Gå til innhold

elendig lyd med logitech z5500. lydkortet sin skyld?


Anbefalte innlegg

Har fått lånt anlegget av en kompis nå, og jeg tenkte jeg skulle teste det.

Men det spiller jo helt elendig, bare skurring i høytalerne utenom 1 og dårlig lyd. Dårlig bass, selv om den står på full guffe.

Men da lurer jeg på om det er pcen min sin skyld.

Får bak på lydkortet mitt er det 2 utganger + 1 til mic. Men så vidt jeg skjønner trenger logitech anlegget 3 utganger.

Har brukt et logitech 4.1 anlegg før, og det funket bra.

Pcen er 4-5 år gammel, så lurer på om det kan være lydkortet som er utdatert og mangler en utgang som nåværende 5.1 anlegg trenger?

 

Trenger litt hjelp her, har null peiling og det er skikkelig frustrerende!

Trenger jeg nytt lydkort?

 

Hvis jeg trenger det lurer jeg litt på om jeg skal kjøpe meg en billig grei laptop med bra lydkort istede.

Er også gira på en tv som jeg kan koble laptopen og anlegget på isåfall.

Noen linker til en slik laptop? Pris 5000kr maks. Skal ikke brukes til gaming osv, men til nettsurfing og msn osv, så trenger ikke den kjapeste pcen. Men så lenge den funker til å spille av film og med anlegget er jeg fornøyd.

 

Greia er at jeg kanskje skal bytte til meg anlegget.

 

Alt fungerer som det skal til kompisen min, men her suger det :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ganske fort gjort å sjekke spesifikasjonene til lydkortet ditt. De siste årene har det vært standard med minst 5.1, så jeg vil egentlig være overrasket om ikke ditt støtter det. På min ikke lenger fullt så supermoderne laptop, så brukes også det som vanligvis er inngang til mikrofon når et slikt anlegg skal kobles til.

 

Det første som slo meg var egentlig spørsmålet "er alt koblet riktig?". Fargekoder er riktig nok vel og bra, men det er ikke alltid grønn skal på grønn, og svart skal på svart (jeg vet, det er helt utrolig). Ofte følger det programvare med lydkortet der du kan velge hva du skal plugge inn, og så få en guide til hvordan det skal kobles.

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg stussa litt på egentlig.

Det er jo 3 ledninger som sagt, 1 gul, 1 grønn og 1 svart. Har kobla som grønn på grønn,gul på gul og svart på svart bak på kontrolleren til anlegget. Bak på pcen har jeg kobla svart på blå, grønn på grønn og gul på gul. Har prøvd å byttet litt om men da kommer det ikke noe lyd.

 

Har også ekstrem skurring i den ene høytaleren og center høytaleren er heller ikke bra.

Har sjekka etter dårlig kontakt osv, men alt ser bra ut.

 

EDIT: Ser nå at ene ledningen er fucka, så skurringa er pga den.

Men skjønner ikke hvorfor bassen er så dårlig. Står jo på full guffe, men den høres jo nesten ikke hvis jeg spiller noe annet enn bass-sanger.

Endret av ssswopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...