Gå til innhold

Prosedyre for heving av kjøp?


Toxin

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og en kamerat har begge Dell XPS M1330, og har begge slitt med det velkjente varmeproblemet. Jeg har fått erstattet hovedkort 3 ganger og kameraten min 2 ganger og vi er rimelig leie av hele maskinen. Vi setter begge stor pris på eventuelle tips om hvordan en skal gjøre det for å få en smertefri prosess med Dell.

 

Hvordan er det vi skal går fram når man skal heve kjøpet? Kontakter man da Dell eller har de en fast prosedyre. Er det nødvendig å ha original embalasje? Har det noe å si om et batteri er ødelagt/helt ubrukelig?

 

Lurer også veldig på en ting: Min bærbar ble reparert tre ganger med å bytte hovedkort, og etter den tredje gangen var dataen fremdeles for varm (kan ikke heve kjøpet før jeg er i Norge igjen så kunne ikke heve etter andre gangen). Men etter å ha brukt maskinen en stund så oppfører den seg egentlig ganske normalt og temperaturene er endel lavere (rundt 76 grader ved idle på GPU). Problemet er at jeg vet at de kun byttet hovedkortet, og det har ingen ny kjøleløsning slik som noen sier de får hjemme i Norge (befinner oss begge i utlandet for tiden). Siden det tok 7-8mnd før problemet oppstod første gangen regner jeg egentlig med at det vil skje igjen. Jeg snakket med Dell for en stund siden når fremdeles var problemer med varmen etter den siste reparasjonen så de har loggført at jeg snakket med dem om det. Ved å spille et såpass enkelt spill som TrackMania så ligger nå temperaturen på GPU på omtrent 96 grader, så jeg antar det bare er et spørsmål om tid før den begynner å streike igjen.

 

Er jeg da nødt til å vente til dataen begynner å krasje igjen (som jeg er ganske sikker på den vil gjøre), eller er det nok at den har vist problemer (som de har forsøkt å reparere flere ganger) og jeg har rapportert det. Jeg får tross alt spørsmål om å redusere grafikken i TrackMania fordi framerate er lav, maskinen skulle da vel enkelt klare å kjøre det spillet? Vil de "teste" maskinen for problemer når jeg hever kjøpet? Regner egentlig med det og det er ergelig om jeg er i utlandet igjen om maskinen begynner å få hetesjokk. Kunne tenkt meg å heve kjøpet i sommer når jeg er i Norge for en stund.

 

Takker for hjelp!

 

PS. Er ikke helt sikker om dette er rett forum, bare flytt det om det passer bedre i et annet. Søkte forøvrig etter andre tråder men de dreide seg mer generelt om forbrukerloven osv så jeg valgte å starte et nytt emne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven av 2002 (LOV 2002-06-21 nr.34) er anvendelig i forhold mellom selger og forbruker jf. § 1.

 

Det gis vilkår i § 15 som må vært oppfylt for at mangel skal være tilstede. Særlig a) og b) vil jo her være aktuelle da man ved pc kjøp må kunne forvente en viss holdbarhet og varighet på produktet, og forøvrig at det samsvarer med tilsvarende produkter.

 

Vilkår for reklamasjon gis i § 27.

 

Du har jo hatt maskinen inne til service før, så det er ikke noe å utsette på tidspunkt for reklamasjon, da dette må anses å være vel innenfor fristen.

 

Videre kan selger bare utføre to forsøk på å rette samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som skulle tilsi at ytterligere forsøk er rimelig jf. § 30.

 

Ettersom maskinene har vært inne til service for samme feil henholdsvis 2 og 3 ganger, kan du dermed ytre ønske om omlevering/prisavslag eller heving av kjøp (§§ 31 og 32).

 

Det er bare å kontakte Dell og vise til forbrukerkjøpsloven § 30 og det faktum at de har forsøkt avhjelp flere ganger, og dersom de ikke mener det er på sin plass (rimelig) å forsøke flere ganger - kan du heve kjøpet :)

 

edit: forbrukerkjøpsloven er preseptorisk og skal verne forbrukeren som ukyndig part, så du har forsåvidt retten på din side

 

er forøvrig ikke ett krav at du må ha original emballasje - svært få samler på emballasje til hele reklamasjonstiden har gått ut :)

Endret av Star
Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven av 2002 (LOV 2002-06-21 nr.34) er anvendelig i forhold mellom selger og forbruker jf. § 1.

 

Det gis vilkår i § 15 som må vært oppfylt for at mangel skal være tilstede. Særlig a) og b) vil jo her være aktuelle da man ved pc kjøp må kunne forvente en viss holdbarhet og varighet på produktet, og forøvrig at det samsvarer med tilsvarende produkter.

 

Vilkår for reklamasjon gis i § 27.

 

Du har jo hatt maskinen inne til service før, så det er ikke noe å utsette på tidspunkt for reklamasjon, da dette må anses å være vel innenfor fristen.

 

Videre kan selger bare utføre to forsøk på å rette samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som skulle tilsi at ytterligere forsøk er rimelig jf. § 30.

 

Ettersom maskinene har vært inne til service for samme feil henholdsvis 2 og 3 ganger, kan du dermed ytre ønske om omlevering/prisavslag eller heving av kjøp (§§ 31 og 32).

 

Det er bare å kontakte Dell og vise til forbrukerkjøpsloven § 30 og det faktum at de har forsøkt avhjelp flere ganger, og dersom de ikke mener det er på sin plass (rimelig) å forsøke flere ganger - kan du heve kjøpet :)

 

edit: forbrukerkjøpsloven er preseptorisk og skal verne forbrukeren som ukyndig part, så du har forsåvidt retten på din side

 

er forøvrig ikke ett krav at du må ha original emballasje - svært få samler på emballasje til hele reklamasjonstiden har gått ut :)

 

Eneste lille aberet er at i og med at det er en XPS så går dette gjennom indisk kundeservice, ihvertfall gjorde det det på min 1730. De har et noe annet syn på dette med norske forbrukerkjøpslover og jeg gikk gjennom Irland og Danmark og det som var av banning og sverting før jeg fikk hevet kjøpet på min maskin. Tok meg en god halvannen måned.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Fikk prate med svensk kundeservice når jeg ringte på norsk dagtid for en stund siden ihvertfall så regner med at det er det samme nå, virket greie de.

 

Hva med det faktum at maskinen min fungerer mer eller mindre helt normalt for øyeblikket foruten når jeg kjører enkelte spill (slik som trackmania, og temperaturene generelt ved spilling er høye, ca 95 grader på GPU). Som sagt så anser jeg det som sannsynlig at det bare er et spørsmål om tid før de alvorlige feilene dukker opp igjen med tanke på tidligere erfaring (og det faktum at ingen egentlige endringer ble gjort, bare fikk et identisk hovedkort uten ny kjøleløsning).

Vil jeg bli nødt til å vente til den klikker helt eller er de indikasjonene jeg har nok til å heve kjøpet nå? Jeg tenker om de tester maskinen så er det ikke sikkert de vil mene at temperaturen er for høy, selv om jeg vet at den er det (tar ofte 6-9 måneder før en merker skaden skikkelig med temperaturproblemet med M1330, men jeg kan jo se allerede nå at idle/load temperaturer er det de var før hos meg, og høyere enn hva folk uten temperaturproblemet rapporterer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...