Gå til innhold

motor stå nedsenket eller heiset opp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Skal motoren stå senket ned i vann eller skal man heise den opp når man ikke kjører?, tenker både på når man kjører hver dag og når det er noen uker mellom kjøring....

 

motoren: E-tec 200 H.O

 

 

mvh h2k

Ok, er enig i de andre svarene her.

Om man driver å småkjører frem og tilbake noen hundre meter en hel dag, så er det tullete å drive å tilte den opp, for det går jo en del strøm også til dette.

Det som å er noe å tenke på er jo at så lenge motoren står ned-tiltet så vær obs på å følge med at det er godt med zink-klosser på motoren.

Samt at de fleste behandler ikke påhengsens undervannshus, så det vil jo og føre til at undervannshuset får en del groe.

Den tåler å stå nede, men vær obs på zink. Etter sånn omtrent minket 1/3 bør zink byttes da det meste er oppbrukt.

 

Oftest tilter jeg opp, etter slutt på dagen/turen. Men ikke om jeg skal videre noen timer senere.

 

Men, ta det litt på siden IOM det er nå blitt pluss grader i norge.

 

Ligger båten ute på vinterstid og minusgrader, så skal motor være nedtiltet inn i vannet.

Sier seg vel selv hvorfor... men det er viktig.

 

Mvh Kenneth

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Ligger båten ute på vinterstid og minusgrader, så skal motor være nedtiltet inn i vannet.

Sier seg vel selv hvorfor... men det er viktig.

Synes ikke helt det sier seg selv. Snakker vi om is på sjøen her? Jeg ville tatt den opp for å unngå at isen skader motoren, og hvis det først kommer is ville jeg fjernet den før jeg heiste ned motoren.

Lenke til kommentar

ja ok, kanskje ikke da hehe.

 

Pga at blir det liggende igjen litt vannrester rundt om inni påhengsmotorens kjølekanaler og deler osv.

Så er det for ikke å få frostspreng, rett og slett.

Groe er ikke å frykte på vinterstid, men igjen da så er de zink man istedet må passe på.

 

Mvh Kenneth

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei. Har et lite spm. til deg, Henrik.

 

Har selv en Bella 620 som har hatt en Evinrude 175hk Ficht Ram på. Den motoren er nå ødelagt og jeg vurderer en 200ho. Hvordan fungerer den? Hørte med forsikringsselskapet at premien gikk opp dersom båten gikk fortere enn 50 knop....

 

Mvh

Johan Inge

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...