Gå til innhold

Brennvidde hos DCR-TRV33


Anbefalte innlegg

Har bare et par spørsmål angående brennvidden hos dette kameraet.

I spesifikasjonene kan en lese følgende:

 

Focal Distance: 3.7-37mm

35mm Conversion: 50-500mm

 

Hva bestyr disse "betegnelsene" og på hvilken måte skal jeg tolke de dataene som blir oppgitt?

Er de gode.. eller dårlige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Focal distance betyr fokusområde - eller lengdene inne i optikken i kameraet, altså hvor mye linsene flytter seg fysisk fra wide til tele inne i kameraet.

 

35mm conversion er da tilsvarende tall for et "vanlig" foto objektiv. Disse tallene betyr hvor mye du får med i objektivet på full vidvinkel og full tele. I dette tilfellet er det 50-500mm, som betyr bl.a. at objektivet har en 10x optisk zoom. 500mm er veldig bra hvis du skal filme ting langt unna, f.eks. dyr (safari) eller andre ting av interesse. 50mm på vidvinkel betyr at du må gå et stykke unna for å få med ting som er nære deg. Et eksempel kan være hvis du sitter i forsetet på en bil og skal filme 2 personer i baksetet - med 50mm må du PAN'e frem og tilbake for å få med begge personene, mens med et lavere tall, f.eks. 35mm vil du få med mer av personene.

 

Dette kan du imidlertid løse ved å kjøpe en vidvinkel forsats du plasserer foran objektivet (som et slags filter), noe jeg vil anbefale at du kjøper uansett. For DCR-TRV33 sin del kan du kjøpe Sonys egen vidvinkel forsats, den heter VCL-0630 og koster 7-800 kr. Den kan du kjøpe f.eks. her: XD.no

 

Den har en 0.6x "forstørring", noe som betyr at du reduserer brennvidden fra 50mm til 30mm (50mm x 0,6). Dette er veldig bra på vidvinkel. Husk bare å ta av forsatsen hvis du skal zoome inn, ettersom du reduserer brennvidden for hele zoom-området (500mm full tele blir da 300mm - ikke bra) med forsatsen.

 

For å summere - 50mm-500mm er "normalt" for de fleste videokamera, men invester i en en vidvinkel forsats.

 

Håper du ble litt klokere av dette. Sony DCR-TRV33 er forøvrig et veldig godt valg - står også på min egen handleliste :smile:

Lenke til kommentar

Takk for et flott og forklarende svar.

Noe av det nevner var akkurat det jeg frykta angående fokusområde hos dette kameraet(at en får med lite område ved1X zoom).

 

Jeg har vurdert å kjøpe en vidvinkellinse samtidig som kamera, har sett litt på den linsa du nevner, men jeg lurer også på om denne linsa vil innføre forvrengning av bildet. Da tenker jeg spesielt på ute i kantene hvor en vil få "buede" gjengivelser av omgivelsene.

Vil dette være et problem eller bekymrer jeg meg unødvendig?

 

Ser også at Sony selger en annen linse med 0,7X forstørring men dog med mindre forvrengning.

 

Siden du også har tenkt til å gå til anskaffelse av dette kameraet; hvordan er det med tilgangen til denne modellen om dagen?

Hos komplett ser jeg at de regner med å få inn denne modellen 23. mai, hos Telebutikken står ca 15 kameraer på leveranselista eller "ventelista".

Ser ut som det er stor interesse for dette kameraet.

Lenke til kommentar

Tror nok TRV33 blir blir årets bestselger fra Sony i konsumentmarkedet i år. Vet ikke status fra Sonys lager p.t., men det går jo an å sende en mail til de - neppe før slutten av mai, tenker jeg.

 

Det stemmer at du vil få litt vignettering/forvregning i kantene av bildet (buer innover), men det jeg har sett av bilder gjennom den konverteren jeg nevnte synes jeg ikke er skjemmende på noen måte. Det spørs selvsagt hvor store krav du stiller til billedkvalitet - den forsatsen du nevner koster over dobbelt så mye (1937,- hos XD).

 

Jeg ville evt. gått i en fotoforretning, f.eks. Oslo Kameraservice eller Japan Photo (hvis du bor i Oslo da), og sjekket om det er noe forskjell på de to forsatsene. Oslo Kameraservice pleier å ha det meste av duppeditter i butikken ihvertfall...

 

:)

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med lysfølsomheten hos kameraet ved bruk av vidvinkel?

Hos TRV33 er minimumbelsyning oppgitt til 7 lux, vil denne verdien synke ved bruk av vidvinkel?

 

Nå bor jeg dessverre ikke i Oslo, men heller i Bergen. Har nå Japan Foto her oppe også men jeg tror ikke de har like stort utvalg.

Det er et Sony Center her borte også de har muligens noe å si om tilgangen til TRV33.

Lenke til kommentar

Lysfølsomheten vil alltid bli dårligere når du putter ting foran linsa, men akkurat hvor mye (i tall) vet jeg ikke. Nå er jo 7 lux ganske lite i utgangspunktet, og man bør vel ha slått på videolyset lenge før det blir så mørkt...

 

Har fått testet kamera (PC110) med VCL0630 vidvinkel forsats i dag, og du vil få en liten sort kant rundt bildene når du bruker denne forsatsen. Dette kan man alltids fikse i redigering, ved å forstørre bildet ørlite grann, ellers vil trolig safety zone på tv'en gjøre at du ikke ser det. I hvertfall var det så lite forstyrrende at jeg velger 0630 forsatsen fremfor 0730 (til tusen kroner mer) når jeg sender inn bestillingen i neste uke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...