Gå til innhold

hund som plutselig ikke vil gå tur mer...?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en Jack Russel Terrier på 5mnd nå, som ikke vil gå tur i gatene lengre. Det har ikke vært noe problem før.

 

Det begynte med at han ikke ville gå tur med samboeren min mer. Han gikk 2 meter og satte seg tvert ned. Hjalp verken å lokke med godteri/lokke eller å nappe litt i båndet.

Så noen uker etterpå så nektet han tvert å gå i trafikerte gater. Verken med samboer eller meg. Han har aldri hatt noe problem med biler tidligere, og ikke blitt skremt heller, som vi har fått med oss..

 

Når vi er på turstier og i skogen er det ingen problem å gå, da er han veldig ivrig etter å komme seg frem:)

Heller ikke i hagen er det noe problem.

Men med en gang vi skal ut fra huset, på fortauet, så stopper han. Vi har prøvd både bestemt føring, lokking med godbiter,leker, lar han få gå i sitt tempo, og går frem om tilbake noen meter. Men han nekter å gå lengre en 5meter..

 

Det er et stykke for å komme oss til turstier, og har ikke tilgang til bil hver dag, så er veldig problematisk da han har MYE energi, men ikke vil gå tur..

 

Noen som har tips om hvordan vi kan løse dette problemet?

 

mvh

Kine Thomassen

 

post-158220-1239214684_thumb.jpg

 

 

Oppdatering:

Har vært å gått med han nå, hvor jeg ble kjørt et stykke hjemmefra, og gikk hjemmover. Da var Gizmo helt fra seg, med halen under bena, og stressa noe sykt for å komme seg hjem. Som regel har det gått bedre å gå hjem enn fra hjemmet.. Men nå virka han helt livredd. Og det var bare 2 biler som passerte. Da vi kom i hagen hjemme var alt greit igjen.. Så jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre..

Endret av Kinemee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som er viktig å huske på er at det er du som er sjefen. Høres ut som om du diller veldig mye med valpen. Slep han med etter dere. Han har sikkert skjønt at hvis han ikke går i byen så får han gå i skogen.

 

 

jeg har prøvd å slepe han med meg, men da blir det bare værre.. så det var ikke noen god løsning.

Lenke til kommentar

Har han noe han liker veldig godt? En leke? Hundegodteri?

 

Hva om dere blir kjørt til en plass hvor han kan gå tur i skogen, så sliter dere han ut litt med en lang skogstur og masse lek og morro. Deretter kan dere prøve å gå ett lite stykke i nærheten av traffikert vei, og rose i massevis.

 

Etterhvert kan dere øke mengden tid hvor dere går på trafikkert vei, men pass på å gjøre det i hans tempo.

 

Et annet alernativ er å få noen til å kjøre dere til en park eller noe hvor du kan sitte med han en stund. få han til å sitte litt, gi litt labb eller noe og ros og gi godbiter. På denne måten får du fokuset bort fra det skumle.

 

 

Har det skjedd noe når samboeren din eller du gikk tur med han som kan ha forårsaket adferden?

Lenke til kommentar

Normale friske hunder trives helt fint med å gå tur langs veier ;)

 

Mine er selvsagt aller gladest når jeg slipper de fri i skogen, men de har ikke akkurat noe imot å gå tur langs veien - noe vi må for å komme til skogen hvor vi kan slippe de ;)

 

 

Enten troller du, eller så har du alt for liten peiling på hund til å kunne uttale deg. Jeg stemmer på alternativ 1.

Lenke til kommentar

Ser ut som at dette har utviklet seg til å bli en personlig krangel mellom to forumdeltakere i steden for at man får litt framngang i saken her.

 

Du er nok i en situasjon som er vanskelig, det høres rett og slett ut som hunden faktisk er "utrygg" utenfor hjemmet sitt som er definert av hageområdet med inngjerning og spesielt da i urbane strøk.

 

Det jeg kan tenke meg er at lyder og lukter har skremt han på en eller annen måte så at han føler seg utrygg så fort dere kommer utenfor hagen.

 

Kanskje et steg for steg løsning kan fungere for dere? Prøv å samarbeid to og to hvor dere begynner med en enkel lek der hunden skal springe immelom dere inne i hagen, så beveger du deg litt rundt i hagen så at han kommer til deg fra forskjellige områder (lurt å ha noe godis å gi premie med her innimellom) , så kan du prøve å bevege deg utenfor og får ham til å komme på samme måte der også. Ta småe steg og utvid området dere jobber på.

 

Uansett så kan det nok være lurt å få hjelp av eksperter om dette ikke går seg til snart.

Lenke til kommentar
Mine er selvsagt aller gladest når jeg slipper de fri i skogen

 

har du alt for liten peiling på hund til å kunne uttale deg.

 

Snakker om å skyte seg selv i foten

 

Her er det ikke snakk om en hund som synes det er ok å gå på veien, men liker seg best i skogen. Det er snakk om en hund som nekter å gå tur med mindre hunden blir kjørt til ett sted de kan gå tur i skogen ;) Hadde du lest førsteposten hadde du fått med deg dette :)

 

Jeg har aldri snakket om å skyte meg i foten heller forresten ;)

Lenke til kommentar

Da Thea var lita hendte det at hun nekta å gå mer. Da nappa jeg bestemt (men forsiktig) i båndet. Når hun da begynte å gå mot meg roste jeg som bare det med gladstemmen. Tok ikke lang tid før hun slutta å sette seg på bakbena.

 

Dette var på korte turer på 10-15 min, og helt i begynnelsen av turen, så det var ikke for at hun var sliten .

Lenke til kommentar

Har hunden blitt skremt ?

Mange valper har en periode hvor de ikke vil gaa. Det er ogsaa noe som heter spokelsesalderen. Da er alt skummelt.. Min hund hadde en periode hvor han ikke ville tisse andre plasser enn her hjemme. Var vi paa lengre turer en nrundt nabolaget, tisset han, men det tok lang tid.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Jack Russel er en veldig krevende rase. Man må være veldig konsekvent og vise at man er SJEF for å få has på den. Samboeren min har en blandingshund hvor faren dens er en Jack Russel. Adferden er derimot 100% Jack Russel. Det måtte veldig MYE disiplin til for å få has på den bikkja - men så var den en ultimat alfahann type. Anbefaler et hundekurs, det kan hjelpe på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei:)

 

Tusen takk for alle råd.

Nå er Gizmo veldig glad i å gå tur i nabolaget og ved traffikert vei.

Prøvde ut mange metoder, men fant ut at det som hjalp var å være bestemt og dra han med meg til han innså at han måtte gå.

Som noen av dere her har sagt så er Jack Russel en sta rase, og det stemmer absolutt! Man må være sjef og ikke gi etter for noe. Han er også veldig smart, og prøver å lure seg unna alt.

Men han er blitt veldig flink nå, og det virker som han føler seg tryggere når han har faste rammer og en bestemt leder.

 

Jack Russel Terrier er en veldig krevende rase, som trenger mye oppmerksomhet og opplæring. Men når man får kontroll på dem, er de værdens beste hunder!

Koser oss masse med vår Gizmo:)

post-158220-1243380852_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...