Gå til innhold

abit nf7-s og to minnebrikker, hvordan utnytte minnet best..


gustav

Anbefalte innlegg

har et hovedkort som nevnt i topic, samt to twinmos 512 mb 2700 2,0.

 

På hovedkortet er det to slotter (til ram'en) som står rett ved siden av hverandre og en litt bortenfor. Hvordan utnytter jeg minnet best mulig. Har hørt at jeg skal oppnå en bedre effekt av ram'en når jeg har to like brikker.

 

Er det noen spesielle instillinger jeg må gjøre? Skal de to brikkene settes i de to slottene som står ved siden av hverandre?

 

Takk for alle svar som eventuelt kommer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å kjøre dual-channel så må man sette brikkene i 2-3 eller 1-3.. Abit anbefaler 2-3.

 

PS: Om du skal kjøre høy FSB så vil du nok merke at slot 3 holder deg tilbake med opptil 10-15 Mhz.. dette er faktisk helt normalt. Ihvertfall med v1.2 kortet.

 

Dette hørtes litt ekstremt ut..har du noen linker å backe opp dette med eller ?

Lenke til kommentar
For å kjøre dual-channel så må man sette brikkene i 2-3 eller 1-3.. Abit anbefaler 2-3.

 

PS: Om du skal kjøre høy FSB så vil du nok merke at slot 3 holder deg tilbake med opptil 10-15 Mhz.. dette er faktisk helt normalt. Ihvertfall med v1.2 kortet.

 

Dette hørtes litt ekstremt ut..har du noen linker å backe opp dette med eller ?

 

Det er en kjent sak at man ikke kan kjøre like høy FSB med dual-channel som single.. noen linker har jeg ikke, men har merket det selv.

På sweclockers.com og nForcersHQ.com (forums) så finnes det noen tråder som tar opp emnet :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Slott 1 og 2, er de som står tett ved siden av hverandre, mens 3 står "for seg selv". På komplett ble det anbefalt at jeg skulle bruke de som sto sammen. Alstå ikke slot 3. (Det har jo hendt at de har tatt feil på komplett før LOL).

 

Anbefaler du forøvrig å kjøre dual-channel? (kanskje et litt generelt spørsmål)

Lenke til kommentar
Så man MÅ bruke slot 3 for at dual ddr skal brukes ? Har sett endel diskusjoner angående akkurat dette på andre forum..

Ja, visste at 2 brikker gjør klokkingen verre, men trodde ikke det var snakk om slike forskjeller. Kanskje det blir en brikke neste gang da..

 

Jepp.. slot 3 MÅ brukes.. for det er "kanal 2".. slot 1 og 2 er "kanal 1"

Det varierer litt hvor mye dual, og bruk av 2 brikker trekker ned, men de fleste opplever at det er 5-10Mhz tror jeg.. i noen tilfeller opptil 15Mhz

 

Om man skal kjøre en brikke så må man huske på at 512 brikker ofte klokker dårligere enn 256.. Dette gjelder ihvertfall noen merker. Vet ikke hvordan det er med Geil og Corsair, men regner med at det samme gjelder dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...