Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svenske 'Bredbandsbolaget'


Anbefalte innlegg

http://www.bredbandsbolaget.se/se/index.js...=Privatpersoner

Ta en titt på den siden.

 

Bredband för Internet och Telefoni

Vi hjälper dig att kommunicera. Du får tillgång till marknadens snabbaste och mest mångsidiga bredband. Vår Internet-uppkoppling är på upp till 10 Mbit/s, med fast månadskostnad på 320 kronor. Dessutom erbjuder vi fast telefoni – 20 procent billigare abonnemang och 10 procent lägre samtalsavgifter än Telia.

 

Svenskene får 10mbit linje for 320 SEK i måneden og vi betaler 750 kroner for en 1024/256kbit linje.

 

Jeg vet at noen heldige få her i Norge fortsatt har linje fra Bredbåndsfabrikken, men dette svenske firmaet er utbredt utover nesten hele Sverige.

Når skal vi få noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi de bestemte seg for å satse kun på Sverige? Dessuten er det mange heldige svensker som har billige 100mbit linjer fra BBB. I tillegg så tror jeg at det finnes flere leverandører med skikkelig bredbånd til røverpris. Heldiggriser....

 

- J

Lenke til kommentar

Jeg vet at noen heldige få her i Norge fortsatt har linje fra Bredbåndsfabrikken, men dette svenske firmaet er utbredt utover nesten hele Sverige.

Når skal vi få noe slikt?

 

Svensker har stort sett bosatt seg i byer noe som gjør slike utbygginger mulig.

Og BB er vel konstant på konkursensrand så noe særlig butikk er det ikke.

Lenke til kommentar

kan vel stemme det... men det som får meg til å tenke litt er at svenskene generelt har lavere (ikke mye, men litt) avgifter, de har alt i alt en svakere økonomi enn Norge (det har dem hatt siden "olje-eventyret" begynte her i Norge) og statsbudsjettet dems er betydelig mindre enn det Norske... hvor er det Norge stiller sterkere enn svenskene? Med velferden? Jeg bare spør... virker som vi har et stort penge-sluk i den Norske økonomien... allikevel har dem kostet på seg å bygge ut bredbånd over stor deler av landet...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er bredbåndsutbyggingen i Sverige delvis subsidiert av staten. Her i Norge har staten overlatt all utbygging til de private, så da er det ikke rart det tar tid, de skal jo melke alle "oppgraderings-trinnene" max for penger. De må passe på at alle har kjøpt seg inn på et trinn f.eks ADSL-trinnet før de kan begynne å selge VHDSL. Det viktigste er at færrest mulig hopper over et trinn, for da "taper" de jo penger.

 

Bare se på lanseringen av ISDN her i norge, den kom jo etter at ADSL teknologien var delvis tatt i bruk i USA. Jeg leste om VHDSL etterfølgeren til ADSL i 93/94 i BYTE magasine.

 

Hvis du vil ha fart på bredbåndsutbyggingen og fiber i hvert hjem så er det kun staten som har penger nok til å gjøre det iallefall på "kort" sikt.

Lenke til kommentar
Jeg vet at noen heldige få her i Norge fortsatt har linje fra Bredbåndsfabrikken, men dette svenske firmaet er utbredt utover nesten hele Sverige.

 

Hvor har du dette fra? Over nesten hele Sverige?

 

Om du klikker deg inn på www.telia.se så ser du at prisene ikke er så utrolig fantastiske iforhold.

 

Å nekte for at ISPer som Bostream og BBB gjør at Sverige har bedre tilbud enn oss blir for dumt, men å sammenligne BBB med Telenor blir feil. Da må vi jo trekke inn alle som betaler 120kr for 10/100Mbit via NTNU/uninett, BKK, Lyse osv.

 

Sammenligner vi UPC/Chello sine priser ser vi at i Norge er det 499kr for 1024/256. I Sverige betaler de 399kr for 1024/384. Det burde gi et mer nøytalt bilde på prisnivået.

 

Håper så absolutt det kommer flere tilbud i norge for de prisene vi har nå er rett og slett SVINDYRE i forhold til andre lands bredbåndstilbud :grumpy:

 

Vi slipper nå å betale per MB vi laster opp slik mange må gjøre i Australia da ;)

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme Telenor sitt monopol politikk.

 

Hvis BredbondsFabrikken skulle Etablere seg i Feks i et mindre by så måtte dem enten grave egne kabler som koster milloner elelr leie kabler av banetele eller telenor...

 

Når tanetele og telenor ser at BBF vil levere billig og kjapp bredbånd så skrur de opp prisene shit mye for leie av linjene slik at BBF lar være å gjøre dette...

 

Så lenge du må handle med staten og statilige kontrolerte selskaper så koster det! Da koster det rått!

 

En annen ting... Staten vil aldri hjelpe selskaper å bygge ut bredbånd!

KRF vil heller at vi skal til kirka enn å surfe på nettet!

Så lenge dere klokke velgere velger sånne løne folk som KRF til å ta over makta så kan dere drite i å få det bedre på den teknologiske fronten!

 

Kommer norge i EU så er det verre for staten å realisere de hellige ideene dems! JA til EU!

Lenke til kommentar

Statlig utbyggning av telenettet existerer ikke i Norge, og telenor som driver å holder på monopolet sitt så går det ikke akkurat fort...

Telenor har mer eller mindre stoppet utbyggingen/oppgradering av telenettet fordi "det ikke lønner seg(har de finni ut)" de bygger ut/oppgraderer adsl sentraler KUN der det er stor etterspørsel, og da mener jeg STOR....

 

Nextgentel har også egene linjer i Norge, men etter det jeg har erfart så har de også "stoppet utbyggingen/oppgradering"...

2 byer, omtrent like store, grenser til hverandre, men kun den ene kan få adsl fra nextgentel.. og sånn har det vært i 6mnd+++ !! hvorfor?

(for de som lurer dreier det seg og Skien/Porsgrunn)

 

det er på høy tid at staten spytter inn litt cash til utbygging av telenettet, det trengs..... selv om mange steder så er teknologien der, men takk til Telenor som vil melke den siste dråpen med penger ut av normenn så skjer det ikke noe.... Infrastruktur er viktig for framtida, bare så synn at regjeringa ikke har insett det enda...

etter det jeg har fått med meg så er det bare FrP som har nevnt noe om utbygging av telenettet, men felles for alle partiene er at de ikke drar igang en debatt om det... BAH :grumpy:

 

Bondevik go home

Lenke til kommentar

Å nekte for at ISPer som Bostream og BBB gjør at Sverige har bedre tilbud enn oss blir for dumt, men å sammenligne BBB med Telenor blir feil. Da må vi jo trekke inn alle som betaler 120kr for 10/100Mbit via NTNU/uninett, BKK, Lyse osv.

 

Sammenligner vi UPC/Chello sine priser ser vi at i Norge er det 499kr for 1024/256. I Sverige betaler de 399kr for 1024/384. Det burde gi et mer nøytalt bilde på prisnivået.

Godt poeng, men ta britene for eksempel. De får 512/512 linjer for 250 kr/mnd.

Mitt argument er at vi i Norge er så rike at vi ikke har råd til bredbånd.

Lenke til kommentar

Jeg syns alle her har gode argumenter og stiller meg enig med meningene deres.

Spesielt ^Chap^ og Anders Leipsland.

Jeg lurer på om 'sjefene' i Telenor faktisk bryr seg om småfolkets meninger og tanker, eller om de bare tenker penger. Jeg syns det er på høy tid at Norge setter en fot innenfor teknologien's fremskritt.

Jeg syns jo selvfølgelig de kan bruke penger på med fornuftige ting som bedre støtte til eldre og syke, men nå er det ikke det vi skal diskutere her.

 

Og goose: Heia EU :)

Lenke til kommentar

Lyse er i gang i Rogaland. Legger fiber der en får tv, telefoni & internett for ca 750kr mnd. (telefoni gratis innen lyses nett, billigere enn telenor når det er utenfor nettet. 2mbit internett, for 250kr ekstra så får en 10mbit).

 

Blit bygget ut i alle nye boligfelt + i en del "veletablerte" boligstrøk. Kommer til meg i løpet av året, så da er det takk & farvel til NGT!

Lenke til kommentar

Problemet på hvorfor vi ikke har billig bredbånd i Norge, kan løses på en enkel måte:

 

Hvis vi får staten til å satse på bredbåndsutbygging, skulle det ikke ta lang tid før vi hadde muligheter for 10Mbit over hele landet. Kanskje et par mrd i støtte alt i alt til de som vil bygge ut for rask og billig bredbånd. Da ville det dukke opp masse selskaper som var villige til å bygge ut, og bredbånd ville blitt allemannseie. Se på firstmile. De har moderate priser uten støtte fra staten, og sier det lønner seg med bare 20 brukere i 1 år. Lurer på hvordan det går med støtte fra staten. Da trenger de helt sikkert bare 10 brukere, eller kanskje vi får bredbånd til halve prisen. Min konklusjon er altså: Støtte fra staten!!!

 

Bare en ting til:

 

UT MED EU!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...