Gå til innhold

Jeg har nå gått mektig lei, og noe skal gjøres!


Anbefalte innlegg

Ja, som mange har jeg også nå blitt lei! Lei av støy! Noe må gjøres, men med minimal pengebruk. Mitt nåværende oppsett står i signaturen.

 

Tilleggsinformasjon:

 

Qtec kabinett med orginalt PSU

Boxed kjøler til P4

Kjøpt 2 stk. stillegående 80mm. på TG03 fra Zalman

Western disken min er helt på knærne og det er såvidt pc'en surrer og går her nå. Kjøper ny disk i morgen og leverer min nåværende til retur.

 

Altså, det som bråker:

 

PSU: Synes stillegående nytt er dyrt. Skal jeg kjøpe Noise Killer (160,-), eller bytte orginalviften med en ny fra Papst (12/19dB, ca. 155,-)?

 

Boxedkjøler: Bråker for mye den og. Klarer meg lenge med 2,4Ghz (hvem trenger egentlig mer??!), så kan clocke ned CPU. Kjøpe Black Silence fra MP? (295,-)

 

Kjøpe BeQuit/Akasa støydempingsmatter fra 3dfxcool (160,-)

 

Kjøper ny HD i morgen! Hadde egentlig tenkt meg en identisk disk som min nåværende slik at jeg får 160GB i Raid 0 når jeg får igjen på retur, men skal jeg istedenfor kjøpe en Seagate Barracuda V? Eller noe som er enda mer stillegående som dere har å anbefale?

 

Ting jeg ikke kjøper: Nytt PSU, vannkjøling, CPU vifte til mer enn 300,-, oppheng til HD for å fjerne støy. Dette fordi jeg mener det rett og slett ikke er verdt det!

 

Edit #1: Glemte sig.

Edit #2: For meg virker det som om skjermkortviften ikke lager en sjenerede lyd, men det kan jo hende den kommer til å gjøre det når all annet støy blir utbedret! Noe billige forbedringsforslag her?

 

 

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU: For å spare penger

1) ta fram lommekniven. 2) kutt ledningene til viftene. 3) koble viftene mot en vanlig drevkontakt mot rød og gul ledning. Du vil så få 7V over viftene dine uten altfor stort tap av ytelse, samt ca en fjerdedel av støyen. (isoler godt, bruk gjerne sukkerbiter (nei, ikke slike du har på kjøkkenet)). Du kan også koble dem mot rød og svart for 5V, men kjølinga blir da såpass mye mindre enn normalt at en PSU som Q-Tec KAN få problemer. Eventuelt løs problemet med en Fan Mate på hver av viftene.

 

HD:

Du får bare Seagate Barracuda V opptil 120GB, men jeg kan likevel anbefale dem på det sterkeste. Dem er utrolig stillegående. Ta eventuelt en kikk på 7200.1 serien til Seagate i stedet hvis du må ha over 120GB og likevel kun ville kjøpe 1 disk. Serien leveres opptil 160GB.

For videre støydempning av harddisk, kjøp et par gummistropper på en bensinstasjon og heng disken opp i en stor 'brønn' med dette. Det er billigversjonen av det du ikke ville ha noe av. :) Dette løser problemet til enhver disk, random read/write resonans-støy i kabinettet.

 

Skjermkort:

Hvis skjermkortet viser seg å lage en del støy: Kjøp en Zalman Fan-Mate, og juster volten over vifta med den. (Ikke still den for lavt). Eller kast på Zalman passiv heatpipe kjøling, det kan virke dyrt, men er definitivt verdt det!

 

Hovedkort:

Har du ei sur 40mm vifte på northbridge kan det lønne seg å bytte den med noe annet, f. eks. passiv kjøling fra Zalman. Ellers kan du ta ei gammel kjølerribbe for så å kutte den opp og bruke den i stedet. (Du får jo ei til overs når du bytter ut CPU-kjøleren.)

 

Håper det dekka det meste du lurte på.

Lenke til kommentar
PSU: For å spare penger

1) ta fram lommekniven. 2) kutt ledningene til viftene. 3) koble viftene mot en vanlig drevkontakt mot rød og gul ledning. Du vil så få 7V over viftene dine uten altfor stort tap av ytelse, samt ca en fjerdedel av støyen. (isoler godt, bruk gjerne sukkerbiter (nei, ikke slike du har på kjøkkenet)). Du kan også koble dem mot rød og svart for 5V, men kjølinga blir da såpass mye mindre enn normalt at en PSU som Q-Tec KAN få problemer. Eventuelt løs problemet med en Fan Mate på hver av viftene.

 

Viftene? Er bare en vifte på PSU, men kan jo se om jeg ikke får gjort det med denne... Har allerede kuttet en molexY kontakt så kan jo bruke denne. Sukkebiter har jeg dessverre ikke mer igjen av et bilstereoprosjektet mitt i nattbordet :D

 

HD: Du får bare Seagate Barracuda V opptil 120GB, men jeg kan likevel anbefale dem på det sterkeste. Dem er utrolig stillegående. Ta eventuelt en kikk på 7200.1 serien til Seagate i stedet hvis du må ha over 120GB og kun 1 disk. Serien leveres opptil 160GB.

For videre støydempning av harddisk, kjøp et par gummistropper på en bensinstasjon og heng disken opp i en stor 'brønn' med dette. Det er billigversjonen av det du ikke ville ha noe av. :) Dette løser problemet til enhver disk, random read/write resonans-støy i kabinettet.

 

Har ikke noe behov for mer enn 120GB så kan fint ha en Barracuda V disk. Alikevel kjøper jeg gjerne en 7200.1 disk hvis disse er enda mer stillegående. Eller om de har likt støynivå, men på en eller annen måte er bedre... Noen som vet? Er forresten disse diskene veldig mye bedre enn Western disken min? Jeg har nemlig lyst på 2x80GB Raid 0 :roll:

Jaja.. Returdisken kan jeg jo alltids selge!

 

Skal jeg bare be om gummistopper? Har ikke en eller annen side en guide på dette? Hadde egentlig tenkt å skrive at jeg ikke gadd å gjøre noe slikt heller i forrige innlegg, men får vel gidde det da... :-?

 

Skjermkort: Hvis skjermkortet viser seg å lage en del støy: Kjøp en Zalman Fan-Mate, og juster volten over vifta med den. (Ikke still den for lavt).

 

Dette kan jeg jo gjøre, ja.. Evt. kjøpe Zalman sin litt rare Heatpipe løsning, men da blir det for unødvendig pengebruk!

 

 

Hovedkort: Har du ei sur 40mm vifte på northbridge kan det lønne seg å bytte den med noe annet, f. eks. passiv kjøling fra Zalman. Ellers kan du ta ei gammel kjølerribbe for så å kutte den opp og bruke den i stedet. (Du får jo ei til overs når du bytter ut CPU-kjøleren.).

 

Hehe.. Hadde det vært en vifte på chipsettet hadde denne blitt kastet ut for lenge siden.. :D Bare kjøleribbe der orginalt!

 

Håper det dekka det meste du lurte på.

 

Joda, tror da det! Takk! Men en ting... Trenger jeg støydempingsmatter? Disse koster jo ikke stort da.. BeQuit/Akasa - 159,-/169,-

 

Tenker jeg slenger på en ny kjølepasta i samme slengen med CPU kjøler..

Lenke til kommentar

En liten feil i forrige innlegg, jeg mente jo selvfølgelig 7200.7 ikke 7200.1, gikk litt fort i svingene der visst. :) 7200.7 skal vistnok bråke mer enn Barracuda V, men jeg siden jeg ikke selv har hørt disken (7200.7) kan jeg ikke si noe helt sikkert. Og du vil angre bittert på kjøp av 2x80 WD hvis du skal støydempe resten av maskina, for da vil diskenes lyd høres veldig godt over alt annet. Vet ikke hvor mye støydempningsmattene kan hjelpe på den saken.

 

Grunnen til at jeg skrev viftene i psu er at når jeg tenker på Q-Tec strømforsyninger så tenker jeg oftest på de dualvifte greiene.

 

Støydempningsmatter har jeg såpass lite greie på at det eneste jeg kan si er les her: http://www.overklokking.no/annet/dynamat/index.html

 

Det var i forrige innlegg snakk om slike gummistropper som det er en krok i hver ende. Andre typer fungerer også. Hvis du har et kabinett med passe store huller i drevbrønnenes vegger kan du tre strikkopphenget gjennom der. Over og under der disken skal være. Ta så å stikk disken inn med den nederste strikken på oversida og omvendt, slik at disken ligger i litt press, da flytter den ikke på seg. Har du det veldig stramt må du stive opp kabinettet så du ikke risikerer å klemme alt sammen.

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet meg hjem igjen fra byen og alt er klappet og klart i maskinen.

 

Kjøpte en Seagate Barracuda V, 120GB og lagde meg et strikkoppheng. Dette gjorde jeg på følgende måte:

 

Gikk på kjøkkenet og fant to strikker, disse var noe pinglete, men ikke altfor ille. Type hvit, standard "kjøkkenstrikk". Tok to strikker dobbelt, stakk dem inn i hvert sitt skruehull i 5 1/4 holderen fra utsiden og sperret med en penn som ligger langsetter på begge sider. Hvis noen skjønner?

 

Skulle vel være greit?

 

PSU viften koblet jeg om til 7V i går og med klar forbedring! PCen er nå en helt annen! :smile:

 

Dessverre hadde ikke Impuls (tidl. IQ Data) Black Silence kjøleren inne, men den skulle komme neste uke! Det samme gjalt FanMate fra Zalman (til grafikkkortkjøleren).

 

Når dette er i boks, og støydempingsmatter er bestilt fra 3dfxcool så skulle alt bli så bra så... Totalt vil det da komme til å koste meg:

 

CPU kjøler: 295,-

FanMate: 50,-

Støydempingsmatter: 170,- + frakt

 

Altså rett i overkant av kr. 500,-! :D Harddisken regner jeg ikke med siden den forrige var ødelagt!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hjulpet min far litt med hans PC, den er nå ikke mulig å høre... (når den står under skrivebordet)

 

Pappa PC

 

Viften i PSU er byttet ut med en Papst 12dB(A) og bunnen på PSU er åpnet (stor åpning rett over kjøleren, med en viftegrill men ingen vifte). Viften på bakplaten er en Papst 12dB(A) og den i front er den viften som følger med TT Silent viking (men den kjører på ~5V). PCI kjøleren kjører ikke til vanlig, men på spesielt varme sommerdager kjører den på 5V). Viften på CPU er en Papst 19dB(A).

 

Alle viftene er restlager fra mine moddeprosjekter, så han har kun betalt for CPU kjøleren og VGA kjøleren :p

 

Det som støyer nå er/var HDD, det tok han seg av, med noen gamle tetningslister han hadde liggende (han er bilfreak og har tilsvarende mye bilstuff som jeg har pc stuff...). HDD oppheng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...