har rett og slik Apple gjør det er best, fordi Apple vet best.

 

Og det er klart, dersom man ikke avslutter programmer ligger de og kjører i bakgrunnen, og reduserer ytelse og batterikapasitet. Men da er det ikke værre enn å avslutte disse. Dessuten kan man aktivere nedklokking når skjermen er av, slik at man sparer strøm på den måten.

 

 

Gitt at man har en mekanisme som fanger opp og gir deg beskjed om innkommende mail, meldinger, osv, fra en lang rekke online-tjenester, hvorfor skal man kjøre 3-4 programmer samtidig? På en telefon kan man tross alt kun se og være interaktiv i forhold til 1 program om gangen. Det tar meg ikke lenger tid eller flere operasjoner å avslutte et program på iPhone (med lagring av status), hoppe over i et annet program og gjøre det jeg skal, for deretter å hoppe tilbake til det første og fortsette nøyaktig der jeg slapp. Så slipper jeg også å måtte passe på hvilke applikasjoner jeg har glemt å slå av helet tiden, eller å få flatt batteri fordi kameraprogrammet lå og tok bilder av innsiden av lommen min i en time... ;)

Man trenger da ikke flere programmer kjørende for å fange opp mail, sms, mms etc. Hvordan glemmer du å avslutte en applikasjon? Gjør du det når du sitter foran pc'en din også eller, glemmer å avslutte applikasjoner? Og hvordan får du kameraet til å ta bilder når du ikke har applikasjonen maksimert?

 

 

Når det gjelder å spare ressurser i telefonen, og være konstant knyttet opp mot _mange_ tjenester samtidig (likegyldig om det er 1 , 10 eller 20) uten vesentlig mer ressursbruk, definitivt ja!

Sant og si så er ikke multitasking som omfatter alle applikasjoner det jeg savner på telefonen min. Det jeg savner er to ting (som jeg kommer på i farten): å kunne være online med telefonen 24/7 via minst én IM-tjeneste uten at det koster meg uhørt mye batteritid, og universell klipp og lim. Ingen av disse tingene løses gjennom "frislipp" av multitasking for alle apps, men det løses derimot med en gratis oppdatering av iPhone OS som gjøres tilgjengelig for alle iPhone-eiere om vel en måned, inkludert de som kjøpte sin telefon for 2 år siden. Det kaller jeg service...spør Microsoft eller Nokia om de tilbyr neste versjoner av sine OS gratis til 2 år gamle telefoner ;)

Hvorfor skal man plutselig være tilknyttet mange tjenester hvis man i dag ikke kan kjøre mer enn ett program av gangen (med unntak av musikkspilleren)? Det koster da ikke uhørt mye batteritid å kjøre en IM-klient i bakgrunnen, ikke på de telefonene jeg har brukt ihvertfall. Når begynte Microsoft med telefoner? Meg bekjent har de bare programvaren.

 

 

Og der nevner du i fleng?

Tja, Touch HD, X1 med flere klarer da dette.

 

 

Virker ikke som om du skjønner konseptet, nei. Svitsjing mellom applikasjoner har da ingen ting med nettilkobling å gjøre. Men det å være mottakelig for innkommende "lynmeldinger" og annet handler om at man i tradisjonelle smarttelefoner _må_ ha programmer som tar opp verdifulle ressurser på i hovedsak bare å vente. Om du bruker flere forskjellige IM-klientene mot ulike tjenester så handler det om hyppig netttilkobling, og du kan ha dem kjørende i bakgrunnen så mye du vil, men du hører ikke et pip fra noen om ikke telefonen din kobles til nettet.

Bruker du ikke telefonen til annet enn lynmeldinger? Det er jo tullete å måtte koble seg opp bare fordi man trenger kalkulatoren samtidig som man gjør noe annet. Er man utenlands så merker man det nok fort på lommeboka også, at man bare "multitasker".

Lenke til kommentar

Iphone har uten tvil en simpel og grei måte å skaffe seg programmer, Nokia osv kunne godt lært å strømlinje slike prosesser noe mer. Når det er sagt så har jeg da klart å installere flust med programmer selv, signere egne applikasjoner mm (og jeg er ingen mobil-geek), men kunne godt vært "enklere".

 

Men dette snakket om at å ikke ha tilgang til multi-tasking er en fordel for Iphone brukerene er så våsete at jeg omtrent faller overende. Som så mange her har sagt så er det jo brukeren som bestemmer om han vil ha 70+ apllikasjoner kjørende med tilsvarende lav batteritid eller kjøre "en og en" ting og få lengre levetid.

Å avslutte et program er ikke verre en å velge "avslutt", så er det gjort. Å kunne gjøre flere ting samtidig, legge ting i bakgrunnen osv er helt supert. Jeg hadde ikke hatt en smarttelefon før jeg fikk min nåværende for et godt år siden, men jeg vil aldri kunne gå tilbake til en telefon uten multitasking lenger. Faktisk så brukte jeg nylig en Ericcsson K810 mens telefonen min var til reperasjon, og det var forferdelig :p

Lenke til kommentar
Device management er noe helt annet, og det finnes løsninger fra Apple på dette

 

Greit nok det, men jeg er ikke interessert i å låse meg til en løsning. Skulle jeg ha låst meg, hadde jeg nok heller gått for Blackberry (som feks. Telenor også begynner å støtte nå).

Endret av covah
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...