Gå til innhold

Sponheim tvilte seg frem til et EU-ja! (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

 

Sponheim sier ja til EU

 

Venstre-leder Lars Sponheim har tvilt seg fram til et ja i spørsmålet om norsk medlemskap i EU.

 

– Alle vet at jeg har vært den største tvileren i hele verden i EU-spørsmålet. Men sannsynligheten er veldig stor for at jeg vil stemme ja i neste folkeavstemning, sa Sponheim i sin tale til landsmøtet i Venstre i Stavanger i ettermiddag.

 

Sponheim understreket at det er rom for begge syn i Venstre og sa at han ikke tror spørsmålet om norsk EU-medlemskap vil dukke opp på nytt de nærmeste årene.

 

Sentralt i Sponheims resonnement for hvorfor han på sikt vil ha Norge inn i EU, er utvidelsen østover, Tyrkias medlemskap og potensialet EU har for å bygge bru mellom den vestlige og muslimske verden.

 

– Jeg er ikke opptatt av hva vi tjener eller taper på et medlemskap i EU. Vi tåler litt mindre fisk og landbruk. Tvert imot mener jeg vi bør gi fra oss noe og bidra med noe dersom vi blir EU-medlem, sa Sponheim.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article412216.ece

 

 

Blir Venstre et ja-parti? Hvor mye påvirker Sponheim partiet før søndagens avstemning? Vil partiet tjene på å bli et ja-parti? Hva har dette å si for eventuelle regjeringspartnere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper aldri Norge vil bli medlem i EU. EU er jo helt klart "Nazi-tyskland" i ny versjon. De vil forene alle landene i europa med styre i tyskland og frankriket. Alle skal dele på økonomien, som gjør at levestandarden i de rike landene som Norge vil synke, oljefondet vil bli tysklands eiendom, det vil bli frie passeringer over grensene, og norge må forholde seg til EUs mange kontroversielle lover. Når det kommer til økonomien er jo f.eks Hellas et godt eksempel. De hadde det mye bedre økonomisk sett før de ble med i EU. Hvilken positive ting kan komme ut av et medlemskap uansett? Noe som vi ikke allerede har i dag? Norge er et selvstendig land og er et av landene som har klart oss best til tross for finanskrisen. Vi trenger ingen av tjenestene EU kan tilby.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Og der var det plutselig ikke flere fornuftige partier igjen i Norge.

Jeg minner om at FrP er EU nøytrale.

 

:)

 

Feigt. Et av de største spørsmålene i norsk politikk og de tør ikke komme ut med et standpunkt, de vet de taper for mange velgere på å gå ut med et ja.

Lenke til kommentar
Og der var det plutselig ikke flere fornuftige partier igjen i Norge.

 

Det kan se ut til at jeg må stemme blankt til høsten, for første gang.

 

Bare minner om at Venstre har ikke tatt standpunkt, dette er bare Sponheim som uttalelser. Partiet kan fremdeles være et nei-parti etter at stortingsprogrammet er fastlagt etter helgen.

Lenke til kommentar
Og der var det plutselig ikke flere fornuftige partier igjen i Norge.

 

Det kan se ut til at jeg må stemme blankt til høsten, for første gang.

 

Hvorfor er det ikke fornuftig å være for EU?

Blant annet fordi det er en union bestående av land som styres av, og alltid har blitt styrt av, psykotiske galninger som Tony Blair, Margareth Thatcher, Silvio Berlusconi, Nicolas Sarkozy, Anders Fogh Rasmussen, etc. Drittlandene nedover i Europa har alltid hatt en lei tendens til å velge ledere av den verste sorten menneskeheten har å by på: Nazister, fascister og libertarianere. Denne praksisen kan de gjerne fortsette med så lenge det ikke berører meg.

 

Kan du forklare meg hvordan det er fornuftig å gå i politisk union med en befolkning som italierne, som er så skadde i hodet at de velger en stormannsgal, utilregnelig klovn som Berlusconi to ganger? Jeg snakker om en mann som har stått og jukket på en kvinnelig parkeringsvakt i full offentlighet, og som har kalt et tysk parlamentsmedlem for nazist!

Lenke til kommentar

Det virker som nokså mange i grasrota i Venstre er forbanna på Sponheim, dere skulle sett Twitter under landsmøtet. Haglet med gullkorn som "Hvis Fjordheim trenger en ny Vinglepetter, så kan de hyre inn Sponheim" og lignende. Selv er jeg innbitt EU motstander og Venstremann. Jeg håper Venstre fortsetter å være et nei-parti, slik det er i dag.

Lenke til kommentar

Norge har jo en glimrende avtale med EØS-avtalen. Vi får ta del i det økonomiske samarbeidet, som egentlig er det eneste som er viktig, på bekostning av at vi ikke har noen offisiell innflytelse, som vi uansett ville hatt lite av med tanke på størrelsen på vårt land.

 

Mange av prosessene i EU foregår jo i stor grad på "bakrommet" hvor Norge kan være med så mye de vil.

Lenke til kommentar

Sponheim er ja-mann, men stemte nei til at Venstre skal ha ja i partiprogrammet. Grunnen er at han ikke mener tiden er moden riktig ennå. Venstre er splittet i denne saken, spesielt ungdommen og byfolket er nok skuffet over dagens vedtak. På sikt er det nok uansett uunngåelig at Norge blir medlem, men å gå til forhastede slutninger i krisetid slik de gjør i Island er neppe noen god idé.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt et valg midt mellom Ap og Høyre. Venste kunne fylt denne rollen men pga Sponheims utspill som stadig blir mer merkverdige, så spilles Venstre ut av banen. I løpet av en helg var Sponheim, først tja til EU, så Ja og til slutt Nei. Utrolig!

 

Sponheim syns det er passende å bli medlem når Tyrkia er blitt med. Tyrkia! Hva har vi felles med dem? Det var vesentlig mer passende å bli med når Sverige og Finland fulgte etter Danmark.

 

"Ikke forhandle i krisetider" - det argumentet må jo bare være ironisk ment. EU er i krise - ikke Norge som har verdens sunneste statsfinanser. Å forhandle med EU nå ville jo vært gull for oss!

 

Javel så består kanskje EU av land med en lavere status enn oss, men realiteten er at disse landene bestemmer politkk som får avgjørende betydning for Norge uten at vi har nå å si. Å bli med i EU er å få tilbake selvråderetten.

Endret av KS
Lenke til kommentar
Javel så består kanskje EU av land med en lavere status enn oss, men realiteten er at disse landene bestemmer politkk som får avgjørende betydning for Norge uten at vi har nå å si. Å bli med i EU er å få tilbake selvråderetten.

 

Nå bør kanskje ikke diskusjonen utarte til en EU-debatt, men det du sier her, er helt feil. EU-medlemskap forutsetter at vi gir fra oss statssuverenitet. Og EU per i dag bestemmer slett ikke over Norge. Som EØS-land kan vi sette ned foten når vi vil, men har så langt valgt å la være. Den muligheten mister vi om vi skulle melde oss inn i unionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...