Gå til innhold

Hva tenker du om mennesker/menneskene/menneskeheten?


Anbefalte innlegg

Jo, det slo meg altså at jeg lurer litt på hvor stor tro folk har på menneskeheten.

 

Med tro, mener jeg:

Hvor mye godt er mennesker i stand til å gjøre, tror du?

Kan man en dag få en verden hvor alle er snille og glade i hverandre?

Kan rike mennesker en dag dele sin andel av verdens rikdommer med afrikanske barn, og så får alle det like godt?

Kan vi greie å reversere klimatrusselen som vi om 50 år vil stå face-to-face med? (hvis du ikke tror at dette bare er oppspinn, da)

Kan vi en gang greie å gå over til en balanse med naturen, ha et økologisk fotavtrykk og leve i fred med naturen?

Kan vi en dag oppnå indre fred?

I det hele tatt: Hva kan mennesker oppnå?

 

Det jeg tenker om dette er:

Nei, vi kan aldri leve sammen med naturen. Menneskeheten er patetisk. Vi snakker om likhet, frihet og brorskap og rikdom og å dele godene, men det blir visst aldri noe ut av slikt pjatt for barna i afrika.

Nei, vi kan ikke gjøre noe særlig godt. Det ligger i vår natur (slik som for alle andre dyr) å søke for å få det bra selv. Altså "egoisme". Jeg ser forøvrig ingenting galt i å være egoistisk, det er bare naturlig. Det er slik mange dyr overlever. Det går ikke ann å dele litt sild mellom 10 000 mennesker. Førstemann til mølla gjelder.

Survival of the fittest.

Alle kan ikke få det like godt fordi befolkningsveksten er altfor høy og dessuten ville de færreste i Norge tålt å gi fra seg all rikdommen sin og leve på KUN det mest nødvendige, BARE for å gi barn i Afrika en livsmulighet.

Nei, vi kan aldri leve økologisk og leve i balanse med naturen. Klimaendrinene, slutten på oljen, og diverse, vil komme som et sjokk på oss alle. Ingenting kan bli gjort. Hvordan skal det gå an? Joda, det går an. Men de målene man da måtte satt seg, er urealistiske og umulige. Ergo: det går ikke an.

Njaaahh... jeg tviler på at alle tankene i new age og vannmannens tidsalder kommer til å gå opp akkurat... likhet og brorskap, ingen religiøse forskjeller... neihh... det høres relativt urealistisk ut.

Indre fred? Hva er det? Jeg har indre fred jeg... Jeg er glad og optimistisk... vel... det kommer jo an på hvordan man ser det. Well, whatever.

 

Hva med dykk?

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi lever nå i den første ekte globale sivilisajonen, før hadde man romers, gresk, kinesisk, japansk osv. Nå har vi en STOR en med unntak av noen lokale stammer med urbefolking og til dels Nord korea er alle en del av denne sivilisajonen, noe som gjør den unik, problemet er at sivilisasjoner har en lei tedens til å falle sammen, dette kan også skje med den vi lever i i dag, problemet er at i stede for noen titusen mennesker eller kanskje en halv miliion osv, vil kolapsen av denne sivilisajonen bety døden for hundrevis eller milliardervis av mennesker, ja kanskje alt liv på planeten.

For første gang i verdenshistorien kan mennesker mer eller mindre utslette alt og all levende vesner på overflaten av jorda, enten gjennom en rask apokalypse med atom våpen eller værre saker, eller gjennom den sakte ødeleggelsen av naturen og planeten i helhet.

 

Vi må jobbe for å bevare vår nåværende sivilisjon, fordi viss denne går til helvete, vil det antagligvis ikke komme noen flere, eventuelt vil det ta 10 000 nye år før vi kommer tilbake til nåværende høyde

Den støreste faren er at ektremister får tak i store mengder atomvåpen, heldigvis vil de mest sansynlig max få tak i et par og de betyr døden for noen millioner, men får de på en eller annen måte tak i mange kan de bety at hele vår sivilisasjon går til buns.

 

Innen 200 år vil enten mesteparten av planeten være uten religion, ellers så vil det ikke være mange igjen på den.

Lenke til kommentar
Jo, det slo meg altså at jeg lurer litt på hvor stor tro folk har på menneskeheten.

 

Med tro, mener jeg:

Hvor mye godt er mennesker i stand til å gjøre, tror du?

Mye. Er mange mennesker som ikke gjør så mye ut av seg, men det er også noen fine eksempler av medmenneskelighet.

 

Kan man en dag få en verden hvor alle er snille og glade i hverandre?

Ja, det tror jeg, teoretisk sett vertfall.

 

Kan rike mennesker en dag dele sin andel av verdens rikdommer med afrikanske barn, og så får alle det like godt?

Alle kan ikke få det like godt uansett

 

Kan vi greie å reversere klimatrusselen som vi om 50 år vil stå face-to-face med? (hvis du ikke tror at dette bare er oppspinn, da)

Njaaaa, det er jo ikke sikkert at vi i det hele tatt har en mulighet for å stoppe denne prosessen nå likevel, men for å være ærlig så tror jeg ikke det blir så ille som folk skal ha det til. Visst blir det kaldt i europa, men eskimoer har da levd på nordpolen i flere hundre år, så da må vel vi få til med moderne teknologi.

 

Kan vi en gang greie å gå over til en balanse med naturen, ha et økologisk fotavtrykk og leve i fred med naturen?

Ja, det kan vi nok, med god nok teknologi så tror jeg vi en dag får til det. I dag blir det vanskelig, men det blir nok lettere i fremtiden.

 

Kan vi en dag oppnå indre fred?

Hva tenker du på da? Kan helt fint dope deg ned for resten av livet ditt jeg, så vil du leve resten av livet ditt i lykkerus.

 

I det hele tatt: Hva kan mennesker oppnå?

Ganske mye tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...