Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva ser du på som et bra karaktersnitt etter vgs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde i underkant av 4 selv, så jeg er kanskje ikke den rette å spørre? :p Det jeg ser på som et bra snitt, er når man kan komme inn på det meste. Da har man et bra snitt. Mange av de mest populære linjene, som MSc nanoteknologi og medisin i Oslo ligger vel godt over 60stp - kommer man inn der, da har man et bra snitt.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Et bra karaktersnitt i mine øyne er noe jeg selv er fornøyd over, og stolt over å ha oppnådd. Har du jobbet godt med fagene i løpet av hele året og gjort ditt beste så har du grunn til å være stolt. Har et snitt på 4 jeg, og jeg er ikke så veldig fornøyd, vet jeg har mer å gå på men orker aldri å pugge litt ekstra for å oppnå en litt bedre poengsum.

Lenke til kommentar

Jeg mener at 5 og oppover kan defineres som et godt gjennomsnitt etter vgs. Men alt kommer egentlig ann på person fra person. For noen kan 4 være et bra snitt, mens andre ser på 5,5 som bra. Det er nok veldig individuelt.

Endret av =Pan Am=
Lenke til kommentar
Hvem som helst kan egentlig greie 4 i snitt. (Peke på meg selv)

 

5 i snitt er et godt snitt, og mest sannsynlig godt over gjennomsnittet også!

 

Er det ikke 4 som regnes som gjennomsnittlig karakter?

Hvis man går ut i fra at det er rimelig normalfordelt, så ligger vel gjennomsnittet på 3,5. Så ja, mellom 3 og 4 et sted. Jeg tenker på allmenfag, eller studieforberedende som det heter i dag - på yrkesfag er det adskillig lettere.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Ja, tenkte igrunn mest på studieforberedende programfag. Når en går yrkesfag er det en del lettere å få gode karakterer, har jeg hørt. Men samtidig varierer alt så sykt ut ifra hvilke lærere en har!

Jeg har 5 i snitt nå, og jobber i grunn ræva av meg for å få det til. Nå jobber jeg 50% ved siden av skolen i tillegg, så det er klart jeg ikke klarer å gjøre skolearbeid hjemme hver dag, men jeg gjør mitt beste. I tillegg tar jeg tysk som privatist, og engelsk tok jeg forrige halvvår, så føler jeg har myyye å lese på... Noen ganger skulle jeg ønske det var en egen karakter på innsats og en egen for intelligens :p Haha..

Lenke til kommentar
Hvis man går ut i fra at det er rimelig normalfordelt, så ligger vel gjennomsnittet på 3,5. Så ja, mellom 3 og 4 et sted. Jeg tenker på allmenfag, eller studieforberedende som det heter i dag - på yrkesfag er det adskillig lettere.

 

Dette er kanskje litt OT, men jeg synes det er litt ironisk hvordan enkelte mennesker med allmenfaglig (?) utdanning alltid klarer å påstå at yrkesfaglig utdanning er så vanvittig mye lettere enn den linjen de går, selv om de faktisk ikke vet hva den yrkesfaglige utdanningen går ut på og hvor mange forskjellige yrkesrettninger de finnes.

 

Når det kommer til snitt så må du nesten bare sette deg ett mål. Om du ikke legger et minutt i skolearbeid på fritiden så vil jeg nesten påstå at 4 er bra snitt. Bruker du en del timer og jobber systematisk så burde en 5er være innen rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yrkesfag ER lettere enn studieforberedende. Har selv snakket med lærere på videregående som har sagt det, og regner med at de har peiling. Det er en grunn til at folk som har gått yrkesskole må ta allmenfaglig påbygning for å kunne studere videre. :)

 

Når du sier at studieforberedende er vanskeligere enn yrkesfag fordi man får studiekompetanse, så blir jo det et relativt dårlig argument. Det hadde vært usannsynelig at man både skulle få god faglig opplæring og i tillegg skulle få studiekompetanse på en yrkesfag linje.

 

Den siste settningen din viser hvor lite du egentlig har peiling på dette i det hele tatt. Om du googler Y-veien så vil du se at man faktisk ikke trenger allmenfaglig påbygg. Personelig så tar jeg teknisk fagskole for tiden, og den krever faktisk at du har faglig utdannelse.

 

Jeg skal dog være enig med deg i en ting. Studieforberedende matte og fysikk er vanskeligere enn på yrkesfagskolene OM man velger å ta realfag. Ellers vil jeg anse det vanskelig å sammenligne f.eks automasjonssytemer med samfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...